283 revisie.
Re: 283 revisie.
Weer een update.
Vandaag eindelijk de wanddikte kunnen laten meten.
Het lijkt er op dat er nog voldoende vlees zit om 60 over te kunnen doen.
Vandaag eindelijk de wanddikte kunnen laten meten.
Het lijkt er op dat er nog voldoende vlees zit om 60 over te kunnen doen.
Re: 283 revisie.
Is de wanddikte dan nog wel bestand tegen scheurvorming?
Re: 283 revisie.
Lamellair gietijzer is per definitie een scheur., daarom dempt het trillingen goed.
De waterkant ziet er perfect uit. Er is met een endoscoop in gekeken en bijna geen corrosie te vinden.
De waterkant ziet er perfect uit. Er is met een endoscoop in gekeken en bijna geen corrosie te vinden.
Re: 283 revisie.
Hoeveel wanddikte heb je nog over?
Re: 283 revisie.
Meer dan genoeg.een.120 overbore is niet ongewoon en levert 301 cubes op. .060 moet makkelijk gaan
Zie trouwens net dat jij een echte 57er hebt zonder zijdelingse motorsteunen. Dan zou ik die er mooi in houden. Paar hoge compressie zuigers erin en gaan. Zal geen torque monster wordrn maar toch leuk voor op straat
Zie trouwens net dat jij een echte 57er hebt zonder zijdelingse motorsteunen. Dan zou ik die er mooi in houden. Paar hoge compressie zuigers erin en gaan. Zal geen torque monster wordrn maar toch leuk voor op straat
Re: 283 revisie.
Hier is de tabel van de metingen.
De wanddikte vermindering om naar 60 over te gaan is al mee genomen.
Klopt dit is een echte 1957 283, eigenlijk nu nog een matching numbers van luchtfilter tot carterpan, alleen niet voor mijn auto.
Wat ik begrepen heb is dat 4mm wanddikte aan de rok kant (inlaat, uitlaat) het minimum is voor een performance motor.
De pistonpenkant (voorkant, achterkant) mag minder dikte hebben, hier komen minder krachten op.
0.125 over dat durf ik niet, dan worden de wanden redelijk dun.
Het idee is om er een set UEM KB165 zuiger in te stoppen, hypereutectische flattop. Veel keuze is er niet voor de 283.
Alu L98 koppen
Edelbrock 2703 inlaat met een Holley 390
Lunati 60100 nokkenas, zit er al in.
Crane verstelbare vacuum vervroeger met veren.
De spruitstukken blijven nog de 2inch ramshorns, long tube headers werkt bij een trifive niet zo lekker.
Dan zou piek koppel tussen 3500/4000 rpm moeten liggen.
De wanddikte vermindering om naar 60 over te gaan is al mee genomen.
Klopt dit is een echte 1957 283, eigenlijk nu nog een matching numbers van luchtfilter tot carterpan, alleen niet voor mijn auto.
Wat ik begrepen heb is dat 4mm wanddikte aan de rok kant (inlaat, uitlaat) het minimum is voor een performance motor.
De pistonpenkant (voorkant, achterkant) mag minder dikte hebben, hier komen minder krachten op.
0.125 over dat durf ik niet, dan worden de wanden redelijk dun.
Het idee is om er een set UEM KB165 zuiger in te stoppen, hypereutectische flattop. Veel keuze is er niet voor de 283.
Alu L98 koppen
Edelbrock 2703 inlaat met een Holley 390
Lunati 60100 nokkenas, zit er al in.
Crane verstelbare vacuum vervroeger met veren.
De spruitstukken blijven nog de 2inch ramshorns, long tube headers werkt bij een trifive niet zo lekker.
Dan zou piek koppel tussen 3500/4000 rpm moeten liggen.
Re: 283 revisie.
Trick flow 175 past op die boring
Re: 283 revisie.
Klopt, al heb ik juist een setje 113 L98 koppen klaar liggen
Re: 283 revisie.
Vandaag weer eens aan het rondbellen geweest voor een goede revisie firma hier in het zuiden. Dit blijkt best een uitdaging te zijn.
Met name het balanceren van het roterende gedeelte is lastig of behoorlijk duur. Heeft hier misschien iemand een goede tip?
Met name het balanceren van het roterende gedeelte is lastig of behoorlijk duur. Heeft hier misschien iemand een goede tip?
Re: 283 revisie.
maatje van me brengt alles naar Kennis motorenrevisie in Eindhoven. Maar dat is wel voornamelijk wat nieuwer spul. Misschien heb je er iets aan.
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: 283 revisie.
Ritzen in Weert; HRS Engineering. Niet goedkoop......
Re: 283 revisie.
Bedankt voor de tips Weer even een rondje bellen.
Niet goedkoop kan ik begrijpen, maar dit wil ik graag gewoon goed hebben. 2 keer alles uit elkaar trekken heb ik geen zin in.
Niet goedkoop kan ik begrijpen, maar dit wil ik graag gewoon goed hebben. 2 keer alles uit elkaar trekken heb ik geen zin in.
Re: 283 revisie.
ik snap echt niet dat je zoveel geld in die motor steekt, gewoon jammer. Voor hetzelfde geld bouw je een nette stroker die vele malen efficienter is.
Re: 283 revisie.
Daar wil ik het best eens met je over hebben. Zo goedkoop zijn die strokers niet. De bewerkingskosten zullen vergelijkbaar zijn en de onderdelen idd iets goedkoper. Maar dan moet je wel een blok hebben om mee te beginnen.
Een blok uit de US laten overkomen heb ik ook overwogen, maar is ook nog al snel kostbaar als je een turnkey versie wil hebben. Immers van de 283 kan niet veel hergebruikt worden. Dan moeten ook de motorsteunen nog aangepast worden. De 57 chevy heeft geen side engine mounts.
Een blok uit de US laten overkomen heb ik ook overwogen, maar is ook nog al snel kostbaar als je een turnkey versie wil hebben. Immers van de 283 kan niet veel hergebruikt worden. Dan moeten ook de motorsteunen nog aangepast worden. De 57 chevy heeft geen side engine mounts.
Re: 283 revisie.
Iedere sbc heeft de opnames voor front mounts dus dat moet geen probleem zijn. Je 283 in een later model zetten wordt ingewikkelder