283 revisie.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
User avatar
Nick_nl
Posts: 1051
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl » Thu Feb 02, 2017 12:17 pm

Daar heb je zeker een punt. Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden welke 383 jij in gedachten hebt en voor welke prijs.
Ik kan het altijd waarderen als iemand kritisch mee denkt. :thumbs:

User avatar
Nick_nl
Posts: 1051
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl » Fri Apr 07, 2017 5:30 pm

Toch een kleine update, nu de motor er uit is ook het schutbord even laten spuiten.
De motor laat nog op zich wachten helaas :(
Image

User avatar
Nick_nl
Posts: 1051
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl » Sun May 14, 2017 8:22 pm

Vandaag eindelijk weer eens wat kunnen doen aan het blok.
Een kop er op gezet met de juiste pakking en op moment aangetrokken. Dat was nog best flink werken :(

Image

Daarna de stoterstanglengte bepaald, een tijdje gekloot met een verstelbare stoterstang en elke keer bleek deze te lang te zijn. Dus de oude stoterstangen er in en deze gaven de volgende resultaten, precies goed denk ik :)

Dit is de uitlaat kant van cilinder 1 met originele stoterstang.
Image

Dit is de inlaat kant van cilinder 1 met originele stoterstang.
Image
Image
Image

Image
Image
Image

Eindelijk weer een beetje vooruitgang :)

FritsVrolijk
Posts: 909
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: 283 revisie.

Post by FritsVrolijk » Fri May 26, 2017 1:42 pm

Succes ga deze ook ff volgen

User avatar
hemi
Posts: 244
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: 283 revisie.

Post by hemi » Fri May 26, 2017 5:14 pm

Ziet er keurig uit

User avatar
Nick_nl
Posts: 1051
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl » Sat May 27, 2017 2:13 pm

De afgelopen dagen weer een beetje opgeschoten.

Een nieuwe high flow waterpomp, de waaier is toch een stuk groter als de originele.
Image

Het is volgens mij alleen een pomp voor de Australische markt. :roll:
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image

Het enigste waar ik nu tegenaan loop is het bepalen van de Deck height.
Meet ik deze in het midden van de zuiger of aan de voorkant of achterkant van de zuiger zit er verschil in.
Aan de uitlaat of inlaatkant kan ik mij wel voorstellen, maar aan de voor en achterkant snap ik niet helemaal.

Het is ongeveer 0.05mm verschil

Renev
Posts: 1768
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: 283 revisie.

Post by Renev » Sun May 28, 2017 12:02 pm

Lekker fris weer :thumbs:

Corp
Posts: 4541
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 283 revisie.

Post by Corp » Sun May 28, 2017 5:32 pm

Bedoel je piston down bore ofwel quench hoogte?

Heb je veel pistock rock. Proveren te kantelen. Anderd 1 kant op kantelen en binnen en buiten meten en dan de helft ertussen.

User avatar
Nick_nl
Posts: 1051
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl » Sun May 28, 2017 6:36 pm

Exact.

Image
Dit zijn de gemeten waardes in INCH.
Ik heb de zuigers naar beneden getikt en dan aan de andere kant gemeten om het kantelen te maximaliseren.
De waardes zijn gemeten zoals je voor de motor staat, waterpomp tegen je aan.

Dit is de meest extreme zuiger, cilinder 2
Image

Corp
Posts: 4541
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 283 revisie.

Post by Corp » Sun May 28, 2017 11:50 pm

Wat is de speling tussen zuiger en boring? Dat is een hypereutectische zuiger of niet. Lijkt zo wel beetje veel speling maar een foto vertekend snel. Ik heb ook wel zuigers met flink wat cold rock maar dat zijn je gesmede zuigers.

Dat hoogteverschil hou he toch als het blok niet parallel aan de krukas laat vlakken. Met .013 als minimum en .022 als maximum zou ik een pakking nemen met ong .030 dikte. Dan zit je oo de krapste kant net rond de .040 en miet je de andere kant maar voor lief nemen. Tussen .040 en .055 zit niet heel veel winst. Erboven verlies je wel wat. Of je moet 2 verschillende pakkingen nemen. Een .025 op de ene en .030 op de ander bijv.

User avatar
Nick_nl
Posts: 1051
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl » Mon May 29, 2017 12:21 pm

Klopt, het zijn hypereutectische zuigers. Ik moet even op de factuur kijken welke speling aangehouden is.
Een zuiger zit nog krapper op 0.008

Corp
Posts: 4541
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 283 revisie.

Post by Corp » Mon May 29, 2017 1:59 pm

Hoe meet jij dat... voelermaat of klok. Gradenwiel eraan?

User avatar
Nick_nl
Posts: 1051
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl » Mon May 29, 2017 2:10 pm

Met de meetklok TDC bepalen daarna met een voelermaat de speling opmeten.

Corp
Posts: 4541
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 283 revisie.

Post by Corp » Mon May 29, 2017 2:51 pm

Heb je geen gradenboog? Met een klok kun je tdc niet juist bepalen omdat de zuiger ff hangt bovenin. Daarom een voor en na tdc punt bepalen. Er exact tussen zetten en gradenwiel eraan.

User avatar
Nick_nl
Posts: 1051
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 283 revisie.

Post by Nick_nl » Mon May 29, 2017 5:49 pm

Nee een gradenboog heb ik niet, even kijken waar ik die vandaan kan halen. Ik ben benieuwd of het een groot verschil zal maken.
De zuiger speling is 0.04mm => 0.0016 inch, wat perfect binnen de spec valt van deze zuigers.
STREET NATURALLY ASPIRATED 0.0065” .0015” - .0020”
Ik heb nu 2 pakkingen liggen van Chevrolet Performance 10105117 0.028" compressed thickness. Deze wil ik graag gebruiken, ze waren nog al aan de prijs :(

Post Reply