Start problemen
Start problemen
Goedemorgen,
Mijn Chevrolet Malibu Classic uit 1981 met 305, wil niet meer starten bij koude motor. Het begon allemaal met een lekkende carburateur, dit bij het uitzetten van de motor. De auto starte toen wel met koude motor, maar liep verschrikkelijk hoog stationair. Carburateur is uit elkaar geweest, en deze zag er netjes uit. Alles is schoongemaakt en daarna weer in elkaar gezet, en teruggeplaatst. Lekken was over, en starte gewoon bij koude motor. Wel weer onwijs hoog stationair. Daarna is de choke afgesteld, en de volgende koude start, wilde ie niet meer starten. Remmenreiniger gebruikt, en starte direct, en wel heel hoog stationair weer. Bij warme motor gewoon starten, geen probleem verder.
Choke nogmaals twee keer andere stand gezet, maar bij koude motor niet meer starten...
Na inspuiten remmenreiniger direct starten, maar dus hoog stationair. Uitzetten gelijk daarna, maar niet meer starten. Dit tot drie keer toe, en uiteindelijk blijft de motor goed lopen. Na een paar minuten gaat de choke er vanaf.
Ik vind dat hoge stationair na de start zo onwijs irritant, en ook nog dat niet starten...
Wie kan mij helpen?
Bedankt alvast!
Mijn Chevrolet Malibu Classic uit 1981 met 305, wil niet meer starten bij koude motor. Het begon allemaal met een lekkende carburateur, dit bij het uitzetten van de motor. De auto starte toen wel met koude motor, maar liep verschrikkelijk hoog stationair. Carburateur is uit elkaar geweest, en deze zag er netjes uit. Alles is schoongemaakt en daarna weer in elkaar gezet, en teruggeplaatst. Lekken was over, en starte gewoon bij koude motor. Wel weer onwijs hoog stationair. Daarna is de choke afgesteld, en de volgende koude start, wilde ie niet meer starten. Remmenreiniger gebruikt, en starte direct, en wel heel hoog stationair weer. Bij warme motor gewoon starten, geen probleem verder.
Choke nogmaals twee keer andere stand gezet, maar bij koude motor niet meer starten...
Na inspuiten remmenreiniger direct starten, maar dus hoog stationair. Uitzetten gelijk daarna, maar niet meer starten. Dit tot drie keer toe, en uiteindelijk blijft de motor goed lopen. Na een paar minuten gaat de choke er vanaf.
Ik vind dat hoge stationair na de start zo onwijs irritant, en ook nog dat niet starten...
Wie kan mij helpen?
Bedankt alvast!
Re: Start problemen
Bij een carburateurrevisiekitje zit een schema om hem goed af te stellen (af fabriek basis). Begin daar eerst mee. Misschien staat je fast idle screw verkeerd afgesteld, misschien is je idle mixture screw te ver in- of uitgedraaid (goede basisstand voor meeste carbs is 1,5 tot twee slagen vanuit seating - niet te strak aandraaien anders draai je de tip kapot), misschien heb je een vacuumlek (busje remmenreiniger langs je carb spuiten), en inderdaad je choke kan niet meer functioneren.
Mochten de problemen alleen voorkomen tussen 5 minuten en een uur na parkeren dan is het vaak kokende benzine; de float zou dan lager dan standaard ingesteld moeten worden (ivm moderne benzine).
Anyway, aangezien je zei dat het begon met de choke: wat voor choke is het? Mechanisch, elektrisch?
Mochten de problemen alleen voorkomen tussen 5 minuten en een uur na parkeren dan is het vaak kokende benzine; de float zou dan lager dan standaard ingesteld moeten worden (ivm moderne benzine).
Anyway, aangezien je zei dat het begon met de choke: wat voor choke is het? Mechanisch, elektrisch?
Re: Start problemen
Bedankt voor je bericht. Choke is elektrisch.
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Start problemen
Voordat je de motor start als hij koud is.
Geef je dan een keer een pomp met je gaspedaal?
slaat hij dan wel normaal aan?
Geef je dan een keer een pomp met je gaspedaal?
slaat hij dan wel normaal aan?
Re: Start problemen
Begin met zoeken naar valse lucht / vacuumlek (dit hoeft niet alleen bij je carb te zitten, maar kan ook op andere plekken bij/rond de motor zitten)
Zolang dit niet is uitgesloten heeft verder afstellen weinig zin.
Zolang dit niet is uitgesloten heeft verder afstellen weinig zin.
Re: Start problemen
Bromgabber wrote: ↑Sun May 28, 2017 1:33 pm Voordat je de motor start als hij koud is.
Geef je dan een keer een pomp met je gaspedaal?
slaat hij dan wel normaal aan?
Ja dan geef ik een pomp met het gaspedaal, en zie de chokeklep sluiten. Maar ook dan slaat ie niet aan.
@Sjak, ok zal ik gaan controleren.
Re: Start problemen
Wat mij trouwens wel opgevallen is: dat na het loshalen van de carburateur en het opnieuw plaatsen, de meter in de auto van het koelwater het niet meer doet. Heeft dit er misschien mee te maken?
Re: Start problemen
Inmiddels losse kabel gevonden, denk dat het van de temperatuursensor is. Alleen nu nog even uitvinden, waar ie moet.
Re: Start problemen
Lijkt een beetje op valse lucht. Voetpakking of andere pakking van de carburateur die niet helemaal goed afsluit
Re: Start problemen
Bedankt, ga ik daar straks even kijken.
Re: Start problemen
Heb onlangs ietwat gelijkaardig tegengekomen met holley 4150 carb. Wou plots (van ene dag op de andere) niet meer starten, maar sloeg wel direct aan met remreiniger. Weer uitleggen en opnieuw starten lukte niet zonder remreiniger. Carb (welke ong. 1j oud is) opengegooid en bleek de "checkvalve" van m'n acceleratiepomp te zijn losgekomen. Deze wordt maar heel lichtjes op zijn plek gehouden met rubber tapje. Eens dat erin geduwd was starte hij perfect!
BTW, na starten op remreiniger reed de wagen wel perfect, ook onder acceleratie, dus die checkvalve heeft volgens mij enkel te maken met starten.
BTW, na starten op remreiniger reed de wagen wel perfect, ook onder acceleratie, dus die checkvalve heeft volgens mij enkel te maken met starten.
Re: Start problemen
Bedankt voor je bericht! Dit lijkt best veel op mijn probleem...
Mijn auto rijdt na de start met de remmenreiniger, ook prima verder.
Mijn auto rijdt na de start met de remmenreiniger, ook prima verder.
Re: Start problemen
Hier nog een foto van wat ik bedoel, het rode rubber is dus die checkvalve.