1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by lowrida »

Auto heeft altijd op benzine gestart en gelopen, maar sinds een week niet meer.
Motor is en 5.0 en er ligt een IMPCO Model E verdamper en 300 mixer in.

Op gas start hij wel, al moet je ff doorstarten en volgas, maar dan springt ie aan en
loopt ie verder prima. Dus ik verdenk niet de onsteking.

Als ik hem op benzine zet en het contact aanzet hoor ik de benzinepomp niet draaien.
Als ik het relais lostrek en de draden door verbind dan hoor ik de pomp draaien in de tank.
Echter start hij dan nog steeds niet niet! Ook als ik op gas start, hem hoog in toeren
hou en dan overschakel naar benzine dan valt hij na een paar seconden dood zonder
pruttel. Dus hij krijgt volgens mij geen druppel benzine?

Ben al 2 dagen aan het meten, maar ik zie het ff niet meer. Mis ik nog een afsluiter of
word de benzine toevoer afgesloten met alleen het uitschakelen van de pomp??
capricelimburg
Posts: 535
Joined: Sun Jul 11, 2010 12:46 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by capricelimburg »

Dit is een TBI dus je kun de verstuivers zo zien zitten. Zie je benzine inspuiten of druppelen?
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by lowrida »

Als je voor de auto staat zitten er achterop 2 leidingen geschroeft. Heb eerst de rechter losgehaald, daar kwamen een paar druppels benzine uit. Toen een paar keer gestart en gekeken, maar er kwam niet erg veel meer benzine uit druppelen.
Toen de linker losgehaald en daar kwam helemaal niks uit voor en tijdens het starten.

Om de verstuiver te zien moet ik eerst die gas arm er weer afschroeven, zal ik zo eens kijken. Maar heb het idee dat er
al niks tot aan de verstuiver komt.

BTW; benzine filter onder de auto heb ik ook al losgehad, daar kwam een flinke pens benzine uit en was allemaal mooi schoon. Ook toen ik hem leeg liet lopen aan de kant van de tank aansluiting kwam er geen bruine shit uit. Doorblazen ging ook soepel, dus benzine filter zit niet dicht.
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by lowrida »

Ok, gasarm verwijderd, papier todje onder de verstuivers gelegd en ff doorgestart.
(ik kan niet kijken en starten tegelijk)
Maar het is niet noemenswaardig wat hij druppeld op het papieren todje..
Tegen de tijd dat ik naar voren loop is het al weer verdampt zo weinig!

Ik ruik nu wel voor het eerst dat de benzine niet vers ruikt. Maar goed daar
zou hij op zijn minst op moeten pruttelen... echter krijgt hij niet eens benzine.
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by lowrida »

En ik heb net voor de zekerheid het benzine filter los gegooid en stroom op de pomp gezet om te kijken of hij ook daadwerkelijk pompt en niet alleen geluid maakt. Dikke stroom benzine!


Zeg het maar... ???

Injectors?? Maar er komt al geen benzine bij de 2 leidingen achter op de carb...
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by Pavement Pounder »

Dikke leiding achter op de tbi is aanvoer en de iets dunnere is retour.
Uit de dikke moet het spuiten als de pomp pomt.
Kans bestaat dat het slangetje van de pomp naar aansluiting in de tank verrot of gescheurd is. Maar zie net dat dat niet bet geval is.
wellicht zit er een knik in de dikke toevoer leiding of is het slang gedeelte achter de motor intern gescheurd en blokkeerd de doorstroom.
Pomp kan ook rot zijn door even de pompen en dan te stoppen.
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by lowrida »

Ik heb stroom op de pomp gezet en een paar seconden laten pompen en dat leverde een flinke constante stroom benzine op onder bij het filter.
Daar na heb ik het filter richting carb losgemaakt en met de luchtspuit voorzichtig wat druk op gebouwd richting carb.. hoorde eerst niks en ineens begon de bezine in de tank borrelen en kwam er bij de aanvoer van het filter weer wat uitlopen. Dus de leidingen zijn open!
Alles weer aangesloten en boven bij de carb de toevoer wat los gedraaid terwijl de pomp liep, daar begon het ineens flink te lekken. Deze weer dicht gedraaid en toen eens proberen te starten, maar niks!! Fucking niks!! :smack:

Onder de injectors op de gasklep is het nu wel natter als voorheen (praktisch droog).

WTF :(
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by Pavement Pounder »

Dan krijgen de injectoren geen stroom.
De lpg regelunit waarschijnlijk de blauwe superfix box verhindert dat waarschijnlijk.
Wel is het zo dat een tbi minimaal 8 psi druk nodig heeft om te kunnen werken.
Ideaal is tussen 11-15 psi druk.
Check de electrische verbindingen naar de injectoren, er zit halverwege ergens een verbindingen naar de superfix.
Wellicht draadbreuk oid.
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by lowrida »

Ah ok. Ik had dat kastje al los gehaald en gekeken of er iets aan de print te zien/ruiken was,
maar geen gekke dingen. Ik zal morgen nog eens de draden van de injectoren volgens, maar
volgens mij had ik de stekker met ik meen 4 kleine polen al een losgehaald om te kijken naar oxidatie.

I'll keep you posted..
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by Pavement Pounder »

Hier zie je hoe de tbi injectoren onderbroken worden door de superfix:


Image
chevycaprice91
Posts: 653
Joined: Sat Oct 03, 2009 7:26 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by chevycaprice91 »

Mocht het de pomp wezen ik heb nog een zo goed als nieuwe pomp liggen ergens in de garage.
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by lowrida »

Als ik het relaise van de injectors eruit trek en hem half er indruk en beweeg dan hoor
ik getik in de blauwe box. Wil dat zeggen dat het dan goed is?

Hoeveel volt mogen de injectors hebben?
Ik heb de stekkers gemeten tijdens starten en het voltage komt niet hoger dan 2v.
Vluchtig met een + en - rechtstreeks op de injectors hoor je ze tikken.

Wat me opvalt is dat je de pomp niet hoort lopen als ik hem gewoon op contact zet.
Wel als ik het relaise (links achter onder de kap) eraf trek en met een draad doorverbind.
De zekering van de pomp, (naast het relaise van de injectors) is goed.
Zou het kunnen dat in het systeem een beveiliging zit dat de pomp niet loopt als het
systeem op druk is??

Ik ga nu de gele draad ff na lopen.. kan de hele spagetti losknippen! :(

Bedankt voor het schema trouwens!
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by lowrida »

Ik zie trouwens dat bij de injector relaise niet pootje 87 maar 87a word gebruikt!
Kan dit kwaad voor de schakeling? Het heeft wel altijd zo gewerkt, maar ik kan
nu niet even een ander relaise erin drukken omdat ik deze niet heb liggen.
Kan ik dat stekkertje zomaar omzetten naar 87 in het stekkerblok en dan een
standaard relaise erin drukken of klopt de schakeling dan niet?
lowrida
Posts: 1551
Joined: Sun Sep 20, 2009 11:02 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by lowrida »

Bij Noy in Heumen gedumpt, laat hem het maar lekker uitzoeken! :p


Topic mag dicht.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: 1992 Caprice, niet lopen/start op benzine

Post by Pavement Pounder »

Voor wat het waard is, de injectoren werken op 12 Volt en als je contact aan zet dan moet de pomp pompen voor zon 10 seconden en dan stopt ie als er niet gestart wordt.
Sucses.
Post Reply