Katalysator leegplempen ?
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Katalysator leegplempen ?
Mijn daily heeft een ongeregelde katalysator (1996), die 2 jaar na het vervangen alweer begint te rammelen......
Wat ik wil doen is die leeg stompen en terugzetten zodat bij de APK er visueel een kat onder hangt.
Het enige twijfelpunt dat ik heb betreft de CO meting die er plaatsvind bij de APK, zou die beïnvloed worden door het ontbreken v/d kat of
haalt die kat andere "dingen" uit de uitlaatgassen ??
Wat ik wil doen is die leeg stompen en terugzetten zodat bij de APK er visueel een kat onder hangt.
Het enige twijfelpunt dat ik heb betreft de CO meting die er plaatsvind bij de APK, zou die beïnvloed worden door het ontbreken v/d kat of
haalt die kat andere "dingen" uit de uitlaatgassen ??
Re: Katalysator leegplempen ?
Ik weet een bmw die rijdt met een lege kat en heeft geen problemen met de apk
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Katalysator leegplempen ?
Als hij van 96 is is de kans groot dat hij de meting niet haalt.
Veel auto's blijven op toeren zonder kat op 0,5-0,7% CO hangen.
Wat te hoog is.
Ongeregelt? Na 95 is een katalysator met lambdasonde verplicht.
Veel auto's blijven op toeren zonder kat op 0,5-0,7% CO hangen.
Wat te hoog is.
Ongeregelt? Na 95 is een katalysator met lambdasonde verplicht.
Re: Katalysator leegplempen ?
Je zou het kunnen proberen, ik heb een Jeep CJ 7 uit 1981, die geen kat heeft. Hij zou 3% mogen hebben, maar ik heb hem de laatste keer heel erg warm gereden en had toen 0,27%.
Dat is me ook gelukt met een Saab convertible uit 1996, na goed warm rijden haalde die 0,1 %. Deze mocht ook 3% hebben.
Dat is me ook gelukt met een Saab convertible uit 1996, na goed warm rijden haalde die 0,1 %. Deze mocht ook 3% hebben.
Re: Katalysator leegplempen ?
Evt zonder kat meten.
Voldoet hij aan CO en Lambda.
Dan kun je hem wel leeghalen.
Weet je zeker dat het binnenwerk rammelt?
Bij meting kijken of je uitlaat niet ergens lekt of valse lucht aanzuigt bij bv inlaat want dan kloppen de waardes ook niet.
Er zijn echt genoeg auto's die zonder de kat voldoen aan de eisen bij stationair en verhoogd toerental.
Dus een lege kat kan de oplossing zijn.
Voldoet hij aan CO en Lambda.
Dan kun je hem wel leeghalen.
Weet je zeker dat het binnenwerk rammelt?
Bij meting kijken of je uitlaat niet ergens lekt of valse lucht aanzuigt bij bv inlaat want dan kloppen de waardes ook niet.
Er zijn echt genoeg auto's die zonder de kat voldoen aan de eisen bij stationair en verhoogd toerental.
Dus een lege kat kan de oplossing zijn.
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Katalysator leegplempen ?
Deze is niet geregeld omdat een geregelde katalysator een lambda sonde voor en na de kat heeft, mijn 96er heeft alleen een lambdasonde voor de kat zitten, daarom denk ik dat het niets uit zou moeten maken..... ik heb uiteraard geen zin om eerst alles eruit te halen en dan een nieuwe kat te moeten kopen......
Re: Katalysator leegplempen ?
Maak een stukje pijp en probeer dan de meting. Is je co in orde dan haal je hem leeg
Re: Katalysator leegplempen ?
mercury1970 wrote: ↑Sat Apr 22, 2017 11:42 pm Deze is niet geregeld omdat een geregelde katalysator een lambda sonde voor en na de kat heeft, mijn 96er heeft alleen een lambdasonde voor de kat zitten, daarom denk ik dat het niets uit zou moeten maken..... ik heb uiteraard geen zin om eerst alles eruit te halen en dan een nieuwe kat te moeten kopen......
Volgens mij is een systeem zonder Lambda ongeregeld.
Met 1 Lambdasonde regel je de mengverhouding/inspuiting.
En een tweede Lambda controleert alleen de werking van de Kat.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Katalysator leegplempen ?
Je zal de co waarde wellicht niet halen.
Een truuk dat werkt wat ik een paar x heb gedaan is bij een bijna lege tank een paar liter bio ethanol van de blokker etc toevoegen daar daalt de waarde meestal met 1 punt.
Wat ook werkt is de brandstofdruk regelbaar maken en dan de druk verlagen. Bij de vroege injectie motoren kun je ook een vacuumslang los trekken. Meten is weten
Een truuk dat werkt wat ik een paar x heb gedaan is bij een bijna lege tank een paar liter bio ethanol van de blokker etc toevoegen daar daalt de waarde meestal met 1 punt.
Wat ook werkt is de brandstofdruk regelbaar maken en dan de druk verlagen. Bij de vroege injectie motoren kun je ook een vacuumslang los trekken. Meten is weten
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Katalysator leegplempen ?
Dank voor alle info; zal eerst dat kreng eens demonteren, dan slijp ik de bovenzijde eraf en als ik op een manier de kat vast kan zetten (het binnenwerk) dan doe ik dat, heb geen zin elk jaar allemaal kunstgrepen uit te halen om de APK te halen.
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Katalysator leegplempen ?
Vandaag de kat verwijderd en opengeslepen; er zat nog maar een zielig klein brokje honingraad in ter grote van een appeltje.....
Denk dat de rest al verpulverd en dr'uit geblazen is ! Dus de kat is nu leeg; heb er wel een rechte pijp ingelast om te voorkomen dat je een vreemd geluid er voor terug krijgt, met zo'n lege ruimte.
Nu moet ik me gaan verdiepen welke vacuumslang los kan voor de keuring om de gewenste CO waarde te halen, nog een suggestie PP ?
Denk dat de rest al verpulverd en dr'uit geblazen is ! Dus de kat is nu leeg; heb er wel een rechte pijp ingelast om te voorkomen dat je een vreemd geluid er voor terug krijgt, met zo'n lege ruimte.
Nu moet ik me gaan verdiepen welke vacuumslang los kan voor de keuring om de gewenste CO waarde te halen, nog een suggestie PP ?
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Katalysator leegplempen ?
Gewoon wat proberen
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Katalysator leegplempen ?
Ben nu weer aan het rijden met de "gepimpte" kat, zit er nu een snerp in de uitlaat vanaf 2500 rpm, lijkt gvd wel een Italiaans hok !!!
Dusss ik ga er een andere kat tussen zetten, nu zie ik universele katalysatoren te koop voor € 79, maar daar staat bij voor Euro 3 motoren, dat blijkt vanaf bouwjaar 2000 voor een CO norm van 0.64 en mijn barrel is van 1996 en is een euro 2 norem, waarvoor de CO norm 1.0 moet zijn.
Neem aan dat ik toch zonder problemen die euro 3 ertussen kan lassen of geeft dat weer andere rompslomp ? Anybody ?
Dusss ik ga er een andere kat tussen zetten, nu zie ik universele katalysatoren te koop voor € 79, maar daar staat bij voor Euro 3 motoren, dat blijkt vanaf bouwjaar 2000 voor een CO norm van 0.64 en mijn barrel is van 1996 en is een euro 2 norem, waarvoor de CO norm 1.0 moet zijn.
Neem aan dat ik toch zonder problemen die euro 3 ertussen kan lassen of geeft dat weer andere rompslomp ? Anybody ?
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Katalysator leegplempen ?
No problemo, heb ik ook gedaan, je kunt ook een gewone demper er tussen plaatsen
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Katalysator leegplempen ?
Gewone demper zou kunnen, maar dan zit ik nog met mijn uitstoot, dus in dit geval wordt het een uni-kat of de lokale sloper moet nog een merk-kat hebben liggen.