trillingen / pinion angle / drive line angle

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by Robin_Chevelle »

Ik zie het even niet meer, wie wel?
Wordt gek van een trilling in de auto, vanaf 2400 tot 3100 rpm (motor toerental). Dat is ongeveer vanaf 95 tot 125km/h.
Trilling is altijd aanwezig maar niet constant, het is meer zoals contact puntjes die niet goed staan een jo-jo die toeneemt in snelheid en trilling effect als de snelheid hoger wordt. Boven de 130km/h is het bijna weg en zijn er allerlei kleine rammeltjes en trillingen. Maar niet de irritatie die ik niet kan vinden.
Ondertussen getest:
Achteras gewisseld voor compleet andere - geen verschil
Motorrubbers vernieuwd - geen verschil
Bakrubber vernieuwd - geen verschil
Middenlager waar aandrijfas in hangt vernieuwd - geen verschil.
Aandrijfas kruisjes vernieuwd - geen verschil (nouja het lijkt bijna alsof het zelfs beter te vernemen is nu er geen speling meer op zit)..
Dacht dat aandrijfas misschien niet genoeg ruimte had, daardoor trillingen doorgaf in de auto, maar er is ruimte. Misschien te weinig?
Oja betreft mijn 1977er G20 Van 350 V8 met TH350. Is 3" verlaagd, had de trilling ervoor ook al.

Zit nu te denken, zou het een onbalans in de aandrijfas zijn?
Of zijn de hoeken zo slecht dat dat de oorzaak is?
Wie heeft tips, wat te testen, waar te zoeken?

Heb zowel beladen als leeg gemeten. Trilling is er in beide gevallen.
Image
Image
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by Bromgabber »

Trilt bij die toerentallen ook in verschillende versnellingen?
Als het snelheidsafhankelijk is zou ik de wielen laten balanceren. Als de ene band iets meer versleten is als de ander en ze hebben onbalans krijg je ook rare trillingen.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by muddy bandit »

Kijk eerst eens even of alle kruisstukkoppelingen onderling nog wel goed tegenover elkaar staan, ik heb al heel wat trillingen in aandrijfassen weggenomen door simpelweg even de schuifstukken van de aandrijfassen uit elkaar te trekken en op de (enigste) juiste wijze weer in elkaar te schuiven.
De meeste schuifstukken zijn wel voorzien van merktekens hoe ze in elkaar behoren te zitten, op die stand zijn de assen ook geballanceerd.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by kikkegek »

kijk even deze video, dan wordt t duidelijk

hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by hanver »

Als ik het mij goed herinner mag je maximum 3° verschil hebben tussen de verscheidene delen van je aandrijflijn. Dus als ik zo jou schetsen bekijk zit jij daar redelijk boven? Ik kan verkeerd zijn uiteraard, maar heb hem voor het zekerst ook eens door tremec app gedraaid (welke normaal enkel geschikt is voor solide cardanas, maar je eerste deel en transmissie zitten in zelfde lijn, dus zou het volgens mij ook moeten kloppen).
Die zei ook dat je hoeken "out of spec" waren.

Als je volgens mij je achteras een graad of 3 naar voren kan draaien zou je binnen specs moeten zijn en hopelijk ook trillingsvrij.
Denk dat dit vrij simpel kan door de U-bolts te lossen?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by Jeroen_Sp »

Als ik dat filmpje zo zie klopt de hoek van je acheras niet, dat moet je zien terug te brengen naar 4 graden.
Mooi filmpje trouwens hoor! Nooit geweten dat het die invloed had.

Ook verlagen of verhogen van je auto heeft dus een directe invloed.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by Robin_Chevelle »

Bromgabber wrote: Wed May 10, 2017 10:26 pm Trilt bij die toerentallen ook in verschillende versnellingen?
Als het snelheidsafhankelijk is zou ik de wielen laten balanceren. Als de ene band iets meer versleten is als de ander en ze hebben onbalans krijg je ook rare trillingen.
Nee het is echt snelheidsafhankelijk, banden opnieuw laten balanceren moet nog. Dat is de eerst volgende stap, kan geen kwaad dat even na te kijken.
muddy bandit wrote: Thu May 11, 2017 12:36 am Kijk eerst eens even of alle kruisstukkoppelingen onderling nog wel goed tegenover elkaar staan, ik heb al heel wat trillingen in aandrijfassen weggenomen door simpelweg even de schuifstukken van de aandrijfassen uit elkaar te trekken en op de (enigste) juiste wijze weer in elkaar te schuiven.
De meeste schuifstukken zijn wel voorzien van merktekens hoe ze in elkaar behoren te zitten, op die stand zijn de assen ook geballanceerd.
Dat heb ik gecontroleerd, ze staan allen in lijn met elkaar zoals het hoort. Bij deze zijn de schuifstukken niet voorzien van merktekens, maar een 180 graden draai maakte totaal geen verschil in de trilling.
Zit er wel aan te denken na de wielen eventueel de complete aandrijfas te laten balanceren/controleren. Ook gewoon om uit te kunnen sluiten dat die voor een probleem zorgt.
kikkegek wrote: Thu May 11, 2017 11:29 am kijk even deze video, dan wordt t duidelijk
Klopt Jochen, en dat zal dus ervoor zorgen dat die trilling er is zoals je ook hoort in het filmpje.
Maar hoe/wat? Dan is de auto vanaf fabriek al niet zoals het moet?
Dat betekent dan dat de achteras in onbeladen, lege toestand 2,5 graden gekanteld moet worden.
hanver wrote: Thu May 11, 2017 12:57 pm Als ik het mij goed herinner mag je maximum 3° verschil hebben tussen de verscheidene delen van je aandrijflijn. Dus als ik zo jou schetsen bekijk zit jij daar redelijk boven? Ik kan verkeerd zijn uiteraard, maar heb hem voor het zekerst ook eens door tremec app gedraaid (welke normaal enkel geschikt is voor solide cardanas, maar je eerste deel en transmissie zitten in zelfde lijn, dus zou het volgens mij ook moeten kloppen).
Die zei ook dat je hoeken "out of spec" waren.

Als je volgens mij je achteras een graad of 3 naar voren kan draaien zou je binnen specs moeten zijn en hopelijk ook trillingsvrij.
Denk dat dit vrij simpel kan door de U-bolts te lossen?
Ik kan de as helaas niet eenvoudig iets draaien, maar er zijn keggen voor. (degree shims of pinion angle shims). Zal er een paar moeten bestellen om te testen.
Niet erg om te doen, maar is dat dan ook het probleem. Vind het zo vreemd dat hij het origineel (voor het verlagen) ook al deed, toen was alles zoals hij uit de fabriek kwam.
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by hanver »

Kan misschien ook aan het al dan niet ontbreken van een "leafspring shackle"?
Als er een zit achteraan terwijl die er niet moet zitten of er zit geen vooraan terwijl er wel een moet zitten?
Deze beïnvloeden ook de hoek van je achteras.
Ik ben maar wat luidop aan het denken, heb geen persoonlijke ervaring met een G20. Of zijn deze al met spiraalveren achter?
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by Robin_Chevelle »

hanver wrote: Fri May 12, 2017 12:48 pm Kan misschien ook aan het al dan niet ontbreken van een "leafspring shackle"?
Als er een zit achteraan terwijl die er niet moet zitten of er zit geen vooraan terwijl er wel een moet zitten?
Deze beïnvloeden ook de hoek van je achteras.
Ik ben maar wat luidop aan het denken, heb geen persoonlijke ervaring met een G20. Of zijn deze al met spiraalveren achter?
Nee dat is het niet.
Hij heeft bladveren dus dat zou inderdaad de hoek kumnen beinvloeden. Maar alles zit zoals het moet. Ook de leafspring shackles.

Ik ga nu eerst de wielen opnieuw laten balanceren en de ashoek stellen dat ie gelijk is. (Ook 4 graden) om te testen.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by Robin_Chevelle »

Vandaag de wielen alle 4 opnieuw laten balanceren. Helaas geen verschil, nog steeds de trilling te voelen. :boos:
Realiseerde mij ineens waar het mee te vergelijken is. Lijkt heel erg het gevoel/geluid/trilling als je met een handgeschakelde auto langzaam rijd in een te hoge versnelling en vol gas geeft. Leuk.... bijgeluiden omschrijven :lol:

Volgende stap wordt de pinion angle aanpassen van 6.5 naar 4 graden zodat deze gelijk is aan de voorkant.
Wordt vervolgd (zodra onderdelen binnen zijn).
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by Bromgabber »

Is niet de automaat bak stuk?
Keer met een Mercedes Vito gehad was dacht het schakelbrein stuk of iets.
Die deed eigenlijk precies dat wat jij type.
Trillen en resoneren alsof je te laag in toeren rij met een handbak.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by Wilf »

Doet me ook denken aan kapotte lagers in je aandrijfas. Tenminste, je omschrijving van hetzelfde gevoel als detonatie.
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by Lennard »

als je de trilling hebt en je zet de automaat in je n verdwijnt de trilling dan ook ?

Mvg Lennard
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by Robin_Chevelle »

Bromgabber wrote: Sat May 13, 2017 9:21 pm Is niet de automaat bak stuk?
Keer met een Mercedes Vito gehad was dacht het schakelbrein stuk of iets.
Die deed eigenlijk precies dat wat jij type.
Trillen en resoneren alsof je te laag in toeren rij met een handbak.
Hoop van niet, is een door GM gereviseerde TH350. Gemonteerd in USA een jaar voordat ik de bus kocht.
Heb er al wel aan zitten denken, alsof de koppeling of koppelomvormer 'ruw' is of rammelt bij een bepaald toerental.
Alleen heb ik niet het idee dat hij het in de eerste of tweede versnelling ook doet. Eerste jankt wel klein beetje, maar is totaal niet gerelateerd aan geluid of gevoel van de trilling.

Is echt het allerlaatste wat ik ga testen of uitruilen... de bak... Omdat het in verhouding, zoveel werk is. ;)

Wilf wrote: Sat May 13, 2017 11:29 pm Doet me ook denken aan kapotte lagers in je aandrijfas. Tenminste, je omschrijving van hetzelfde gevoel als detonatie.
De kruiskoppelingen heb ik allemaal vervangen en de achteras compleet gewisseld. Totaal zonder verschil.
Welke lagers bedoel je? In de achteras? of die van de kruisjes.
Het gevoel en de trilling lijkt niet op detonatie.

Lennard wrote: Sun May 14, 2017 10:12 pm als je de trilling hebt en je zet de automaat in je n verdwijnt de trilling dan ook ?

Mvg Lennard
Verdwijnt niet volledig, is wel minder zwaar / heftig aanwezig. Auto remt redelijk snel af (stroomlijn van een baksteen) en is daarom wat lastig te testen.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: trillingen / pinion angle / drive line angle

Post by Wilf »

Ik bedoelde de lagers in de achteras dus dat is het inderdaad niet. Wat muddy bandit had verteld is nog wel best mogelijk. Als de aandrijfas ook maar een paar tandjes verder op z'n spie zit kan je een onaangename onbalans krijgen.
Post Reply