Benzine meter kuren.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Benzine meter kuren.

Post by Homer »

Als ik met mijn Apache '59 rij gaat de benzine meter continu van min naar max en terug terwijl de tank toch ruim ¾ vol is. Eenmaal op de autobaan neemt het wel af, dit natuurlijk omdat de benzine niet meer heen en weer gaat in de tank. Stel ik schaf een nieuwe tankmeter aan , is hier dan een ( anno 2016 ) stabilisator aanwezig die de schommelbeweging afremt. Of kan ik bij de benzinemeter hier "iets" tussen de draad monteren. Hoor het graag van de techneuten
oldsf85cutlass
Posts: 153
Joined: Tue Sep 07, 2010 10:41 pm

Re: Benzine meter kuren.

Post by oldsf85cutlass »

Drijver "gas tank sending unit" lek ?
Ik had dezelfde kuren met mijn 58 Apache. Bij mij was de drijver lek.
Gekozen voor een geheel nieuwe unit.
Drijvers kunnen eventeel vervangen worden.
Solderen wil ook nog wel lukken maar ........
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Benzine meter kuren.

Post by Nick_nl »

Heeft de meter goede massa ? Bij de personen auto's uit die tijd loopt de massa via de boutjes naar de tank via de stoppen via de bouten naar de carrosserie. En echte massa draad naar de sending unit doet wonderen om de meting beter te krijgen. Mogelijk heb je ook een draad breuk waardoor de meting on stabiel is.
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Benzine meter kuren.

Post by Homer »

Oké , de meter geeft volgens mij wel goed aan, maar gaat met de vlotter in de tank mee op en neer, een op een zal ik maar zeggen, door het "klotsen" van de brandstof.
Drijver "gas tank sending unit" lek ?
Ik had dezelfde kuren met mijn 58 Apache. Bij mij was de drijver lek.
Gekozen voor een geheel nieuwe unit.
Drijvers kunnen eventeel vervangen worden.
Solderen wil ook nog wel lukken maar ........
En was het probleem weg ?
oldsf85cutlass
Posts: 153
Joined: Tue Sep 07, 2010 10:41 pm

Re: Benzine meter kuren.

Post by oldsf85cutlass »

Ja probleem is weg.
Je kan ook eenvoudig de sending unit verwijderen en het een en ander contoleren.
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Benzine meter kuren.

Post by Homer »

Dat zullen we weer eens doen, zal niet mee vallen omdat ik zondag de auto echt helemaal heb af getankt voor de overwintering, zullen we weer eens met een tuinslang en wat zuigkracht aan de gang moeten gaan :D
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Benzine meter kuren.

Post by Robin_Chevelle »

probleem klinkt bekend, heb net zoiets met een 1979er Chevy.
Brandstof meter schommelt op het klotsen van de benzine. (je hoort de benzine klotsen en je ziet het aan de schommeling van de meter). Als de tank bijna leeg is, is het helemaal lastig vooral over klinker wegen of bochtige stukken. Massa draad heb ik geprobeerd, echter hielp in mijn geval niet. De sending unit is bij mij niet lek, drijft op de benzine. Lijkt meer alsof er een soort stabilisatie weerstand tussen hoort, of tussen zit en stuk is.
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Benzine meter kuren.

Post by silentchaos »

Ik zou wel ff de massa checken en kijken of de vlotter niet lek is.

Maar is het niet zo dat oude meters dit altijd hebben? Wat Robin_Chevelle zegt heb ik ook, je hoort de benzine klotsen en de benzinemeter gaat vrolijk mee (niet heel extreem, max. 1/4 van de complete schaal). Is alleen bij hard remmen en hard optrekken (en goede bochten).
"Nieuwe" meters (mijn Sunny uit 1987 had het al) hebben hier een soort "vertraging" inzitten volgens mij. Geen idee hoe dat werkt, maar dat is vast ergens te vinden? Kan me voorstellen dat een grote condensator (elco) over de pennen van de meter al uitmaakt.
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Benzine meter kuren.

Post by silentchaos »

Hier een interessant stuk + circuit:
http://mgaguru.com/mgtech/electric/et213a.htm

Overigens denk ik dat een 47000uF condensator over de poten van de meter genoeg moet dempen... "Vertragingstijd" is een afhankelijk van de weerstand van je sender...

Bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/nl/elektrolytisch ... 46153.html

16V is misschien wat krap, dan ff een spanning hoger gaan (20V ofzo)
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Benzine meter kuren.

Post by Robin_Chevelle »

Dat is wel een leuk stukje lees-voer. :thumbs:

Als het mij echt gaat vervelen kan ik het is proberen.
Tot nu toe is de oplossing, 'gewoon op tijd tanken' :)
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Benzine meter kuren.

Post by Homer »

Dit weekend de draden aan de meter eens goed vast gemaakt en zuiver, dus metaal op metaal contact, en de schommeling is er ver uit, acceptabel
Post Reply