Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
David Roadrage, kom er maar in... :arrow:
-
- Posts: 370
- Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
Wat is trouwens een goede additief met 15w40?
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
Hangt af van de samenstelling van de olie. 15W40 is alleen de viscositeit, zegt niks over wat er verder in zit.
-
- Posts: 370
- Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
ok sjak
heb je dan enkele suggesties van olie merken en additieven
heb je dan enkele suggesties van olie merken en additieven
-
- Posts: 5050
- Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
Lol een syntheet KLINKT niet oftewel PLAKT niet. die is dus metaal afstotend ""motor uit""dan zakt het geheele goedje naar beneden!!. Een mineraal plakt en beschermt beter bij een koude start. En ondanks dat de viscositijd van een 20w50 mineraal en die van een 20w50 syntheet dezelfde aanduiding hebben. zijn ze totaal verschillend. een 20w50 mineraal heeft de zelfde viscositijd als een 10w40 syntheet!!!!!!. de larie koek verhalen dat er vroeger grotere toleranties werden gebruikt is dus lariekoek. WEL hebben ze vandaag de dag ""betere"" andere legeeringen. er zijn meerdere wegen naar rome zijnde het een syntheet of een mineraal. ik zweer bij een goede mineraal olie........... Met name oa Brad PennRob Rules wrote:David Roadrage, kom er maar in... :arrow:
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
Als 20W50 mineraal en 10W40 synthetisch een gelijke viscositeit (let op de spelling) hebben liegt 1 van beide. Of allebei. Dat kan ook nog.
-
- Posts: 5050
- Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
nop!!!! is a known fact!!!!!!!!!!!!!. to those who know....
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
Niet volgens de site van Eurol bijvoorbeeld. Een 50 mineraal heeft daar een hogere viscositeit dan een 40 syntheet.
Is een liter 20w50 meer of minder dan een liter 5w40 syntheet? Of worden dan wel gelijke eenheden gebruikt?
Is een liter 20w50 meer of minder dan een liter 5w40 syntheet? Of worden dan wel gelijke eenheden gebruikt?
-
- Posts: 5050
- Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
nee zo werkt het niet hier een PR Joe Gibbs filmpje die plijt voor synthetic oil ten opzichte van een mineraal luister at 33 sec.
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
Eurol heeft het over de viscositeit bij een temperatuur van 100 C. Lijkt me een to-the-point temp voor normaal autogebruik. Jij hebt het net als Joe Gibbs over veel hogere temperaturen, zoals die bij racemotoren voorkomen?
-
- Posts: 5050
- Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
Nee hoor de Brad penn olie heeft bij 40gr Celsius een vergelijkbaare viscositijd die overeen komt als een 10w40 syntheet. evenals andere mineraale olien. zal vd week even een olie analieze test plaatsen.
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
Eur(dr)ol kun je niet met een kwaliteits olie als Brad Penn vergelijken.
Elk olie merk heeft zijn eigen specificaties die binnen de zogenaamde wereldwijde "norm" vallen.
Die zogenaamde norm is vrij ruim. Leg de specificaties van de olie fabrikanten naast elkaar en je ziet dat de ene fabrikant strakker in de specificaties zit / blijft dan de andere.
Even een kleine ervaring ter verduidelijking betreffende automaterialen olie en een goede olie.....
Ik switchte met één motor van Valvoline Turbo V 15W40 naar Lubrication Engineers Monolec 15W40. Die betreffende motor was gelijk een stuk stiller in motor ( mechanisch ) geluid. Ook de olie druk is nu koud & warm hetzelfde ( mechanische meter ). Stukje stabiele viscositeit wellicht..
Elk olie merk heeft zijn eigen specificaties die binnen de zogenaamde wereldwijde "norm" vallen.
Die zogenaamde norm is vrij ruim. Leg de specificaties van de olie fabrikanten naast elkaar en je ziet dat de ene fabrikant strakker in de specificaties zit / blijft dan de andere.
Even een kleine ervaring ter verduidelijking betreffende automaterialen olie en een goede olie.....
Ik switchte met één motor van Valvoline Turbo V 15W40 naar Lubrication Engineers Monolec 15W40. Die betreffende motor was gelijk een stuk stiller in motor ( mechanisch ) geluid. Ook de olie druk is nu koud & warm hetzelfde ( mechanische meter ). Stukje stabiele viscositeit wellicht..
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
Eurol was gewoon een voorbeeld. Bij Kroon oil kun je gelijksoortige gegevens vinden over de viscositeit van hun olie. Net als bij andere merken, die zowel minerale als synthetische olie in hun assortiment hebben.
Dat de viscositeit van een synthetische olie minder afhankelijk is van de temperatuur dan de viscositeit van een minerale olie is me bekend.
Dat de viscositeit van een synthetische olie minder afhankelijk is van de temperatuur dan de viscositeit van een minerale olie is me bekend.
-
- Posts: 370
- Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm
Re: Overstappen van 10-W40 half synth. naar 15-W40 mineraal.
hoi,
ik hoor goede verhalen over
Castrol Classic XL 20W 50
Maar ik las het in andere forums (oldtimer jaguars)
Wil hem gelijk bestellen, kost niet de wereld....
zou 5 liter voldoende olie zijn?
camaro 78 (ik weet (nog) niet of ik een 305 of 350 blok heb )
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... Liter.html
ik hoor goede verhalen over
Castrol Classic XL 20W 50
Maar ik las het in andere forums (oldtimer jaguars)
Wil hem gelijk bestellen, kost niet de wereld....
zou 5 liter voldoende olie zijn?
camaro 78 (ik weet (nog) niet of ik een 305 of 350 blok heb )
https://www.deolieconcurrent.nl/product ... Liter.html