claxon

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

claxon

Post by apmain »

Hallo,

Ik heb een oude 6 volt claxon zoiets al op deze site is te zien
http://www.ebay.com/itm/vintage-6-volt- ... 2414602207

Als ik die aansluit op een auto met 12 volt (wisselspanning) komt er een kort geluid uit en begint op een gegeven moment te roken.

Kan dit komen door dat deze claxon wellicht gelijkstroom is ?

graag jullie advies

alvast bedankt
Albert
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: claxon

Post by Wilf »

Wat dacht je van het feit dat er twee keer zoveel vermogen doorheen stroomt en de boel frituurt? Als het al gerookt heeft betekent dat er al flinke schade (dus meer weerstand) is opgetreden, niet handig om nog te gebruiken tenzij je je auto in de fik wil steken.

Een 12v-auto is ook gelijkstroom overigens. Er zit een gelijkrichter in of na de dynamo.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: claxon

Post by apmain »

je lees op internet ook verhalen dat het wel goed gaat maar dat de claxon harder klinkt zonder aanpassingen

kan er niet echt wijs uit worden of dit te verhelpen is met een gelijkrichter
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: claxon

Post by gert »

een gelijkrichter haalt niks uit, je hebt al gelijkstroom!
een dikke weerstand in serie met de claxon gaat wel werken, of een tweede 6 volt claxon in serie....
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: claxon

Post by silentchaos »

Inderdaad, 2 kopen of ff de weerstand meten van de claxon, dezelfde weerstand in serie zetten met de claxon... wel ff uitrekenen hoeveel vermogen de claxon trekt en minimaal een weerstand nemen met hetzelfde vermogen.
Een gelijkrichter doet niks... ja als je er genoeg in serie zet heb je op een gegeven moment zoveel diode-overgangen dat de spanning ook daalt naar 6V, maar dat is niet echt een ideale manier...
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: claxon

Post by apmain »

oke want ik dacht zeg maar dat de auto wisselstroom afgeeft
Dat de claxon (het een oud model is van 6 volt) gelijkstroom dat dat de oorzaak zou zijn.
en dan dmv gelijkrichter oplossen

Maar als het een kwestie van weerstand plaatsen is dan zou die het toch gewoon moeten doen op 12 volt (zonder weerstand)
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: claxon

Post by gert »

lees nog es goed!
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: claxon

Post by silentchaos »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsdeler

2 gelijke weerstanden is ieder de helft van de voedingsspanning, dus 6V voor je claxon als je een weerstand in serie zet die even groot is als de weerstand van de claxon. (ervan uitgaande dat een claxon een ohmse weerstand is, ik weet dat niet zeker)
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: claxon

Post by gert »

nee, das een inductieve weerstand, omdat er een spoel in zit.
een inductieve weerstand is met een gewone Ohm meter niet precies te meten.

bij die claxon kun je ook een flinke 6 volt gloeilamp in serie zetten......
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: claxon

Post by Ranch73 »

apmain wrote: Mon Mar 06, 2017 8:14 am Hallo,

Ik heb een oude 6 volt claxon zoiets al op deze site is te zien
Als ik die aansluit op een auto met 12 volt (wisselspanning) komt er een kort geluid uit en begint op een gegeven moment te roken.
Een 6 volt onderdeel op een 12v aansluiting,vreemd dat het gaat roken. Waarom niet even vooraf info. verzamelen,zonde van zo,n apparaat.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: claxon

Post by mercury1970 »

Denk dat dit een Hoax is........
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: claxon

Post by Wilf »

Stel dat de claxon 5A trekt op 6v, da's 30 Watt. Nu verhoog je het voltage naar 12v en hij trekt nog steeds 5A. Da's ineens 60 Watt. Die extra hitte moet ergens heen dus frituurt hij zichzelf. Net als verkeerde speakers op een zware versterker.

Het enige 6v-apparaat wat bijna altijd goed gaat op 12v is de startmotor; die gaat gewoon bijna 2x zo hard draaien (dus makkelijker te starten).
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: claxon

Post by apmain »

Bedankt allemaal zover!

Hoe kan je achterhalen/berekenen hoe zwaar de weerstand moet zijn. Enige wat ik nu weet is dat er 12 volt binnen komt maar verder weet ik niks. Iemand tips?
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: claxon

Post by Rob Rules »

Antwoord is hier boven al gegeven, zet er een 6V lamp tussen
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: claxon

Post by Wilf »

Of een omvormer. Moet je wel weten hoeveel stroom er doorheen gaat. Maar eerst de claxon repareren want je hebt hem al opgeblazen, dus als hij het nog doet is er al genoeg beschadigd waardoor er extra weerstand is ontstaan (koper te heet geworden) en de kans op kortsluiting en brand is daardoor ook reëel (de rook was hoogstwaarschijnlijk de plastic of katoenen isolatie die is weggefikt).
Post Reply