Bodem Stralen?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Bodem Stralen?

Post by arthur »

Ik heb een trailblazer 2004 met 136000km, zeer tevreden en de auto ziet er van buiten en binnen perfect uit.

Ik wil er nog lang mee doen, maar....

De bodem zit aardig wat roest op zowel de bodem als de ophanging en dergelijke.

Nu is mijn idee om het allemaal kaal te laten stralen, en vervolgens opnieuw (zelf) in de tectyl te zetten.

Is dat wijs om het te laten stralen? of gaan mn brandstof en rem leidingen er kapot van?
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Bodem Stralen?

Post by Bromgabber »

Inprincipe moet dat geen kwaad kunnen, tenzij je leidingen krokant zijn. Of onwijs zacht koper kan er vermoed ik ook niet heel goed tegen.
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: Bodem Stralen?

Post by arthur »

ja goed, als die leidingen al krokant zijn, dan moet het toch wel vervangen worden.

waarmee moet het veilig gestraald kunnen worden?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Bodem Stralen?

Post by muddy bandit »

Kaal stralen en alleen behandelen met tectyl is absoluut geen blijvend succesnummer. (tectyl is trouwens nog nooit een succesnummer geweest, is alleen goed voor de verkopende partij)
Tectyl droogt namelijk uit in een paar jaar en krijgt dan krimpscheurtjes waar het vocht in kruipt, de roestkevertjes hebben dan volledig vrij spel onder al die teerprut.

Als het alleen vliegroest betreft: mooi laten zitten.
De bodem goed schoonmaken met een stoomcleaner en goed laten drogen, dan spuiten met een mengsel van owatrol en lood-/ijzermenie (dat impregneerd de vliegroest en kruipt in alle naden) en daarover een laag pure lood- of ijzermenie.
Evt. daarna nog een laag steenslagberschermer erop en het geheel afspuiten met een flexibele metaallak (Hammerite, TencoFerro) en je kunt er weer 20 jaar tegen aan.

viewtopic.php?f=8&t=83074
http://www.simcaclub.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=17

Ik gebruik dit recept al vele jaren, zelfs m'n 1e projectje (inmiddels 18 jaar geleden, Suzuki SJ410) rijdt nu nog steeds dagelijks rond zonder aanvullende lasingrepen.
Het is even wat meer werk, maar het profijt heb je er dan ook van.
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Bodem Stralen?

Post by Touchwood »

Mooi verhaal over je Rancho. Jammer, dat je hem verkocht hebt. Weet nog goed, dat je die wagens regelmatig tegenkwam. Stoer spul.

On topic:

Het hangt idd af van de ernst van de roest aan de onderkant. Als het ernstiger is dan vliegroest (raar woord eigenlijk) dan zal het er eerst af moeten. Als je geduld hebt zou je het ook zelf met Rustyco kunnen doen. Daarna idd goede verf er op en bv voorzien van een laag Dinitrol Metallic.
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: Bodem Stralen?

Post by arthur »

ik ga er mee aan de slag zodra ik tijd heb
Post Reply