Automaat toe aan revisie?? TH350

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Joachim
Posts: 13
Joined: Mon Apr 24, 2017 3:49 pm

Automaat toe aan revisie?? TH350

Post by Joachim »

Heey ik heb wat problemen met mijn TH350.
Ik rij met een Olds cutlass '71.
Als ik een goed stuk heb gereden en ik wil hem thuis weer achterwaarts op de oprit zetten dan valt die vaak uit.
Dan moet ik iets gas blijven geven, dan is er niks aan de hand, maar dan krijgt de automaat wel een wat hardere klap, lijkt mij ook niet zo goed.
Bij koude motor nergens last van.
De motor maakt stationair 500 touren, weet niet of dit te weinig is en dat die daardoor uitvalt of dat er meer aan de hand is?
Gr joachim
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Automaat toe aan revisie?? TH350

Post by sjak_brak »

Joachim wrote: Mon Jun 12, 2017 3:03 pm Heey ik heb wat problemen met mijn TH350.
[...]
Dan moet ik iets gas blijven geven, dan is er niks aan de hand, maar dan krijgt de automaat wel een wat hardere klap, lijkt mij ook niet zo goed.
[...]
De motor maakt stationair 500 touren, weet niet of dit te weinig is en dat die daardoor uitvalt of dat er meer aan de hand is?
Gr joachim
- Hoe weet je zeker dat het de automaat is, en niet bv een kruiskoppeling of iets anders?
- Een manier om met meer zekerheid te achterhalen waar het geluid vandaankomt: paar keer te herhalen waarbij iemand anders langs de auto luistert waar het geluid vandaan komt, als je de betreffende manoeuvre uitvoert.
- Stationair toerental in P/N of in D?
Joachim
Posts: 13
Joined: Mon Apr 24, 2017 3:49 pm

Re: Automaat toe aan revisie?? TH350

Post by Joachim »

Hoi sjak, ik ga er eigenlijk zomaar vanuit dat de klap door de automaat komt. Dit vanwege dat je een klein schokje voelt vanuit P naar D of R, en een zwaardere schok voelt als je iets gas geeft bij het schakelen van D naar R. Maar zal even iemand naast de auto laten luisteren of er andere geluiden te horen zijn als ik dit doe!
Toerental is in P en N hetzelfde als in D. Je hoort wel iets verschil van motor geluid, dus misschien enkele 10 tallen toeren verschil
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Automaat toe aan revisie?? TH350

Post by sjak_brak »

Joachim wrote: Mon Jun 12, 2017 4:01 pmeen zwaardere schok voelt als je iets gas geeft bij het schakelen van D naar R.
Misschien schakel je niet goed. Je moet nooit met gas erop ineens van D naar R gaan (of van P/N naar R of D)

Probeer eens als volgt:

Gas los, rem erop, van D naar N, van N naar R, rem er nog ophouden en ietsjes gas bijgeven en dan rem geleidelijk loslaten.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Automaat toe aan revisie?? TH350

Post by Wilf »

Even meedenkend als leek:

Staat je stationair stelschroef wel juist afgesteld op de carb? Niet je air/fuel ratio (idle mixture) stelschroef maar de gasklepstelschroef. Je hebt er eentje voor de choke en eentje voor als de motor warm is. Uit mijn hoofd is tussen de 500 en 650 rpm in versnelling prima. De idle mixture-schroef zou natuurlijk ook kunnen maar die moet je niet zomaar gaan verstellen zonder CO-meter.

Heb je een dashpot op de carb en functioneert deze nog? Deze zorgt ervoor dat je motor bij gas los en load niet uitvalt (remt gas los iets af).

Het zou kunnen dat de Reverse net iets meer load geeft dan de D of andere versnelling en de carb net niet voldoende vermogen geeft. Ik ga hierbij wel steeds uit van benzine. Ik had ooit een W200 op LPG en die gaf alleen in de R een beetje witte rook (waterdamp) uit de uitlaat. Ook heb ik bij een daily Swift automaat (benzine) gehad dat de R zorgde voor blauwwitte rookwolkjes. Ik heb het nooit volledig thuis kunnen brengen hoe en waarom maar de enige klein beetje plausibele reden die ik kon bedenken is dat de R mogelijk meer druk oplevert in het systeem en dat op de één of andere manier zwakke punten deed opvallen door de extra load. Die Swift had uiteindelijk diverse sensorische problemen; de rook bij koud starten snapte ik nog wel maar die in de R was net zo apart als die van de W200.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Automaat toe aan revisie?? TH350

Post by sjak_brak »

Wilf wrote: Mon Jun 12, 2017 6:06 pm Even meedenkend als leek:
[...]
Het zou kunnen dat de Reverse net iets meer load geeft dan de D of andere versnelling
Ik heb ooit min of meer vergelijkbare symptomen gehad (gas bij moeten geven in R of anders afslaan vd motor) oorzaak bleek toen verrotte bougiekabels.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Automaat toe aan revisie?? TH350

Post by Pavement Pounder »

Een th350 vind het niet fijn om met verhoogde toerental +/- 1500 > rpm in versnelling gezet te worden, dus pas op anders heb je schade in de bak. minimum toerental moet toch zon 650 tot 750 zijn, als die uitvalt in r of d dan is er met de algehele afstelling en conditie ontsteking gerelateerde onderdelen wat aan de hand
Joachim
Posts: 13
Joined: Mon Apr 24, 2017 3:49 pm

Re: Automaat toe aan revisie?? TH350

Post by Joachim »

Wilf dankje voor je uitleg! Ik ga er zelf niet mee uitproberen, ga er binnenkort even mee naar een automonteur die ook tijdje Amerikanen heeft gereden.
Zal dit zeker mee nemen in de uitleg :)

Pavement pounder, zoveel gas geef ik niet, als die uitvalt dan schakel ik hem daarna weer van P met misschien nog geen 50 toeren extra naar de R. Dan voel je wel een hardere schok dan als ik geen gas geef. Alleen dan valt die dus ook niet uit.

Ga zeker eerst eens kijken dat die iets meer toeren gaat draaien.
Vanochtend even gekeken, in de versnelling rond de 450 toeren en in de P of N rond de 500 toeren.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Automaat toe aan revisie?? TH350

Post by sjak_brak »

Joachim wrote: Tue Jun 13, 2017 9:39 am Pavement pounder, zoveel gas geef ik niet, als die uitvalt dan schakel ik hem daarna weer van P met misschien nog geen 50 toeren extra naar de R. Dan voel je wel een hardere schok dan als ik geen gas geef. Alleen dan valt die dus ook niet uit.
Met voet op de rem moet je gewoon door de versnellingen kunnen gaan. Zoals ik eerder schreef:

Gas los, rem erop, van D naar N, van N naar R, rem er nog ophouden en ietsjes gas bijgeven en dan rem geleidelijk loslaten.

Lijkt me dat er een afstellingsprobleem/onderhoudsprobleem is van de motor, in het bijzonder carb (of gasmixer), ontsteking en/of valse lucht, als je motor afslaat als je m in R schakelt.

Een goed afgestelde motor moet je stilstaand, in D en R, met voet op de rem ook je stuur van lock to lock kunnen draaien (dat is de maximale belasting waar je stationair mee te maken krijgt)
Joachim
Posts: 13
Joined: Mon Apr 24, 2017 3:49 pm

Re: Automaat toe aan revisie?? TH350

Post by Joachim »

Hoi sjak
Motor is half jaar terug geheel gerenoveerd dus ga het nu eerst uitzoeken in de hoek van de afstelling. Met koude motor is er namelijk niets aan de hand ondanks die dezelfde toeren draait. In elk geval bedankt voor de tips en heb nu genoeg uit te zoeken komende tijd, als het verholpen is zal ik nog een post plaatsen met de uiteindelijke oorzaak
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Automaat toe aan revisie?? TH350

Post by sjak_brak »

Sluit niet op voorhand dingen uit.

Ik heb genoeg "crap right out of the box" meegemaakt, of dingen die erg snel versleten raakten. Door aan te nemen dat bv je bougiekabels of verdelerkap goed zijn zonder deze aanname te controleren (kleine moeite) kan je het jezelf heel moeilijk maken.

De kwaliteit van veel US-parts is soms bedenkelijk (kan ook vaak meevallen)
Post Reply