teller reparatie

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

teller reparatie

Post by corvair »

weet er iemand nog een betrouwbaar adres waar ik mijn km teller en benzinemeter kan laten repareren ?

De snelheidheidsmeter slaat wel uit, maar de kilometer blijft stilstaan, ook de benzinemeter slaat niet uit, dit kan natuurlijk ook aan het vlotter liggen maar ik laat liever de meter eerst testen om er zeker van te zijn dat de meter wel of niet werkt voordat ik de meters weer terugplaats.

Ik zou natuurlijk naar een auto elektronicazaak kunnen gaan, maar ik heb daar slechte ervaringen mee :cry: vaak zit men helemaal niet te wachten op oude meuk van 50 jaar oud. (voor alle duidelijkheid, het gaat om een tellers uit een corvair van 1965 :D )

bij voorkeur in het oosten van het land,

alvast bedankt
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: teller reparatie

Post by Nick_nl »

Casu utrecht, http://www.casuutrecht.nl/dashboard_inst.htm

Duur maar wel erg goed.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: teller reparatie

Post by Wilf »

Als de meter al wel uit de auto is kan je alsnog wel de vlotter/bedrading testen. Meet met een multimeter de weerstand op de kabel dit bij het dashboard normaal op de benzinemeter aangesloten zit door daar één kant van de pen van de multimeter aan te zetten, en de andere op het chassis van je auto. Daar heb je geen accu of wat dan ook voor nodig.

Hier nog wat GM-specifieke info voor je benzinemeter:

http://www.chevyclassicsclub.com/the-gm ... 965-newer/
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: teller reparatie

Post by corvair »

Oké bedankt voor jullie reacties, en wilf voor de link. Erg handig
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: teller reparatie

Post by corvair »

Teller ligt inmiddels bij een reparateur :thumbs:
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: teller reparatie

Post by Nick_nl »

Voor welke firma heb je gekozen ?
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: teller reparatie

Post by corvair »

ik heb de teller naar een gepensioneerde reparateur gebracht. de beste man repareert als hobby tellers en metertjes.
een bedrijf werd mij iets te prijzig. (een hobby mag wat kosten, maar het moet wel betaalbaar\leuk blijven)
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: teller reparatie

Post by Bartf »

corvair wrote: Fri Jan 01, 2016 2:01 pm ik heb de teller naar een gepensioneerde reparateur gebracht. de beste man repareert als hobby tellers en metertjes.
een bedrijf werd mij iets te prijzig. (een hobby mag wat kosten, maar het moet wel betaalbaar\leuk blijven)

Ging dit om een mechanische km teller? Mogelijk is mijn teller ook gaar.

Ik heb mijn 71 camino voorzien van een nieuwe kabel en nieuwe tandwieltjes in de bak. De nieuwe kabel heb ik niet gesmeerd of ingevet

De km teller doet vreemd.

1. Bij acceleren komt deze wel omhoog, bij afremmen gaat hij niet naar 0mph. Hij gaat naar 0 wanneer ik 1 metertje achteruit rijd
2. Reageert heel traag op snelheids verhoging
3. Boven 70mph aanwijzing vliegt de wijzer soms door naar 110mph
4. Maakt een mechanisch geluid.

Iemand ideen wat het kan probleem kan zijn, enof iemand kennen die die tellers kan repareren

Alvast bedankt
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: teller reparatie

Post by Wilf »

Je zou het interne vliegwiel schoon kunnen maken en smeren. Als die blijft plakken dan pakt hij niet gelijk mee en zakt hij niet gelijk terug.

Het is het ronde cilindrische ding in het midden van de behuizing waarop de as van de teller zit.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: teller reparatie

Post by Bartf »

Wilf wrote: Wed May 27, 2020 6:51 pm Je zou het interne vliegwiel schoon kunnen maken en smeren. Als die blijft plakken dan pakt hij niet gelijk mee en zakt hij niet gelijk terug.

Het is het ronde cilindrische ding in het midden van de behuizing waarop de as van de teller zit.
Dan moet het dashboard eruit denk ik he...

Is dat allemaal simpele mechaniek of zit daar nog wat speciaals in soms
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: teller reparatie

Post by Wilf »

Ik weet niet hoe het dashboard van een ‘71 Camino in elkaar zit maar andere ‘70’s dash kennende denk ik het wel. De speedo zit dan in het samengestelde dashboard. Die moet dan idd los.
Bartf
Posts: 60
Joined: Sun Apr 26, 2020 7:25 pm

Re: teller reparatie

Post by Bartf »

Update, heb de kabel gesmeerd. Daarvoor moest de kabel weer los van de teller.

Toen ik hem weer terug plaatse in de teller voelde ik een echte klik welke ik voorheen niet voelde. Waarschijnlijk zat de kabel gewoon niet ver genoeg in de teller unit
Post Reply