een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by Dutch »

een hele goede allen!

vandaag ben ik via een forum-member eigenaar geworden van een Chevy 350 blok.
uiteindelijk met de bedoeling om deze hee-le-maal beet te pakken en in mijn Impala te hangen.

zoiets als dit is mijn grote voorbeeld..
Image

ik wil dus ook een dynamo en een stuurpomp in het chroom.
1: vraag is .. zijn die dingen welke op ebay staan ook kwalitatief goed of is dat puin? ( ik kijk ook naar stuurpomp en waterpomp in het chroom)
de klepdeksels op mijn "nieuwe" blok zijn chroom gecoat en dat laat los..ik wil dus ook graag degene monteren welke hierboven in de foto zichtbaar.
bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/GM-CHROME-120-A ... NQ&vxp=mtr
Image

2:
zijn er shops in Nederland waar ik alles in 1x voor een juiste prijs kan aanschaffen?
3: moet ik met lagers en timing sets nog op merken letten? zijn er aanbevolen merken??
dus oem..of high-performance spul?
4: hoe zit het met die superduper uitziende uitlaatspruitstukken/headers.. blijft dat zo of flikkert dat chroom er na een rit af en is het aan te raden dit bijvoorbeeld zwart (hittebestendig ) te coaten.
5: wat voor inlaatspruitstuk zou ik moeten monteren voor een betere performance. of waar moet ik op letten bij degene die er nu opzit??
er lijkt een verse Edelbrock op te zitten maar wil dus meteen helemaal los om niet later weer iets te veranderen....
6: nog adviezen mbt een andere nokkenas.. of gaat dat gepaard met meteen dure ingrepen tav stoters en tuimelaars?

doel is dus een super mooi, goed lopend en klinkend 350 blok met kwalitatief goed spul.

er zullen nog wel een hoop vragen komen.

dank alvast voor de input, ideën en suggesties
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by sjak_brak »

Je stelt in feite 2 vragen.

1 mbt de techniek (welke nokkenas, intake,...) en 1 mbt de looks.

Begin met je te verdiepen in de techniek.

Wat is doel van de motor, wat betreft performance, in welk toerenbereik ga je rijden e.d., welke brandstof, rijstijl, etc.

Hou er rekening mee, dat als je een blok flink oppept, dat de rest van je aandrijflijn dan ook een upgrade nodig heeft om het nieuwe geweld aan te kunnen.
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by Dutch »

ik rij nu met een 327 op enkel LPG.
rijd prima.. maar ik zoek wat meer "swung" .. fatsoenlijk een auto inhalen.. misschien een wieltje spinnen.
het is niet de bedoeling om een strepentrekker te maken en of de 400mtr te gaan rijden.

dus een normaal bakkie vermogen.. ik wil, omdat ik werkelijk een poeplelijke Impala heb, monden open laten vallen als die kap opengaat.

toerenbereik.. ik rij van Rijswijk naar Kijkduin en wellicht een keer naar Assen (als ik zeker weet dattie me straks niet laat staan :D )

brandstof.. iig geen ethanol en of andere hyperluxe goedjes.

ik zoek dus geen echt geweld maar wel iets meer dan een standaard 350 en zeker meer dan wat ik nu heb.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by BigBlockMopar »

Les 1: "Chrome don't get you home" :!:
Zeker niet het China-chrome van tegenwoordig :D

Vrijwel alles qua onderdelen wat op een 350 past, past ook op een 327. Dus al die opsmuk zou je ook los kunnen kopen en wellicht aankomende winter je blokkie eruit halen en alles opfrissen.
Je kan altijd een andere motor vinden uiteraard. Die Chevy-blokken zijn op iedere hoek van de straat wel te vinden, maar van die extra 23 ci hoef je geen wonderen te verwachten. Dezelfde 'pep' kan je ook wel uit je 327 krijgen.

Het enige voordeel van de 350 is dat de krukas-slag iets langer is waardoor het koppel op een lager toerental ligt.
Maar ik zou zelf een goed lopende 327 niet verruilen voor een 350, tenzij je tegen een leuke aanbieding aanloopt wellicht.

Je kan altijd overwegen om een populaire 383ci stroker kit erin te bouwen.
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by rene74monte »

die chroom zooi blijft bijna nooit mooi onder de kap en als je alu neemt dan poets je je een ongeluk ,
en persoonlijk zou ik nooit een 327 voor een 350 omruilen , 327 blokken zijn hoge toeren blokken die veel feller zijn dan een 350 , ze zitten vaak standaard al rond de 300 pk en de 350 `s op 180 of zo .
heb een kingswood gehad van 2300 kilo met een 327 en daar trek je die domme golfjes er mee uit als het moet , het zijn geen antwoorden op je vragen maar ga niet klakkeloos voor een 350 alleen omdat ze meer cilinderinhoud hebben , ga op zoek naar een stel mickey mouse koppen en een stel ramshorn spruitstukken , ga die poorten en polijsten en dan heb je een beginpunt waar bijna geen 350 tegenop kan

maar goed , de meningen zullen er uiteraard wel weer verdeeld over zijn :-) :-)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by Corp »

chroomshit is bijna altijd prulkwaliteit. En daarbij, chroom is nooit mooi.

Wat een lulkoek dat een 327 feller is en voor hogere toeren dan een 350, als je 1:1 vergelijkt en dus een closed chamber, hogere compressie 350 neemt en dat vergelijkt met een 327 verliest de 327 overal. Maar iedereen hier vergelijkt het met zo'n smog hok zonder pit.
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by rene74monte »

ok , nou ja , dan zal het wel weer bullshit zijn , ik heb het toch ook niet over een opgefokte 350? en een 327 is wel degelijk een hoog toeren blok , als dat niet zo was dan hadden ze wel van die sloffe 350`s in alle corvettes gezet , ze werden veel gebruikt in corvettes camaro`s en in zwaarder spul , maar dat zullen ze dan wel op de gok gedaan hebben
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by Corp »

Nee je vergelijkt een 327 uit een tijdperk van kleine gesloten kamers met een loom smog blok met een lamme nokkenas, open kamers en emissiegeorienteerde opbouw. Zet op die 350 andere koppen en een vergelijkbare nokkenas en het ding gaat net zo makkelijk in de toeren.

Ze zaten in die auto's omdat dat toen de motor voor het hoogste segment was.
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by Dutch »

okay okay.. ik wil hier absoluut geen rel gaan ontketenen maar zoek, voor mij, de juiste antwoorden.
feit is dat ik zoiets wil als boven in het plaatje. kwa looks dus. ( het oog wil ook wat)
ik ben ook niet van china kwaliteit daarom vraag ik hier of het wat is of niet. of... wat dan wellicht de andere optie is.

nogmaals ik zoek geen mega moeilijk high power performance ding.. dan had ik wellicht een heel andere auto met een 454 (?????) moeten kopen.

het chroom zie ik vaak bij veel blokken kapot gaan en is dus denk ik geen optie. alu klepdeksels, poelieset en waterpomp is dan wellicht al voldoende icm een vers gemaakt blok.

ik rij nu op gas.. dit gaat door een heeeeeeeel klein fabriekje mijn motor in.
op benzine loopt mijn auto nu slecht als deze warm is.. bij koude motor loopt hij werkelijk een stuk sneller en klinkt dan ook een stuk agressiever.

het 350 blok is reeds gekocht omdat ik geen stilstaande auto wil hebben voor een lange tijd.
bedoeling is opbouwen, oude blok uitbouwen en nieuw opgebouwde blok erin hangen.
ik zoek absoluut geen langdurig gedoe..

is een stroker kit meteen te heftig ??? of is dat gewoon goed te doen zonder dat mijn chassis meteen afbreekt, ik een nieuwe achteras en differentieel moet monteren...

wat kost een stroker kit.. ?? en moet ik dan dus letten op een merk of " gewoon ff googelen en een set zuigers, krukas met andere dijfstangen van ebay plukken"? ik denk overigens dat al te veel van het goede gaat worden. (maar please correct me when wrong)

nogmaals dank voor de input.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by sjak_brak »

Dutch wrote: toerenbereik.. ik rij van Rijswijk naar Kijkduin en wellicht een keer naar Assen (als ik zeker weet dattie me straks niet laat staan :D )

brandstof.. iig geen ethanol en of andere hyperluxe goedjes.
Met toerenbereik bedoel ik rpm ;)

Brandstof kan je LPG houden, kan je prima mee rijden, ook met opgepepte motor. Je zal dan wellicht wel wat andere onderdelen nodig hebben voor je gasinstallatie.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by BigBlockMopar »

Strokerkits zijn niet 'heftig' ansich. Je krijgt slechts een grotere motorinhoud in het zelfde motorblok.
Ter vergelijk, een 350ci is simpelweg een 327ci met iets grotere krukasslag. Diezelfde krukas kan je echter nog eens vervangen voor een nog grotere slag waardoor je een 383ci krijgt.

Ik zou persoonlijk het wel/niet nemen van een strokerkrukas-kit even laten afhangen of het 350 blok opgeboord moet worden en de huidige krukas wel of niet geslepen moet worden.
Want als je toch geld neer moet leggen voor overmaat nieuwe zuigers, lagers en krukas-slijpen, dan zou ik dat geld eerder in een stroker-kit stoppen zodat je uiteindelijk een leukere motor ervoor terugkrijgt.

Echter denk/verwacht ik dat als je je gas-installatie upgrade naar bijv. een IMPCO-convertor en 425-mixer, dat je al heel wat vermogen terug krijgt weer.
Het enige hiermee is dat je alleen op LPG kan rijden. Maar waarom zou je nog op benzine willen rijden als je op gas amper verschil merkt in vermogen.

Daarnaast, een relletje op z'n tijd is nooit weg toch :D
Dutch
Posts: 150
Joined: Sun Mar 24, 2013 7:32 pm

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by Dutch »

sjak_brak wrote: Met toerenbereik bedoel ik rpm ;)

Brandstof kan je LPG houden, kan je prima mee rijden, ook met opgepepte motor. Je zal dan wellicht wel wat andere onderdelen nodig hebben voor je gasinstallatie.

ja ik bedoelde dus snelweg/stadsverkeer ;) geen gesprint oid.

ik heb reeds IMPCO delen voor de gas installatie. oa een A300 mixer (die zit nu op dit blok wat ik gekocht heb) en een verdamper.. de tank, leidingen en afsluiters hoop ik te kunnen hergebruiken bij deze inbouw.
zal straks een picca van de carburateur maken..
met het oog op een keer Zweden aan te doen, zou ik graag voor 2 brandstoffen gaan.
lpg onderweg schijnt nog wel eens lastig te zijn.. heb je dan nog een tank benzine is de nood minder hoog om ala minute te gaan tanken.

ik zal hem eerst opentrekken om te zien hoe de vlag erbij hangt.
rene74monte
Posts: 4630
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by rene74monte »

hahaha , nee een rel gaat het niet worden maar om zomaar iets als lulkoek weg te gaan zetten is ook wel kort door de bocht en niet nodig , vandaar , koop gewoon een blok wat je aanstaat en ga rijden met dat ding
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by Wilf »

Er zijn naar mijn weten op internet wel calculatietools te vinden (misschien weet Corp wel een goede link) waarop je alles kan invullen over je auto; gewicht, overbrenging bak, ratio achteras, wielformaat, beoogde prestaties et cetera. (Overigens is het gedeelte vanaf achter de motor ook prima op papier uit te rekenen: dus overbrenging bak, achteras en wielformaat - zo kan je uitrekenen op welke snelheid hoeveel toeren je blok gaat maken.)

Dat alles is nogal van belang als je toch bezig bent om een blok te tunen, want een getuned blok op een aandrijving die gedetuned is heeft alsnog geen zin. Je wilt natuurlijk wel dat de motor in een bepaald beoogd toerenbandbreedte optimaal presteert en dat is dus afhankelijk van je aandrijflijn. En dan moet je dus ook rekening houden met welke eisen je het belangrijkst vindt; meer pickup bij het wegrijden (en dus ook een hoger ratio van de achteras) of juist lagere toeren bij kruissnelheid. In essentie zijn dat twee verschillende eisen die je stellen kunt, al kan dat prima in één motor en aandrijflijn, zolang er cashflow is.

Wat ook handig is om te weten is hoe oud je 350 is en of deze nog uit te boren valt en of het onderblok nog heel is voordat je gaat bouwen en je er tegenaan loopt dat er niks uit te boren valt of dat je blok ineens besluit extra luchtopeningen nodig te hebben bij dat sprintje tegen een golfje.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: een heleboel vragen mbt Chevy 350 motorblok

Post by Wilf »

Post Reply