Achterraam lek oldsmobile cutlass '71

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Joachim
Posts: 13
Joined: Mon Apr 24, 2017 3:49 pm

Achterraam lek oldsmobile cutlass '71

Post by Joachim »

Heey ik heb sinds zaterdag een cutlass supreme uit '71
Gisteren van een afstandje met de hogedruk spuit de auto nat gespoten, extra op de ramen om lekkages te vinden.
Voorraam geheel droog aan de binnenkant, evenals de zijruiten.
Alleen bij mijn achterraam komt het van boven met plassen om de hoedenplank terecht, en links en rechts in de hoeken onderin, via hier loopt het iets de kofferbak in. De hoeken onderin zijn al eens iets gerepareerd, maar van binnen zie je wat roest zitten.
Nu mijn ideeën om dit op te lossen en graag jullie mening of ervaring hiermee:

- seek and leak gebruiken in de hoop dat dit alles tegenhoud en overal hard wordt

- de naden tussen het leren dak en de chromen strip kitten, evenals de naden tussen het raam en de chromen strip. Ditzelfde aan de binnenkant van het raam en het plaatwerk (ben alleen bang dat ik dan vocht wat alsnog binnendringt nergens meer heen kan)

- achterraam demonteren, nieuwe raamrubbers en roestvorming laten aanpakken door een bedrijf.
(Alleen ben bang dat de kosten erg hoog zullen zijn)

Gr joachim
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Achterraam lek oldsmobile cutlass '71

Post by muddy bandit »

2 lapmiddelen en 1 goede oplossing, de keuze lijkt mij dan vrij simpel.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Achterraam lek oldsmobile cutlass '71

Post by BigBlockMopar »

Inderdaad... Dus, het lapmiddel toepassen, lekker rijden deze zomer en dan van de winter het een keer goed doen...

:)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Achterraam lek oldsmobile cutlass '71

Post by Wilf »

Zolang je dan maar geen siliconenkit gebruikt, wordt een spuiter niet blij van :D
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Achterraam lek oldsmobile cutlass '71

Post by Collector »

Wilf wrote: Sat May 27, 2017 8:19 am Zolang je dan maar geen siliconenkit gebruikt, wordt een spuiter niet blij van :D
Juist wel, kost hem een eeuwigheid om ervan af te komen, en tijd is geld !
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Achterraam lek oldsmobile cutlass '71

Post by Jeroen_Sp »

Zonde dat je dit nu meteen aan je nieuwe auto al hebt. Hoe is het verder met de roest als deze auto op deze punten al roest heeft?

En inderdaad, gewoon in het najaar in 1x goed doen (en in de tussentijd sparen). Niet met halve oplossingen gaan werken, wordt de uiteindelijke goede oplossing alleen maar duurder van.
Joachim
Posts: 13
Joined: Mon Apr 24, 2017 3:49 pm

Re: Achterraam lek oldsmobile cutlass '71

Post by Joachim »

Jeroen ja balen, hij zou alleen iets lekken onderin de hoek van het achterraam en verder niet. Dacht dit zo te kunnen repareren met een speciaal goedje wat opzwelt na aanbrengen.

Beide zijschermen zijn 2 nieuwe plaatjes ingelast.
Voorraam is eens opnieuw ingekit zo te zien. Zit nog iets oude roest binnen op het dashboard wat tegen het raam eindigt. Is verder niet vochtig na afspuiten dus dat zal denk ik een oude lekkage zijn, maar houd deze wel goed in de gaten.
Verder is de auto keihard en ook deuren en dorpels etc roestvrij.
Ik nu maar even achteraan kitten om waterdicht te maken en in het najaar toch maar de portemonnee trekken voor het achterraam. Want dat is de auto wel waard om goed onderhouden te blijven
Gr joa
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Achterraam lek oldsmobile cutlass '71

Post by sjak_brak »

Het water dat hier naar binnen loopt, gaat zich elders ophopen, en zal vaak bij de achterschermen/kofferbak en rond de wielkuipen achter roest kunnen veroorzaken. Ook het tapijt bij de achterbank is een risico-plaats voor dit soort gevallen.

Aan de buitenkant is dit lastig tijdig op te sporen, aangezien dit soort roest van binnenuit ontstaat.

Op zich hoeft het niet direct dramatisch te zijn, gewoon in de gaten houden. Het is niet zo dat direct nadat je een half druppeltje water ergens hebt de volledige bodem eruit roest in 2 dagen tijd :)
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Achterraam lek oldsmobile cutlass '71

Post by silentchaos »

sjak_brak wrote: Wed May 31, 2017 2:32 pm Het water dat hier naar binnen loopt, gaat zich elders ophopen, en zal vaak bij de achterschermen/kofferbak en rond de wielkuipen achter roest kunnen veroorzaken. Ook het tapijt bij de achterbank is een risico-plaats voor dit soort gevallen.

Aan de buitenkant is dit lastig tijdig op te sporen, aangezien dit soort roest van binnenuit ontstaat.

Op zich hoeft het niet direct dramatisch te zijn, gewoon in de gaten houden. Het is niet zo dat direct nadat je een half druppeltje water ergens hebt de volledige bodem eruit roest in 2 dagen tijd :)
Inderdaad, amerikaans plaatstaal is wat anders dan dat van een peugeot :D
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Achterraam lek oldsmobile cutlass '71

Post by sjak_brak »

Nou, dat US-plaatstaal stelt na mid-jaren 50 niet veel meer voor, misschien zelfde "kwaliteit" als mercedes.

Franse wagens, in ieder geval de modellen boven de clico/saxo/... hebben sinds ca jaren 90 een uitstekende roestpreventie af fabriek.
Post Reply