verschillen olds 307 en chevy 305 blok

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
oldsv8diesel
Posts: 372
Joined: Wed May 02, 2012 12:31 pm

verschillen olds 307 en chevy 305 blok

Post by oldsv8diesel »

ik heb een caprice en daar zit een olds 307 v8 in, kan iemand mij vertellen wat inwendig de verschillen zijn? als ik lagerschalen voor de drijfstangen wil bestellen dan zijn ze voor beiden geschikt, betekend dit dat de krukas uitwisselbaar is?

en is die olds motor echt zo slecht?

ik hoor het wel :thumbs:
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: verschillen olds 307 en chevy 305 blok

Post by Renev »

Compleet andere motor, dat de lagerschalen uitwisselbaar zijn is toeval.
Zo'n olds blok is niet slecht er zit alleen weinig pit in. (hele lage compressie)
FreeBird
Posts: 1369
Joined: Tue Feb 01, 2005 9:37 pm

Re: verschillen olds 307 en chevy 305 blok

Post by FreeBird »

Compleet andere motor inderdaad.

Drijfstang lagers zijn sowieso anders. Ik neem aan de je de hoofdlagers bedoeld? Weet ik uit m'n hoofd zo ff niet, maar kan inderdaad dat ze hetzelfde zijn. Maar dat is alleen maar de diameter. Betekend niet dat de hele krukas hetzelfde is natuurlijk! En dat is het ook niet, echt niet. Compleet andere motor.


Het zijn geen slechte motors. Maar de 307 is nou eenmaal een 'smog-era' motor. De verkeerde jaren. Heb je de 5A, 6A of 7A koppen?
Anywho, ze schijnen allemaal even slecht te flowen. Sowieso de slechts flowende Olds koppen die er maar zijn. De standaard intake van een 307 (weliswaar alu!) heeft dezelfde kleine poorten en is ook alles behalve performance minded. Voor de rest is een 307 exact hetzelfde als ieder ander small block Olds (350, 403). Prima taaie blokken. Maar zoals voor alle motors uit die bepaalde jaren geldt hetzelfde, er zit gewoon niet heel veel pit in. Compressie van 8:1, een 'bezemsteel' nokkenas en vol emissie meuk (EGR, AIR-pump enz.).


Ben zelf nog met een 403 bezig. Uit 1979, ook zo'n low-comp smogger. Maar deze wordt volledig gereviseerd en zorg wel dat hij een compressie verhouding van 10/10.5 krijgt (moet nog Cometic koppakkingen bestellen, 0.123" langere 318-360 Chrysler drijfstangen, afgedraaide high-comp zuigers, nu flattops enz.). Een nokkenas die ook echt wat doet enz enz.
After market support is natuurlijk minder als "everyone-has-one-Chevy", maar er is ook genoeg voor de te krijgen en uit te halen!

Een 307 is een prima motor, maar geen street beast.
Pull a very heavy car, half a million miles! Meer moet je er niet van verwachten ;)
Post Reply