trommel zit los

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

trommel zit los

Post by corvair »

Hallo forummers,

Ik kwam vandaag bij het vervangen van de schokbrekers erachter dat de trommel op mijn corvair er los op zit.
De andere kant (van de voorwielen) zit er wel vast op, dus het lijkt mijn niet dat dit zo hoort.
Wordt de trommel op de een of andere manier vastgezet ?
De trommel wordt nu alleen op zijn plaats gehouden door de wielmoeren, dus als ik het wiel verwijder kan ik de trommel er zo afpakken :o

De trommel wordt niet vastgezet door de naafmoer'de trommel schuift over de naaf dus als iemand mij kan vertellen hoe de trommel hoort te zitten hoor ik het graag :?

alvast bedankt,
leo185
Posts: 146
Joined: Fri May 28, 2010 10:40 pm

Re: trommel zit los

Post by leo185 »

Dat is voor zover ik weet helemaal zoals het moet zijn, zo zitten ze bij mijn Fords en Chevys iig wel of het zou anders moeten zijn voor een corvair. De trommel hoeft ook niet vast als er geen wiel op zit want dan ga je toch niet rijden.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: trommel zit los

Post by sjak_brak »

Leo, een corvair is een chevy :)

Of het normaal is voor deze wagen, of dat de trommel geperst zou moeten zitten kan je evt nazoeken in je shopmanual.

Bij de meeste wagens is het idd normaal, zoals Leo aangeeft. Dat de trommels op de voorwielen in dit geval vaster lijken te zitten kan ook komen doordat de voeringen strakker zijn afgesteld en/of minder versleten zijn.

Oa Chryslers tot begin jaren 60 hadden trommels die ook geperst zaten.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: trommel zit los

Post by Bromgabber »

Trommel los over de naaf is meestal normaal, tenzij je lager werk in de trommel verwerkt is.
Als je dit systeem heb mag hij los zitten:

Image

Heb je iets wat op zon systeem lijkt, dan zou ik toch even verder kijken ;)

Image
corvair
Posts: 81
Joined: Mon Aug 31, 2015 8:29 pm

Re: trommel zit los

Post by corvair »

oké iedereen bedankt,

bromgabber bedankt voor de foto's, ik heb hetzelfde systeem als op de eerste foto.
het andere komt mij wel bekend voor, want dit zat ook op mijn kever :o (Ooit mee begonnen).
Hierbij wordt de trommel vastgezet door de naafmoer, en moet je wielbouten in de trommel draaien i.p.v moeren op de bouten in de schijf waar de trommel op wordt geschoven (sorry, geen idee hoe zoiets wordt genoemd)

Dus als ik het goed begrijp wordt de trommel (en wiel) vastgezet door de wielmoeren. (weer wat geleerd :thumbs: )
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: trommel zit los

Post by thunderbuick »

Sommige auto's hebben een boutje (sterschroef) waar hij mee vast zit.
Post Reply