edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by big dooley »

nog steeds lekker bezig,
750cfm edelhok jokkebrock ofweetikwatflop op een milde, doch vrij gezonde 454ci
en jawel met de welbekende en verguisde 300A mixer erbovenop
heb wel een andere adapter dan menig mens gezien heeft, nl deze:
Image

dual fuel is kut, een compromis, waardeloos, blablabla, maar ik ben gewoon zo'n klootviool die het maximale potentieel probeert te halen uit beide brandstoffen... als het met G3 installaties zo verdomde goed lukt (ben nu aan mijn 5de auto met G3 bezig) dan moet het met oud spul ook veel beter kunnen dan menig sterveling toe durft te geven, al weet ik zelf ook wel dat het altijd een compromis blijft
hedendaags gebruik ik een oud dual curve kastje van MSD icm met een HEI... werkt perfect... ga ik niet verder op in

inmiddels een tweetal edeljank calibratiesetjes weten te bemachtigen voor wénâg, dus lekker aan het experimenteren geslagen
cruise, en halfgas staan naar mijn zin, maar zodra ik de tweede trap aanspreek valt het blok op z'n smoel
maakt niet uit of ik dat geleidelijk doe of vanuit stationair er vol op ga staan, vanuit welk toerental dan ook, het ding heeft er gelijk geen zin meer in
vlotters zijn ok, onsteking is ok, geen vacuumlek en op lpg trekt ie werkelijk als een lier
brandstofpomp levert netjes 5.5psi achter het filtertje, acceleratiepompje staat op maximale slag en de brandstoftank is vol (is me al eens overkomen, grrr)

enige wat ik kan verzinnen, is dat de adapterplaat teveel luchtflow afblokt voor de tweede trap aangezien die ietwat achter de plaat verstopt zitten...
de primaire trap krijgt gewoon de volle mep
aangezien de bougies aan de zwarte kant waren, eerst het geheel armer gemaakt... kleinere sproeiers in zowel primaire als secundaire trap en dan aankloten met die naalden totdat er een beter resultaat komt... ergens halverwege had ik dat ook, maar halfgas begon minder te worden, dus weer in zijn totaliteit rijker gegaan... omdat die adapterplaat daar zit, denk ik dat ik op de tweede trap armer moet, terwijl de primaire trap rijker staat dan origineel...
momenteel staat stationair/licht gas iets armer dan origineel en half gas juist weer iets rijker... nog een beetje kloten met verschillende veertjes en dan geloof ik het wel... dan alleen die tweede trap nog
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by mercury1970 »

Al geprobeerd zonder die adapterplaat om uit te sluiten dat het wat anders kan zijn ?
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by big dooley »

nee, wel aan gedacht... maar heb geen los luchtfilterhuis liggen om te gebruiken. open en bloot, schijnt ook weer niet goed te zijn, maar proberen kan altijd natuurlijk
heb trouwens de jets allemaal doorgeblazen, waren niet geblokkeerd, dus dat was het ook niet
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by mercury1970 »

Zou een oude panty over die Jokkebrok trekken en ff de straat uit om zeker te weten dat het aan die plaat ligt, anders zoek je het dadelijk in een hele foute hoek.....
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by big dooley »

hehe... is een spons ook goed? dadelijk die panty weg :)
zou ff zo gauw niet weten waar ik het anders moet zoeken... en al zou die plaat verantwoordelijk zijn voor een te arm danwel te rijk mengsel, dan moet daar toch iets aan te doen zijn, zonder dat ding weg te flikkeren... had eerst zo'n lelijke arm, maar die is inmiddels verkocht... ondanks de high rise intake past de mixer boven op de carb, terwijl de kap gewoon dicht kan... ideaal

op gas pakt ie als een dolle op
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by big dooley »

ff bougie eruit getrokken en foto's gemaakt...
wel ff bijvertellen, dat deze jongen nu zo'n 500km achter de kiezen heeft
begreep dat je eigenlijk een run volgas moet doen met een nieuwe bougie, om vervolgens gelijk de motor af te zetten en de bougie eruit te halen, om hem dan te "lezen"

Image

Image
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by gert »

die bougie mag wel wat bruiner kleuren, lijkt aan de arme kant
als je die echt wilt lezen, moet je toch wel een flink stukkie vollast rijden, dat haal je in dit landje niet makkelijk.

wat je kan doen is een lambda sonde in de uitlaat monteren en een air-fuel ratio metertje gebruiken, dan weet je exact hoe het fikt in de cilinders.

ik heb nog wel zo'n dingie liggen voor wenug...
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by big dooley »

tja stukkie vollast is me nog niet gelukt... verlaten landweggetjes zat, daar niet van, maar het ding valt op z'n bek, zodra ik de tweede trap aanspreek...
heb de grootste jets die ik heb (.113) ook geprobeerd in de secondary, maar nada...
komt ook bij dat het gros op lpg is gereden en eerlijk gezegd, weet ik niet, of dat weer een andere uitwerking heeft
toen ik ze er net had ingestoken ff een stukkie op benzine gereden en ze waren pikzwart... na een rondje LPG zagen ze er weer schoon uit
AFR-metertje ook nog aan gedacht inderdaad
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by gert »

trouwens.....waarom zou je op die idioot dure benzine willen rijden, terwijl lpg 52 cent kost?
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by big dooley »

tja, gespeeld met de gedachte van lpg-only, vervolgens breekt de regering de oldtimerregeling af, dus besloten om de auto naar benzine om te bouwen, maar na een verdere berekening weer van gedachten veranderd...
hou het liefst de opties open en ik kwam een van de laatste dual curve kastjes tegen op MP (alweer een paar jaar geleden), dus toch maar uiteindelijk voor dual fuel gegaan
klinkt paranoïde, maar ik zie het er nog een keer van komen, dat lpg en/of diesel nog een keer aangepakt gaat worden, op welke manier dan ook

het blok ligt in een dually truck, dus een racer zal het nooit worden, en een echte cruiser ook niet vanwege de erbarmelijke wegligging en comfort... maar ik heb het ding al vrij lang en als het torretje zich gedraagd zoals ik wil, vind ik het allang goed, al zal er een compromis-setting gevonden moeten worden
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by gert »

ja.....als ie nog niet oud genoeg is dan moet je wel op kwastenreiniger helaas.

ik ben ook bang dat de regeling verder afgebroken gaat worden met deze kut-regering, ik investeer nergens meer in.
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by big dooley »

precies, ik had al geinvesteerd, dus heb vrij lang zitten wikken en wegen wat ik zou doen... als de regeling of mrb zelf nog verder verslechterd, kan ik altijd nog een keuze maken... heb nu gewoon beide brandstoffen

ff weer back ontopic... net ff de mixer met adapterplaat erafgehaald en nog eens geprobeerd... WOT doet ie dan dus wel... zij het ietwat rauw, maar gaan doet ie... thuisgekomen, bougie weer ff bekeken en was iets donkerder van kleur (ik weet het, had moeten kijken na die run, maar dat ging dus ff niet)
die mixer met plaat werkt dus als een soort choke voor de tweede trap... mijn boerenverstand zegt, dat een choke een rijker mengsel oplevert, maar helemaal zeker ben ik er niet van... rijkste setting heb ik al geprobeerd, grotere jets heb ik niet... ja of ik moet ze er uitschroeven en zo laten :D
ik kan dus alleen maar armer

oh, voordat iemand het gaat vragen:
ja, de 300a is voorzien van een bowdenkabel, die het lpg-mixergedeelte omhoogtrekt...
op ontvetter-modus moet dat ding omhoog, anders slaat ie simpelweg af :)
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by gert »

je zou die adapterplaat es kunnen draaien, zodat er meer opening boven het secundaire gedeelte komt......

of een 425 mixer proberen die laat wel meer lucht door.

of een betere carb gebruiken dan die etterbrock! want ik vindt het klote dingen.
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by big dooley »

adapterplaat kan niet gedraaid worden... de chokebehuizing past precies in de opening zeg maar... opvulring eronder kan ook niet, dan kan de motorkap niet meer dicht... heb al een klein stuk frame van de motorkap weg moeten slijpen, zodat dat elleboogje bovenop de mixer er nog net onder paste

verschil tussen een 425 en 300A 50&70 is ongeveer 30cfm bij 1,5"hg, al weet ik niet wat die waardes zijn, zodra die bowdenkabel aangetrokken is`
dat is mij de aanschaf van een 425 niet waard... als ik ooit op single fuel over wil gaan, wordt het uiteraard een ander verhaal

tja en wat mijn keuze betreft van carb, heeft ieder z'n meug... had er eerst een holley op, maar die had TLC nodig,
bij wat nader onderzoek een quote gevonden van LPG-goeroe franz hoffmann en dan blijkt het een minder ideale keus te zijn voor dual fuel.
heeft te maken met de aparte vlotterkamers voor de primaire en secundaire systemen... als je dan op gas rijdt en ff wil doortrekken, krijg je een dubbel mengsel, omdat de secundare vlotterkamer niet leeggetrokken is
ik ben ook niet zo'n held met carburateurs... is mij te fijntjes allemaal, en zo'n edelhok is nog vrij simpel om aan te werken, met die grote boerenkutklauwen van me :D
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: edelhok valt op z'n gat bij gebruik secondary

Post by gert »

ok.
succes ermee.
Post Reply