RDW-vragen
RDW-vragen
Binnenkort ga ik naar de RDW en ik wil alles zo goed mogelijk voorbereiden, ik heb al gebeld met ze maar meer dan het antwoord dat er dan een oorsprongscontrole gedaan gaat worden kwam er niet uit. Hier de twee vragen:
1. De Amerikaanse staat waar deze auto vandaan komt heeft het motornummer ipv het chassisnummer als VIN (op Classic Title) gebruikt. De vorige eigenaar heeft dit in de Bill of Sale erbij gezet en met potlood over het chassisnummer en body plate nummer op een vel papier er bij gedaan (geniet). Via de DMV kan ik niks opvragen omdat je daar een VIN van 17 karakters in moet vullen. Kan ik nog meer voorbereiden om de oorsprongscontrole in goede banen te leiden (en niet maandenlang gesoebat)?
2. Op de Title uit 2011 staat de mijlstand van toen (68k) maar die teller is vastgelopen. Ik heb een tweedehands teller opgeknapt en geplaatst. Nu is de tellerstand 600 maar kan ik wel zien hoe hard ik rijd. Dat kan natuurlijk wel verdenking van fraude meebrengen, dus wat is raadzaam:
A. De oude teller terugplaatsen maar niet weten hoe hard ik ga
B. De oude teller los mee, de nieuwe gewoon vast en een geprint fotoverslag van de uitwisseling erbij zodat ze de oude en nieuwe stand op papier en fysiek zien kunnen
C. Met een boormachine de nieuwe teller 40.000 mijl terug of 60.000 mijl verder spoelen (met risico op slijtage en hittebeschadiging en veel extra gedoe
Ik hoop dat 2B goed genoeg is…
1. De Amerikaanse staat waar deze auto vandaan komt heeft het motornummer ipv het chassisnummer als VIN (op Classic Title) gebruikt. De vorige eigenaar heeft dit in de Bill of Sale erbij gezet en met potlood over het chassisnummer en body plate nummer op een vel papier er bij gedaan (geniet). Via de DMV kan ik niks opvragen omdat je daar een VIN van 17 karakters in moet vullen. Kan ik nog meer voorbereiden om de oorsprongscontrole in goede banen te leiden (en niet maandenlang gesoebat)?
2. Op de Title uit 2011 staat de mijlstand van toen (68k) maar die teller is vastgelopen. Ik heb een tweedehands teller opgeknapt en geplaatst. Nu is de tellerstand 600 maar kan ik wel zien hoe hard ik rijd. Dat kan natuurlijk wel verdenking van fraude meebrengen, dus wat is raadzaam:
A. De oude teller terugplaatsen maar niet weten hoe hard ik ga
B. De oude teller los mee, de nieuwe gewoon vast en een geprint fotoverslag van de uitwisseling erbij zodat ze de oude en nieuwe stand op papier en fysiek zien kunnen
C. Met een boormachine de nieuwe teller 40.000 mijl terug of 60.000 mijl verder spoelen (met risico op slijtage en hittebeschadiging en veel extra gedoe
Ik hoop dat 2B goed genoeg is…
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: RDW-vragen
2a oude teller terug plaatsen. Ze gaan er toch niet mee rijden. Hooguit de garage in en uit.
Re: RDW-vragen
Ik zou gewoon de nieuwe laten zitten en de oude meenemen.
Re: RDW-vragen
Idd 2A: je kan beter in eerste instantie afkeur hebben om een technisch detail, dan (nog meer) vragen oproepen over de identiteit e.d. Je kan na afkeur binnen x dagen terug om de wagen (gerepareerd) opnieuw aan te bieden, dan worden alleen de oorspronkelijke afkeurpunten bekeken, en kost paar tientjes.
Je kan ook overwegen om de mijlenteller te plaatsen in je nieuwe dash, eventueel losgekoppeld. Snelheidsmeter moet nl wel werken, en dat is iets dat op zou kunnen vallen als de naald dood blijft. Dat de mijlenteller niet verandert valt niet op, wat pave al zegt.
Vraag 1 is een stuk lastiger. Je hebt ongetwijfeld literatuur over je wagen, waarin oa motornummers, reeksen van chassisnummer per model/jaar etc in staan vermeld. Neem dat soort boeken mee. Denk oa aan ownders manual, shop manual, boeken over je merk (bv de standard catalogue), etc. Als het in boeken staat is de RDW sneller geneigd om iets aan te nemen, dan info van een website.
Wil je het echt zeker weten, dan zou je vooraf naar de RDW kunnen gaan om de zaak daar voor te leggen.
Verder is de title ook geen verplicht document bij invoer/keuring; als de info op de bill of sale afdoende is, dan zou je kunnen overwegen om de title niet te tonen, als deze verwarrende informatie bevat. Daarentegen wordt het wel lastig als je later in het traject (als er toch problemen ontstaan) ineens de title uit de hoge hoed tovert.
Je zou ook bij GM nadere info op kunnen vragen mbt de VIN, ik meen dat die ook een dienst hebben hiervoor.
DMV heeft overigens meestal meer contactmogelijkheden dan alleen de website, maar de vraag is in hoeverre ze je willen helpen. Voor de gemiddelde DMV-medewerker bestaat de wereld buiten de usa alleen in legendes, en zijn buitenlanders vreemd en eng.
Zelf heb ik bij een wagen waarbij de nummerinslag mis is gegaan (overigens door een fout van de RDW zelf bij invoer door vorige eigenaar.)
Daar hadden ze het motor- of body-nummer als chassisnummer ingebracht. Dat kon ik probleemloos laten veranderen, aangezien alle 3 de nummers op de tag stonden (was overigens geen US-car maar Soviet-vehikel, maar maakt voor het principe niets uit)
Je kan ook overwegen om de mijlenteller te plaatsen in je nieuwe dash, eventueel losgekoppeld. Snelheidsmeter moet nl wel werken, en dat is iets dat op zou kunnen vallen als de naald dood blijft. Dat de mijlenteller niet verandert valt niet op, wat pave al zegt.
Vraag 1 is een stuk lastiger. Je hebt ongetwijfeld literatuur over je wagen, waarin oa motornummers, reeksen van chassisnummer per model/jaar etc in staan vermeld. Neem dat soort boeken mee. Denk oa aan ownders manual, shop manual, boeken over je merk (bv de standard catalogue), etc. Als het in boeken staat is de RDW sneller geneigd om iets aan te nemen, dan info van een website.
Wil je het echt zeker weten, dan zou je vooraf naar de RDW kunnen gaan om de zaak daar voor te leggen.
Verder is de title ook geen verplicht document bij invoer/keuring; als de info op de bill of sale afdoende is, dan zou je kunnen overwegen om de title niet te tonen, als deze verwarrende informatie bevat. Daarentegen wordt het wel lastig als je later in het traject (als er toch problemen ontstaan) ineens de title uit de hoge hoed tovert.
Je zou ook bij GM nadere info op kunnen vragen mbt de VIN, ik meen dat die ook een dienst hebben hiervoor.
DMV heeft overigens meestal meer contactmogelijkheden dan alleen de website, maar de vraag is in hoeverre ze je willen helpen. Voor de gemiddelde DMV-medewerker bestaat de wereld buiten de usa alleen in legendes, en zijn buitenlanders vreemd en eng.
Zelf heb ik bij een wagen waarbij de nummerinslag mis is gegaan (overigens door een fout van de RDW zelf bij invoer door vorige eigenaar.)
Daar hadden ze het motor- of body-nummer als chassisnummer ingebracht. Dat kon ik probleemloos laten veranderen, aangezien alle 3 de nummers op de tag stonden (was overigens geen US-car maar Soviet-vehikel, maar maakt voor het principe niets uit)
Re: RDW-vragen
Bedankt voor de tips en meedenken.
De oude teller is vastgelopen op 45 MPH, was is vergeten te zeggen. Dat gaat dus wel opvallen. Een goed gedocumenteerd en uitgebreid verhaal en de oude teller mee is dan wellicht toch een optie? Wist niet zeker meer of niet-werkende teller afkeur was.
[edit]Twee adviezen oude erin, nieuwe erbij lees ik, misschien beter dan om weer oud in te bouwen
De oude teller is vastgelopen op 45 MPH, was is vergeten te zeggen. Dat gaat dus wel opvallen. Een goed gedocumenteerd en uitgebreid verhaal en de oude teller mee is dan wellicht toch een optie? Wist niet zeker meer of niet-werkende teller afkeur was.
[edit]Twee adviezen oude erin, nieuwe erbij lees ik, misschien beter dan om weer oud in te bouwen
Re: RDW-vragen
Aaa als de km-teller en snelheidsmeter aan elkaar gekoppeld zijn, dan snap ik het dilemna
Dan zou idd beiden meenemen, met uitleg erbij, bv ondersteund door foto-verslag.
Dan zou idd beiden meenemen, met uitleg erbij, bv ondersteund door foto-verslag.
Re: RDW-vragen
Check, ik maak er wel een mooi documentje van, want uit mijn ervaring wordt dat erg gewaardeerd bij de RDW als je je huiswerk gemaakt hebt.
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: RDW-vragen
Gaat dit over je Buick ?
Die kwam toch uit Zweden ? Heeft die daar geen kenteken gehad ?
Die kwam toch uit Zweden ? Heeft die daar geen kenteken gehad ?
Re: RDW-vragen
Nee m'n De Soto heb ik in 2011 uit Zweden gehaald (en heeft nu een goed huis). De Buick komt uit de VS.
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: RDW-vragen
Ok, succes met het RDW verhaal !!
Re: RDW-vragen
Teller wordt helemaal niet naar gekeken. Neem de oude mee. Maar als er niks wordt gevraagd zeg je niks.
Nummer in chassis hoeft geen probleem te zijn. Bij mij was 1 cijfer verkeerd op de papieren met het vin plaatje. 0 en een 8 of zo iets was het. Hij sloeg gewoon het nummer in wat op de paieren stond
Nummer in chassis hoeft geen probleem te zijn. Bij mij was 1 cijfer verkeerd op de papieren met het vin plaatje. 0 en een 8 of zo iets was het. Hij sloeg gewoon het nummer in wat op de paieren stond
Re: RDW-vragen
even een tip.
als je bang bent dat ze je snelheids meter afkeuren.neem je tom tom mee.
als ze over je snelheids meter beginnen dat deze niet goed werkt,zeg je gewoon dat je op je tom tom kijkt voor je snelheid.mogen ze de auto niet afkeuren op je snelheids meter.
succes.
als je bang bent dat ze je snelheids meter afkeuren.neem je tom tom mee.
als ze over je snelheids meter beginnen dat deze niet goed werkt,zeg je gewoon dat je op je tom tom kijkt voor je snelheid.mogen ze de auto niet afkeuren op je snelheids meter.
succes.
Re: RDW-vragen
Heb je wel nog het juiste blok erbij ?
Dat je motornummer als VIN gebruikt is maakt op zich niet uit, maar als er dan ook nog eens een ander blok in ligt kan het lastiger worden.
Dat je motornummer als VIN gebruikt is maakt op zich niet uit, maar als er dan ook nog eens een ander blok in ligt kan het lastiger worden.
Re: RDW-vragen
Nee blok is gelijk. Anders had hij niet de boot op gekund.