Als jij kunt merken dat er speling op zit tijdens het het de d en r schakelen van de bak is er echt veel meer aan de hans dan speling op kroon en pignon.
Heb jij niet een detroit locker in je achteras zitten, dan kun je de cardanas werkelijk haast een halve slag draaien voor pakt....
differentieel stellen?
Re: differentieel stellen?
Ik heb geen idee, ik heb die wagen gekocht in november met een kapotte motor en een dramatisch elektrisch systeem.
Ik heb er andere koppen op gezet en 7kg overbodige bedrading uit getrokken.
De wagen is wel gebruikt om te raggen denk ik dus misschien zit er ook wel een sper in.
Ik zal hem wel een keer open maken.
Ik heb er andere koppen op gezet en 7kg overbodige bedrading uit getrokken.
De wagen is wel gebruikt om te raggen denk ik dus misschien zit er ook wel een sper in.
Ik zal hem wel een keer open maken.
Re: differentieel stellen?
Bijna een jaar later maar ik heb nu het differentieel open gemaakt.
Ziet er best netjes uit allemaal, geen scherpe tandjes ofzo.
Geen gruis onderin de olie, de olie was wel een beetje grijs van kleur geworden.
Wat ik wel vreemd vond is dat er een deuk in m'n kap zit.
en die deuk is van binnen naar buiten gegaan en zo hard dat er een puist aan de buitenkant zit, wat kan er gebeurd zijn?
Ziet er best netjes uit allemaal, geen scherpe tandjes ofzo.
Geen gruis onderin de olie, de olie was wel een beetje grijs van kleur geworden.
Wat ik wel vreemd vond is dat er een deuk in m'n kap zit.
en die deuk is van binnen naar buiten gegaan en zo hard dat er een puist aan de buitenkant zit, wat kan er gebeurd zijn?
Re: differentieel stellen?
Ergens een los magneetje gevonden ? je hebt kans dat die een rondje meegegaan is, kan de deuk verklaren
Re: differentieel stellen?
Helemaal schoongemaakt maar niks tegengekomen.
Het kan natuurlijk ook bij de vorige eigenaar gebeurd zijn.
Het kan natuurlijk ook bij de vorige eigenaar gebeurd zijn.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: differentieel stellen?
Ik heb 2 assen voor/van mijn G20. Beide hebben precies hetzelfde wat je omschrijft.
Speling. Eerst iets draaiende aandrijfas en dan een bonk als je van R naar D gaat of andersom.
1 heb ik inmiddels 15 duizend km. mee gereden, de andere een paar honderd. Ze janken niet, hebben alleen ruimte. Olie ook vervangen en bij olie wissel alles schoongemaakt maar zat geen rommel in.
Zoek nu een GOED/betrouwbaar adresje die een as voor mij kan herstellen (nieuw lager setje, en de onderdelen vervangen die versleten zijn, dus die delen die de klap telkens veroorzaken).
Ik heb het ooit zelf geprobeerd, zonder ervaring. Is uiteindelijk wel redelijk gelukt maar as was niet 100% stil.
Daarna nieuwe lagerset + nieuwe ring/pinion besteld voor die as en het door een bedrijf laten doen, echter is ie helaas na 3x teruggaan nog niet 100% stil en 2 nieuwe pinion keringen verder lekt hij nog af en toe een drup. Ben daarom beetje huiverig om deze as zomaar even weg te brengen, het kost immers toch een paar serieuze knaken.
Speling. Eerst iets draaiende aandrijfas en dan een bonk als je van R naar D gaat of andersom.
1 heb ik inmiddels 15 duizend km. mee gereden, de andere een paar honderd. Ze janken niet, hebben alleen ruimte. Olie ook vervangen en bij olie wissel alles schoongemaakt maar zat geen rommel in.
Zoek nu een GOED/betrouwbaar adresje die een as voor mij kan herstellen (nieuw lager setje, en de onderdelen vervangen die versleten zijn, dus die delen die de klap telkens veroorzaken).
Ik heb het ooit zelf geprobeerd, zonder ervaring. Is uiteindelijk wel redelijk gelukt maar as was niet 100% stil.
Daarna nieuwe lagerset + nieuwe ring/pinion besteld voor die as en het door een bedrijf laten doen, echter is ie helaas na 3x teruggaan nog niet 100% stil en 2 nieuwe pinion keringen verder lekt hij nog af en toe een drup. Ben daarom beetje huiverig om deze as zomaar even weg te brengen, het kost immers toch een paar serieuze knaken.
Re: differentieel stellen?
Aftermarket pignon en kroon maken bijna altijd lawaai.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: differentieel stellen?
Tik van D>R>D is nogmaal. Als het een versleten kruiskoppeling is > nieuwe erin. Als het een te grote backlash is (ruimte tussen het kroonwiel en de pinion > dan kun je het iets krapper afstellen, als de backlash ok is > then suck it up. Overigens kan het geluid ook uit je bak komen. Rij een meter naar voren/achteren, houd de rem vast en ga door de versnellingen. Als je dan nog hoort, dan komt het mogelijk uit je bak.
Janken is idd niet altijd te voorkomen, ook niet bij een perfecte afstelling. Richmond staat er vooral bekend om.
Voor stille gears moet je eerst OEM zoeken, dan US Gears, dan Motive gears of Yukon.
Janken is idd niet altijd te voorkomen, ook niet bij een perfecte afstelling. Richmond staat er vooral bekend om.
Voor stille gears moet je eerst OEM zoeken, dan US Gears, dan Motive gears of Yukon.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: differentieel stellen?
Klopt, daar was ik inmiddels achter
Zo minimaal als het nu is, is ook niet erg. 9 van de 10 horen het niet als ze meerijden.
Alleen de as die ik nu onder de bus heb heeft zoveel ruimte dat je zelfs speling verneemt bij gas los, en weer gas geven.
Daarom wil ik de andere as opnieuw op laten bouwen, minstens na 40jaar nieuwe lagers erin.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: differentieel stellen?
Heb zelf ooit een Richmond 3.91:1 overbrenging in elkaar gezet die best stil was.
Jaren later echter was er wat backlash opgebouwd en na het opnieuw afstellen van de carrier werd unit hoorbaar in de auto.
Jaren later echter was er wat backlash opgebouwd en na het opnieuw afstellen van de carrier werd unit hoorbaar in de auto.