RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasdeel)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
rkreber
Posts: 48
Joined: Sun Jun 21, 2009 10:12 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by rkreber » Sat Dec 13, 2014 6:19 pm

Mr bean...helemaal gelijk: het is een mustang fastback uit 1965, waarbij carroserie zelfdragend is.
Voorkant is chassisbalk of profiel ondersteund en aan achterkant hetzelfde.
Auto is maand geleden binnengekomen uit USA en ben zeker niet blij met laskwaliteit...staat ook 560 PK op, dus moet wat aan kunnen!!
Denk dat nu beste is om de U profielen weer weg te halen/slijpen en er goed laswerk van de maken met goede stukken ertussenlassen.
Een vakman zal dit denk ik wel kunnen, auto koste een fortuin en moet gewoon super worden!

Daar hij zelfdragend is, zou de RDW reparatie aan de chassisprofielen accepteren?
Het gaat dus om achterkant chassisbalk/ondersteuning aan de zelfdragende constructive/bodem.

Ik weet dat er veel mensen nieuwe bodemdelen in zetten, daar deze vaak verrot zijn(lees voetengedeelte), maar dan zit je ook delen te verlangen van zelfdragende carressorie, valt dat niet in zelfde category?

Nu dus zeer zeker behoefte aan een uitstekend adresje voor vakmanschap laswerk/carressoriewerk.
Wil nu eigenlijk gehele bodem laten nakijken....kun je eigenlijk chassis wel lassen als je er enkel onder bij kan? moet dat hele interreur er ook niet uit?

dank voor al jullie info, erg blij mee en zal ik beter gaan slapen!!
Hieronder een voorbeeld van mustang chassis(dit is dus wel andere auto)

Image

muddy bandit
Posts: 480
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by muddy bandit » Sat Dec 13, 2014 7:20 pm

rkreber wrote: Denk dat nu beste is om de U profielen weer weg te halen/slijpen en er goed laswerk van de maken met goede stukken ertussenlassen.
Een vakman zal dit denk ik wel kunnen, auto koste een fortuin en moet gewoon super worden!
Je geeft zelf de enigste goede oplossing al aan, dat huidige "las"werk is meer van het kwaliteitje "bakken over de oude troep heen".
Heb je de onderkant verder al goed gecontroleerd met een bolhamertje?... dit soort reparaties maakt mij altijd zeer argwanend over de kwaliteit van de rest.

rkreber
Posts: 48
Joined: Sun Jun 21, 2009 10:12 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by rkreber » Sun Dec 14, 2014 12:15 am

Hi muddy,

Auto is verder als nieuw met rack&pinion ed./motor/lak enzo..is usd 65+k in geinvesteerd, hebben enkel die bodem en achterbalk verziekt!!
Punt is de auto op santapod drag geraced heeft en een ladder bar gemonteerd was, hebben dus bodemplaat boven achteras geheel veranderd toen.
Daarna hebben ze daar van donorauto achtermiddenstuk overgezet en in mijn stang gelast...
Wist ervan af maar dacht enkel reparatie midden bodemplaat niet ook de achterbalkprofielen...

Als iemand een goed adres heeft in geheel nl, hoor ik het graag.

Moet opgelost worden!
Thanks
Marco

Wilf
Posts: 10196
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Wilf » Sun Dec 14, 2014 9:28 am

Gister heb ik een lascursus gehad en die lassen maakte ik in het begin (zonder enig ervaring) ook, en nu weet ik dan ook dat die niet voldoen! Er ligt lasmateriaal óp, maar bij lassen moet het materiaal sámensmelten, dus het moet door en door zitten. Dat is deze las niet. Bovendien is er gewoon getrokken in plaats van heen-en-weer/cirkels waardoor er het en der geen hechting is maar wel open pockets waarin lucht en water kan komen en voor corrosie kan zorgen. Deze braadlas moet zeker weggeslepen en fatsoenlijk gerepareerd worden.

Na een lascursus ben ik natuurlijk niet ineens dé expert en een lastovenaar, ik deel deze info juist om aan te tonen dat je geen lasexpert hoeft te zijn om dit soort levensgevaarlijke laspogingen te kunnen herkennen. Een goede las is geen opgesmeerd snotje maar is een vlakke(re) baan met een cirkel- of zigzagmotief (als je dichtbij kijkt is het net of zijn het strak over elkaar liggende rondjes).

User avatar
patsy 'n gene
Posts: 644
Joined: Sun Oct 08, 2006 10:27 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by patsy 'n gene » Sun Dec 14, 2014 12:26 pm

vooral de keuze van je lasdraad is van belang voor de sterkte van je laswerk, kies voor een SG 2 of SG 3 draad.Het mooiste is als iemand dit voor je wil TIG lassen maar ook een goede MIG machine met een goede lasser moet ruim voldoende resultaat boeken. Kijk dus uit met je keuze voor hobbydraadsoorten, hobbylasmachines en met alle respect hobbylassers als je nog naar het RDW moet met laswerk in cruciale delen, zoals met alles "lang na de vreugde van de goedkope prijs word je nog herrinderd aan de slechte kwaliteit".Zeker als je met een chassis afkeur/aantekening naar huis toe mag.

hajee
Posts: 30
Joined: Sat May 28, 2005 11:01 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by hajee » Sun Dec 14, 2014 12:58 pm

gewoon rechtstreeks informeren is het beste,
dus bij twijfel gewoon foto mailen naar info@rdw.nl
krijg je binnen paar dagen keurig antwoord..
suc6

User avatar
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Speedy18 » Sun Dec 14, 2014 8:29 pm

Vertel eens iets meer over die 560 pk motor, en laat eens een uitdraai van de dyno zien...

rkreber
Posts: 48
Joined: Sun Jun 21, 2009 10:12 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by rkreber » Mon Dec 15, 2014 12:05 pm

Thanks voor alle input, heb een dyno uitdraai maar wil graag eerst mijn carrosserieprobleem oplossen....
zal ik de toekomst meer info geven, maar nu op zoek naar een goed lasbedrijf!!
Mocht iemand een degelijk bedrijf kennen, hoor ik het graag.

mvg
Marco

cees V8
Posts: 193
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by cees V8 » Fri Dec 19, 2014 1:02 pm

Alles vlak slijpen en daar waar er op/overheen gelast is, een afvloeiende lijn creëren naar de originele balk toe, in de verf zetten en er body tectyl op spuiten. Dus camoufleren. En het ene rdw station is niet het andere.

Als ik het voor mij zelf zou doen en dan loepzuiver, zou ik alles eruit rossen en nieuw materiaal er in lassen. Maar dat kost behoorlijk tijd, echt netjes. En dan niet tig. Daar breng je veel te veel warmte in het materiaal. Gewoon CO2 (Mig/mag)

Wilf
Posts: 10196
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Wilf » Fri Dec 19, 2014 4:23 pm

Tig is toch juist veel secuurder (kan minder warm en localer/preciezer)? Mig/mag is voor meters maken. Met tig kan je colablikjes lassen, met Mig niet. Of heb ik de verkeerde lessen gevolgd? :P

User avatar
Ranch73
Posts: 3951
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Ranch73 » Fri Dec 19, 2014 5:09 pm

rkreber wrote:heb een dyno uitdraai maar wil graag eerst mijn carrosserieprobleem oplossen....
zal ik de toekomst meer info geven.

mvg
Marco
Niet zo geheimzinnig doen ...?

User avatar
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by takel » Sat Dec 20, 2014 9:11 am

Wilf, tijd voor nog een paar daagjes lascursus.. Of ga op zoek naar een betere leraar ;)

Ranger460
Posts: 74
Joined: Sat Jan 22, 2011 11:25 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Ranger460 » Sat Dec 20, 2014 3:25 pm

rkreber,informeer eens bij http://www.mustangcountry.nl/ misschien kan hij jou helpen.

Wilf
Posts: 10196
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by Wilf » Sat Dec 20, 2014 11:02 pm

Takel, ik had het die avond het toevallig nog nagelezen en zag dat ik warmte en localisatie een verband had gegeven die er niet waren, maar ik vond het flauw om dat nog weg te editen. :)

User avatar
takel
Mogelijke Moderator
Posts: 1295
Joined: Sun May 19, 2013 9:34 am

Re: RDW keuring kenteken & chassisbalk reparatie(nieuw lasde

Post by takel » Sun Dec 21, 2014 2:35 pm

Wilf wrote:Takel, ik had het die avond het toevallig nog nagelezen en zag dat ik warmte en localisatie een verband had gegeven die er niet waren, maar ik vond het flauw om dat nog weg te editen. :)
Dat is niet zo erg. Maar in jou eerdere post staan een paar dingen die niet helemaal kloppen. Ik zal even een paar dingen benoemen: (niet om jou te verbeteren maar om het een en ander uit te leggen en misschien leren sommigen hier nog iets van.)
Wilf wrote:Bovendien is er gewoon getrokken in plaats van heen-en-weer/cirkels. Een goede las is geen opgesmeerd snotje maar is een vlakke(re) baan met een cirkel- of zigzagmotief (als je dichtbij kijkt is het net of zijn het strak over elkaar liggende rondjes).
Het is een fabeltje dat een mig/mag las niet getrokken mag worden. Het ligt helemaal aan de soort las en aan de positie. Het zelfde geld voor een las die van boven naar beneden gelast wordt, er wordt vaak gezegd dat dat niet mag maar bij bijvoorbeeld dunnere materiaal soorten met een voor opening of v naad is dat prima. Bijvoorbeeld bij het STT lassen (MAG variant) van doorlassingen in pijp is het een must.

Het lassen met een cirkel- of zigzagmotief is ook niet helemaal waar. Als je onder de hand of in positie last wil je eigenlijk niet dat er gezwaaid wordt, maximaal mag je een enkele millimeter zwaaien. Dit heeft met de heat input te maken. Als je een meter last wordt die meter met zwaaien erbij al snel 1,2 meter laswerk. Beter is het om de lasstroom wat hoger te zetten, je loopsnelheid te verhogen en in een rechte lijn te lassen. Alleen bij het stapelen (lassen van onder naar boven) is het zwaaien vaak wel nodig, dit om een goede inbranding te verkrijgen. Maar ook hier zie je dat er steeds meer naar gevulde draden gegrepen wordt zodat je in een rechte lijn omhoog kan lassen.

Bij dikkere materialen wordt ook bijna niet meer gezwaaid, hierbij wordt meestal gekozen om de lassen met een maximale laagdikte van 3mm (of a4 in een hoeklas) te leggen maar wel meerdere snoeren naast en over elkaar. (dit heet snoeren)

Nog een paar kleine toevoegingen:

Mig lassen is met een inactief gas (argon of helium) en wordt eigenlijk alleen op aluminium gebruikt.

Mag lassen is met een actief gas. (co2 met argon) dit wordt gedaan op staal, rvs en andere legeringen

2 cola blikjes kan je zowel met mig (puls) en met tig (ac) aan elkaar krijgen, de moderne MIG puls machines zijn heel erg fijn af te stellen. Het is met Tig al best lastig maar met mig nog moeilijker. (op YouTube is er een filmpje van)

Dat er met Tig meer warmte in het materiaal gebracht wordt is een fabeltje, Tig lassen is inderdaad een warmer proces maar als je het goed doet hoeft de warmte inbreng niet hoger te zijn (verhogen van de lassnelheid) Vergeet ook niet dat bij dunnere materialen (2mm en dunner) met MIG/MAG meer / te veel materiaal toegevoegd wordt, dit verhoogt de heat input weer. Wel is het uiteraard zo dat er met MIG/MAG grotere lassnelheden bereikt kunnen worden.

Post Reply