diesel inbouwen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: diesel inbouwen

Post by FritsVrolijk »

Jan Bee wrote: Fri Mar 16, 2018 7:27 pm Te Laat !!!
Lpgblok is al verkocht en diesel hangt in de takel om op zijn plek te laten zakken.
Geen praatjes maar plaatjes :D
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: diesel inbouwen

Post by paulv »

ok jan, succes met je project.
ik hoop dat je dadelijk het gewenste resultaat hebt!

groet Paul
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: diesel inbouwen

Post by busbart »

Is het chassis niet hetzelfde als zo'n K30 van US Army? dan heb je toch alles op elkaar aangepast? Blok, automaat, TC, radiateur en steunen e.d.?
Wilf wrote: Sat Sep 03, 2016 4:55 pm In Zweden bouwen ze in veel yanks Mercedes dieselblokken in hun klassieke yanks. Lekker goedkoop rijden, relatief zuinig. Dat bouwen ze in hun raggarbilar dus netjes gaat het niet; sloopmercedes kopen en blok erin harken. Misschien zonde van een nette auto. :D
wilf, waar kan ik daar nog meer van zien/onderzoeken?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: diesel inbouwen

Post by Wilf »

In de zomer naar Zweden gaan of kijken op blocket.se (staan ze vaak te koop).
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: diesel inbouwen

Post by busbart »

ok, merci

Hmmm, dat zweeds valt nog erg tegen hoor!
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: diesel inbouwen

Post by Rob Rules »

Bromgabber wrote: Fri Mar 16, 2018 8:08 pm Mooi zwarte stralen rook uit die pijp, nog een reden om het te doen. ;)
Dan moet er eerst flink worden geschroefd aan de pomp, denk ik.
Mijne roet een beetje als ie veel rustige stukjes heeft gehad en dan ineens met aanhanger moet werken. En dan is dat nog maar effe.
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: diesel inbouwen

Post by Jan Bee »

FritsVrolijk wrote: Sat Mar 17, 2018 9:14 am Geen praatjes maar plaatjes :D
Zou wel willen Frits, maar dat gek*t met die foto's eerst op fotobucket en dan pas uploaden hier gaat niet. Mijn account bij Bucket werkt niet meer.
En ik heb geen zin om d'r studie van te maken.

Jan.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: diesel inbouwen

Post by FritsVrolijk »

Okee u bent vergeven :D
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: diesel inbouwen

Post by Jan Bee »

Nou, draadje maar weer opgepakt van de inbouwdiesel
Geen karweitje van niks, ben ik achter gekomen.
Blok loopt inmiddels en.....gewoon goed! Zelf geen zwarte rookpluimen en nergens lekkages !

Aanpassingen:
Blok zit twee centimeter naar voren tov benzineblok om ruimte te maken aan de achterzijde.
Daarvoor crossmember waar bak op rust verplaatst.
Brackets voor de motorsteunen zelf gemaakt.
Dynamo van rechts naar links verplaatst.
Rechts steun gemaakt voor de aircopomp.
Uitlijnen poulies en uitvogelen dat alles vrijloopt, v-snaren, koelvloeistof slangen en ook de fan.
Plaats gevonden voor brandstoffilter op het spatbord rechts.
Leidingen brandstof vernieuwd en aangepast.
Extra oliekoeler geplaatst voor de bak en nieuwe leidingen vanaf de bak gemaakt van koper.
Passende Koelvloeistof slangen gezocht en gevonden.
Gehele kabelboom van de motor verwijderd en alles nieuw gemaakt.
Veel electronica weggelaten (waarschuwingssysteem waterdetectie, ontluchting. De automatische voorgloeiinstallatie, versnel koudloop stationair toerental en brandstofvoorverwarming weggelaten) zal nu af en toe handmatig op water moeten controleren met een kraantje, idem voor als er lucht in de installatie zit. Maar das met zo iets als olie peilen.
Een handmatig voorgloeiinstallatie gemaakt, schakelaartje met een controlelampje . Wel gebruik gemaakt van bestaand enorm zwaar relais.
Komende week nieuw uitlaatsysteem maken (spruitstukken en eerste deel uitlaat heb ik erbij gekregen)
Uiteraard nieuwe olie, filters e.d.
Als het meezit ben ik de eerste zaterdagmeeting van juli in den haag.

Jan.

En natuurlijk alleen mogelijk gemaakt met hulp van Edmond en Johan !
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: diesel inbouwen

Post by Jan Bee »

Nou, laatste update:
Ik heb als nog de vacuüm rembekrachtiger vervangen door een hydraulische rembekrachtiger. Het mechanische vacuümpompje leverde onvoldoende vacuüm voor een bedrijfszekere remwerking . De burb remt nu als een malle.
Dinsdag naar de RDW geweest en auto is goedgekeurd. Moest wel opnieuw gewogen worden en er werd veel waarde gehecht aan een bewijs van de herkomst van het blok. Uit welke auto en van wie gekocht. Beide kon ik moeiteloos aantonen met benodigde papierwerk.
Over twee weken op vakantie met de sleurhut naar Frankrijk.
Jan.
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: diesel inbouwen

Post by busbart »

Mooi gedaan Jan, met de remmen, remmen als een malle, betekend dat nu ook dat de wielen meteen blokkeren, of gaat dat allemaal goed?
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: diesel inbouwen

Post by Jan Bee »

Nee, dat gaat zeker heel goed. Wij hebben ook nog een dailly driver (Hyundai) van 2015 en mijn sub remt nu ongeveer net zo agressief als deze Hyundai . En ik vind dat wel lekker. Beetje uitkijken voor blokkeren (geen abs) , maar het voelt goed en veilig.
Volgens mij ben ik nu de enige in nl met een 67-72 chevy truck met een diesel. In de USA is dit "common business" , maar hier in Europa niet, behalve dan de Scandinavische landen.
Volgende uitdaging is een after sales turbo er op bouwen. Wordt het volgende project voor de winter.
Jan
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: diesel inbouwen

Post by busbart »

misschien nog een stomme vraag, maar dat jij dat doet, kost je toch ook enige duit.
hoe sta jij tegenover de diabolisering van de diesel?
Ik heb hier ook een diesel die ik zou moeten reviseren, maar ik vraag me af of dat nog de moeite waard is ivm die groennekken???
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: diesel inbouwen

Post by Jan Bee »

busbart wrote: Fri Jul 20, 2018 9:42 am misschien nog een stomme vraag, maar dat jij dat doet, kost je toch ook enige duit.
hoe sta jij tegenover de diabolisering van de diesel?
Ik heb hier ook een diesel die ik zou moeten reviseren, maar ik vraag me af of dat nog de moeite waard is ivm die groennekken???
Stomme vragen bestaan niet, wel stomme antwoorden.
Tja...regeren is vooruitzien, maar helaas hebben wij met een overheid te maken, die per dag en tijdens de wedstrijd continue de regels verandert. Je zal hier in Rotterdam maar je oude diesel campertje verkocht hebben omdat je de stad niet meer in mocht en vervolgens mag het toch weer wel.
Kortom, ik weet het ook niet of dit verstandig is, maar dat zie ik tzt dan wel weer.
Overigens heb ik deze diesel niet hoeven te reviseren, want dat is inderdaad een dure business.
Verder heeft het mij niet veel gekost. Mijn oude 5.7 inch heb ik netjes kunnen verkopen, de 140 liter tank had ik nog en de uitlaat heb ik ook zelf aangepast. Wat slangen, een hydraulische rembekrachtiger en andere klein spul waren , behalve veel week, mijn enige kosten.

Jan
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: diesel inbouwen

Post by Rob Rules »

Voor de 6.2 diesel is er een aftermarket turbo kit beschikbaar die er vanuit de fabriek als optie op kon. Banks sidewinder dacht ik.
Post Reply