Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
tijangh
Posts: 13
Joined: Sun May 14, 2017 9:50 am

Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by tijangh »

Beste "petrol-heads',

sinds 2010 ben ik in het bezit van de El Camino. Afgelopen jaar was ik genoodzaakt het blok te reviseren; lekke koppakking en lagerschade bovenop een respectabel aantal gereden km's/miles. De auto loopt alleen op LPG. Start overigens prima, ook koud vrijwel onmiddelijk, met handgas kan ik het stationaire toerental iets aanpassen.

De radiator is inmiddels vervangen door een alu-exemplaar, de ventilatoren zijn electrisch (12" + 16"), vv 2x 78°C sensor.

In het koelsysteem doet zich het volgende voor: tijdens rijden is de temp. ~80°C (~180°F) en wordt niet te heet, in stadsverkeer/file loopt de temperatuur op maar komt niet boven de ~95°C(200°F), de ventilatoren houden de temp. onder kontrôle. Tot dusver geen problemen.

Wanneer ik de motor uitzet, na een langere rit, loopt gek genoeg de temp. op tot bijna 100°C(210°F), niet te hoog lijkt me, maar wel merkwaardig. De temp.meter is van Autogauge, 'mechanisch' dwz met wasvulling, het meetpunt is recht boven de thermostaat.

Een ander punt is, hier kwam ik pas recentelijk achter, dat het koelsysteem lucht 'aanzuigt'. Het koelsysteem is voorzien van een overdruk radiatordop (1,1 bar) met een overloop. Dit is een gesloten systeem, ik vul de radiator max. tot aan de vulopening, de slang op het overloopvaatje bevindt zich onderaan. Dit is niet origineel. Pas vanaf 1973 was dit standaard. Het model 1972 was oorspronkelijk met een overloopslang uitgerust.

De lucht bouwt veel druk op wanneer de motor warm is.

Enig idee hoe dit komt, en hoe op te lossen?

Bedankt alvast.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by sjak_brak »

Dat de temperatuur (locaal) oplooopt na uitzetten is normaal. Je warme motor verwarmt je koelvloeistof verder op, terwijl deze niet meer stroomt.

Mbt je 2e punt, ik snap niet helemaal wat je nu bedoelt. Eerst zeg je dat het systeem lucht aanzuigt, daarna dat het "veel" (hoeveel?) druk opbouwt :?:

Wat drukopbouw in koelsysteem met warme motor is overigens normaal.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by BigBlockMopar »

Ik lees alleen maar normaal gedrag van een koelsysteem.
Druk ontstaat in het systeem door het uitzetten van de koelvloeistof.
Deze druk zorgt er ook voor dat het water niet direct al gaat koken bij 100°, maar pas een aantal graden hoger.

Omdat je blijkbaar het systeem tot aan de rand vult, wordt er wat vloeistof uitgeperst onder het rijden als alles warm wordt.
Later als alles weer afgekoeld is, trekt het systeem weer wat lucht (of water bij overloopsysteem) naar binnen door de radiator-dop om de ontstane ruimte weer op te vullen.
tijangh
Posts: 13
Joined: Sun May 14, 2017 9:50 am

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by tijangh »

BBM, Sjak,

dat de temp. nog oploopt nadat de motor is uitgezet snap ik wel maar zag ik niet eerder bij mijn andere auto's/motoren, vandaar. Ik begrijp dat het niet ongewoon is, wellicht ook omdat de motor op gas loopt.

Het klopt dat bij een warme motor de druk in het koelsysteem oploopt, snap ik. Dit resulteert er idd in dat de radiatordop deze druk aflaat in het overloopvat. Bij afkoelen zuigt de motor de vloeistof weer aan. Het blijkt alleen dat dit niet volledig gebeurt, steeds een klein beetje minder. Dus na verloop van tijd zie ik het nivo in de radiator dalen, en daarmee lucht in het systeem komt. De slangen zijn dan opvallend harder bij een warme motor.

Het lijkt er op dat ik ergens lekkage heb, waardoor de lucht bij het afkoelen wordt aangezogen, maar vind die nergens...

Omdat de motor oorspronkelijk niet met een gesloten koelsysteem was uitgerust, en nu daarvoor is aangepast, is wellicht de oorzaak?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by sjak_brak »

tijangh wrote: Sun May 14, 2017 12:24 pm wellicht ook omdat de motor op gas loopt.
Heeft niks met de brandstof te maken.
tijangh wrote: Sun May 14, 2017 12:24 pm Het lijkt er op dat ik ergens lekkage heb, waardoor de lucht bij het afkoelen wordt aangezogen, maar vind die nergens...
Als je een lekkage hebt, dan wordt er geen lucht aangezogen, maar lekt er koelvloeistof uit je systeem.

Blijft de hoeveelheid koelvloeistof in totaal (dus radiator + overfloop samen) wel gelijk?
tijangh
Posts: 13
Joined: Sun May 14, 2017 9:50 am

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by tijangh »

Ja. Blijft gelijk. De hoeveelheid in de overstort wordt meer, en de hoeveelheid in de radiator wordt evenveel minder. Ik kan het verschil precies terug laten lopen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by sjak_brak »

Dan is er geen lek :)
tijangh
Posts: 13
Joined: Sun May 14, 2017 9:50 am

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by tijangh »

Idd. Maar wel een probleem. De in de radiator en blok aanwezige lucht geeft wel een flinke overdruk wanneer deze warm is. Dat probleem heb ik bij de andere auto - silverado - niet.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by sjak_brak »

Ik zie niet direct het probleem, het is volkomen normaal dat je koelleidingen onder druk komen als je motor warm wordt.

Misschien andere radiatordop proberen, maar dan zal er ook eerder kvs naar je overloop stromen.
tijangh
Posts: 13
Joined: Sun May 14, 2017 9:50 am

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by tijangh »

Toch is het niet normaal dat er lucht in het koelsysteem komt waar deze er niet was; volledig afgevuld met KVS. Naar mijn idee wordt er ook heel veel KVS uitgedrukt naar de overstort. Koud = min. Warm = bijna max. ~ 300 cc. bij afkoelen vv. Bij m'n silverado bijv. is het verschil nauwelijks waarneembaar.

Het lijkt allemaal niet zo dramatisch, aan de andere kant lijkt het toch niet ok.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by sjak_brak »

De enige manier waarop er extra lucht in kan komen, is als de aanzuigslang uit overloop teurg naar de radiator ergens valse lucht pakt. Bv slang komt niet tot de bodem, slang poreus, aansluittuitje op de radiator gaar etc.

Als er ergens anders een lek zou zitten, dan zou je nl koelvloeistof verliezen.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by BigBlockMopar »

Een (bijna) lekke/half gare koppakking kan ook voor extra drukopbouw zorgen in het systeem.
Ruik eens goed aan de radiator opening. Als je daar, naast de KVS, ook een vleug van uitlaatgassen ruikt dan kan je ook daar in zoeken.

Een gare koppakking kan soms 2 kanten op werken en de druk in het koelsysteem zal koelwater in een cylinder kunnen persen.
Maar aangezien de cylinder-druk een paar ordes groter is, zal er meestal eerder een koelslang openscheuren dan andersom als dit het geval is.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by sjak_brak »

Klopt Herman, maar dan zou in principe de druk direct bij koude start al moeten oplopen.
tijangh
Posts: 13
Joined: Sun May 14, 2017 9:50 am

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by tijangh »

Ik ga maar eens alle aansluitingen nog eens langs.

De koppakkingen zijn hopelijk niet de oorzaak, nog maar zo'n 2 maanden/2500 km oud.

De druk loopt op met de temperatuur, ga ik nog eens apart op letten bij het starten.

Bedankt voor het meedenken.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Koeling 350 ci Chevrolet El Camino uit 1972

Post by sjak_brak »

Koude start, en dan direct (met lopende motor) voelen of de bovenste radiatorslang druk opbouwt.
Post Reply