Aandrijving op 1 wiel??

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Olds 88 Rocket
Posts: 227
Joined: Sun Oct 28, 2007 10:19 pm

Aandrijving op 1 wiel??

Post by Olds 88 Rocket »

Hoi alle. Sinds de laatste tijd merk iets vreemds aan mijn wagen, en wel het volgende. Het gaat om een 1975 Oldsmobile Cutlass salon met een 5.7 rocket en een TH350. Als ik 80 rijd, merk ik dat als ik het gas los laat de achterkant iets naar links gaat. geef ik dan weer gas, dan gaat de achterkant weer iets naar rechts. Je voeld de auto dus iets heen en weer gaan. Net alsof hij aandrijving heeft op 1 wiel. Met volgas accellereren trekt de auto niet naar een kant toe.

Op de brug het volgende tests gedaan:

Auto op brug, in park, wielen los van grond, als ik aan een wiel draai, gaat het andere wiel tegenover gesteld draaien. voel wel enige weerstand.

Auto op brug, in neutraal, als je dan aan een wiel draait, draait de ander in dezelfde richting. Het andere wiel is wel tegen te houden met de hand.

Auto op brug, motor aan (stationair) in drive, wielen draaien allebei, en 1 wiel is met de and tegen te houden en de ander draait dan door.

Op de achter as staat dat het een limited slip is, en er staat Z B158 op. Olie is op peil. Remmen lopen niet aan. geen overmatige axiale speling.

Verder heb ik geen kijk op de techniek van de as. Is 1 wiel aandrijving mogelijk? Misschien ligt het probleem wel ergens anders. Wie wil me verder helpen om te bepalen wat er aan de hand is?
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Aandrijving op 1 wiel??

Post by Homer »

Aandrijving op een wiel lijkt mij onwaarschijnlijk/onmogelijk , denk dat je het eerder in de ophanging van de achteras moet zoeken. Een Amerikaan staat nu eenmaal bekend om de zweverige wegligging, en als alles standaard is zou dit zo maar mogelijk kunnen zijn. Een ander feit is als je dit eenmaal opmerkt ga je er op letten, en dan valt het natuurlijk op. Eventueel vergelijken met een andere is niet mogelijk ?
Olds 88 Rocket
Posts: 227
Joined: Sun Oct 28, 2007 10:19 pm

Re: Aandrijving op 1 wiel??

Post by Olds 88 Rocket »

Bij mijn custom cruiser is het niet. Alles is standaard en orgineel. Het viel me op. Alles zit goed vast, er is geen onveilige situatie. Op de buitenste draagarmen heb ik wel iets links rechts speeling, maar niet in de lengte richting van de wagen.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Aandrijving op 1 wiel??

Post by Bromgabber »

Kan daardoor de as niet wat verplaatsen bij gas geven?
Speedybuick
Posts: 555
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm

Re: Aandrijving op 1 wiel??

Post by Speedybuick »

1 wiel aandrijving is wel mogelijk als de koppelingsplaten die in je sper carrier zitten versleten zijn. Been there done that.
En buiten dat kan het nog een aantal zaken zijn die afgebroken zijn in de sper, die dit veroorzaken.

Als je niets anders kan vinden dan toch maar eens de achteras/sper na laten kijken.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Aandrijving op 1 wiel??

Post by Corp »

als hij 1 wiel draait, draait het andere wiel de andere kant op (vrij) of niet.....dus de conclusie... versleten diff....1 wheel peel
Olds 88 Rocket
Posts: 227
Joined: Sun Oct 28, 2007 10:19 pm

Re: Aandrijving op 1 wiel??

Post by Olds 88 Rocket »

Jongens, bedankt voor de info. Aandrijving op 1 wiel is dus mogelijk. Ik heb zelf niet veel verstand van de achteras, en heb er ook weinig kijk op. Kunnen die koppelingsplaatjes vervangen worden zonder dat de as onder de auto vandaan hoeft? Heeft iemand een idee waar ik terecht kan voor een reparatie? Ik heb namelijk het idee dat niet alle amerikaanse auto shops hiermee overweg kunnen.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Aandrijving op 1 wiel??

Post by Pavement Pounder »

Gm heeft diverse sper units gehad oa met plaatjes en conische en lockers. Deksel er af en dan de zaak inspecteren dan weet je meer, of plaats wat duidelijke fotos hier, ook met deksel erop.
Post Reply