20 jaar stilstand motor en automaatbak

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
sjanbob
Posts: 308
Joined: Wed Sep 28, 2005 2:40 pm

20 jaar stilstand motor en automaatbak

Post by sjanbob »

Wat komt er allemaal bij kijken als een motorblok en automaatbak 20 jaar stil hebben gestaan?
Zal de automaat doorgespoeld moeten worden en hoe kan ik dat het beste doen?
Behalve dat de carterpan van de motor+bak en misschien de intake eraf gaan,
ben ik niet van plan om het blok uit elkaar te halen omdat hij hiervoor goed liep.
De koppelomvormer tussen motor en automaat dient daar nog naar gekeken te worden?
Gaat om een 1966 Pontiac 389 met 400th.
Ik hoor het graag.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: 20 jaar stilstand motor en automaatbak

Post by MotiV8 »

1* zit het blok los ??
Zoja dan,
2* verse olie er op, na 20 jaar is de olie ook niets meer waard en zit deze vol met vocht.
3* eerst het blok op druk zetten ( olie systeem volledig primen ) voordat je überhaupt iets gaat proberen zoals ronddraaien.
Er zal namelijk na 20 jaar nergens nog een oliefilm op zitten, dus alle bewegende delen lopen droog op elkaar.
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: 20 jaar stilstand motor en automaatbak

Post by Speedybuick »

Als je pressfit pins in je zuigers hebt dan beter uit elkaar halen die staan nu muurvast waarschijnlijk, en daar komt nu motorolie niet meer makkelijk meer tussen ook niet met primen. Maar dit is dan de meeste veilige optie, misschien heb je mazzel en werkt alles nog prima.
sjanbob
Posts: 308
Joined: Wed Sep 28, 2005 2:40 pm

Re: 20 jaar stilstand motor en automaatbak

Post by sjanbob »

Motorblok zit niet vast, dus waarschijnlijk komt het wel goed door eerst de filters te vervangen en te primen.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: 20 jaar stilstand motor en automaatbak

Post by Wilf »

Door het stilstaan zullen wel wat keerringen ovaal zijn, dus je bak en blok zullen gaan lekken.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 20 jaar stilstand motor en automaatbak

Post by Bromgabber »

Krukaslagerschalen hebben ook 20jaar op dezelfde plek gelegen waardoor daar ook wel een afdruk/vervorming inzit.
Grote kans dat die ook stuk lopen.
Of is het blok regelmatig rond gedraaid?
Post Reply