Pontiac firebird 1980

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Anton-jan
Posts: 6
Joined: Sat Jul 18, 2015 10:00 am

Pontiac firebird 1980

Post by Anton-jan »

Ik ben nieuw op dit forum dus zal mij even voorstellen,
Ik ben anton-jan ik heb een pontiac firebird uit 1980.

Nou heb ik een probleempje met de auto, bij warme motor begint hij te piepen en schomelt de olie druk heen en weer van heel laag naar normaal, heb al geken of het v--snaren zijn maar die piepen niet, en nou hoor ik overal dat lagers niet piepen dus vandaar dat ik het hier vraag wat het zou kunnen zijn, de motor is een 350 oldsmobile uit 1979.

Ik hoor graag wat de pro's hier van denken.
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: Pontiac firebird 1980

Post by big dooley »

oliepomp naar de gallemise?
Anton-jan
Posts: 6
Joined: Sat Jul 18, 2015 10:00 am

Re: Pontiac firebird 1980

Post by Anton-jan »

Bedankt big dooley. Weet je ook of dit een beetje zelf te doen is vervangen van de pomp als de motor er nog in zit.
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Pontiac firebird 1980

Post by Frans455 »

Is te doen, doch je moet de motor wel uit z'n steunen tillen, balkje hout ertussen zodat ie zeker 10 cm hoger komt te liggen. Dan kan je de carterpan losbouten en kan je bij de oliepomp. Ik zou wel eerst een mechanische oliedrukmeter aansluiten om zeker te weten of het ook je oliepomp is. Een motor met lage oliedruk heeft als vaak eerste gerammel van de hydraulische klepstoters. Welke olie gebruik je voor de motor? Je zou eens dikkere olie kunnen proberen en dan kijken wat de oliedruk doet. Wordt de oliedruk met dikkere olie hoger cq stabieler? Vuistregel voor oliedruk is 10psi per 1000 toeren per minuut.
Anton-jan
Posts: 6
Joined: Sat Jul 18, 2015 10:00 am

Re: Pontiac firebird 1980

Post by Anton-jan »

Heb er dit weekeind de dikste olie in gedaan die er te krijgen was 10w50 de motor piepte niet Oliedruk was stabiel alleen na een kort ritje 10 minuten begon de druk weer te schomelen en hoorde ik Een nieuw soort bonkend tikkend geluid, mischien dan niet alleen de oliepomp kapot?
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Pontiac firebird 1980

Post by Bromgabber »

Krukaslagers aan puin?
20w50 is ook gewoon te krijgen.
Piepen kan ook uit stukke lagers komen..
Of waterpomp die ook stuk is?
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Pontiac firebird 1980

Post by Frans455 »

Bonken klinkt inderdaad als hoofdlagers - dus toch de motor maar tillen, pan er van onder halen, dan kan je ook bij de lagerkappen.
Anton-jan
Posts: 6
Joined: Sat Jul 18, 2015 10:00 am

Re: Pontiac firebird 1980

Post by Anton-jan »

Iedereen bedankt voor de tips, ik heb besloten de motor eruit te halen en dan alles reviseren de moter staat er onbekend lang in dus kan nooit kwaad dacht ik zelf. Ik dacht ook aan een stroker kit iemand ervaring daarmee ik heb er gietijzeren koppen opzitten 3A Wil het liefst alles zelf demonteren en monteren alleen krukas meten en honen enz door een bedrijf, weet iemand nog een goed adresje in de buurt van emmeloord.
ChevyKo
Posts: 1569
Joined: Tue Dec 07, 2004 2:52 pm

Re: Pontiac firebird 1980

Post by ChevyKo »

Dan moet je bij Post en Dros zijn, zitten in Dronten, zijn bijna je buren...
Deze gasten leveren vakwerk :thumbs:

http://www.post-en-dros.nl/diensten.html
Post Reply