heeft iedere lijn 6 motor van chevrolet de zelfde afmetingen?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
duff
Posts: 306
Joined: Sat Apr 07, 2007 1:01 pm

heeft iedere lijn 6 motor van chevrolet de zelfde afmetingen?

Post by duff »

kort even schetsen.... ik heb een 3100 pick-up uit 1955 met een lijn 6 motor en een handgeschakelde 4-bak erachter. het motorblok heeft al zeker een jaar of 20 niet gedraaid maar zit niet vast. er gaan dus minimaal de kosten aan zijn van dichtingset , waterpomp , ontsteking , bougies , ...dan blijft het de vraag hoe hij goed hij gaat lopen ... blijft een risico...
ik denk dat het makkelijker is om er een ander goed draaiende lijn 6 motor in te leggen. dat komt goedkoper uit vermits die lijn 6 motoren maar 300 tot 500 euro kosten...helemaal compleet.
past bv een lijn 6 uit een camaro van 1976 in deze pick-up ? kan ik mijn huidige versnellingsbak en aandrijfas behouden ?

bedankt voor het meedenken!!
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: heeft iedere lijn 6 motor van chevrolet de zelfde afmetingen?

Post by gert »

alleen de 292 ci is anders, die heeft een hoger cilinderblok
al deze motoren passen op je bak.
Chucky
Posts: 3468
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: heeft iedere lijn 6 motor van chevrolet de zelfde afmetingen?

Post by Chucky »

Jij hebt een 2e generatie lijn 6, 3e generatie is vanaf 1962. Afmetingen zijn hetzelfde (op de 292 na die is 1,75" hoger) maar.......3e generatie is lichter (ongeveer 24%) en hebben een andere bell housing, misschien zijn daar adapter platen voor te koop dat weet ik niet.
Als je sowieso aan de lijn 6 blijft vasthouden waarom probeer je hem niet eerst lopend te maken zoals hij nu is, kan je even kijken wat hij doet en dan alsnog een beslissing nemen. Het is wel zo leuk om het originele blok erin te laten zitten als een V8 je toch niet interesseert.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: heeft iedere lijn 6 motor van chevrolet de zelfde afmetingen?

Post by Wilf »

Een tweedehands ruilblok is ook niet zaligmakend… wie zegt dat die geen problemen geeft? En eventueel kan je ook het originele blok 'on the cheap' lopend maken en van daaruit kijken of het blok nog potent is.

Dan bedoel ik gangbaar maken, oliefilter (als die er is) van binnen bekijken, koelleidingen doorspoelen, olie vervangen, compressie testen, carburateur schoonmaken en revisiekit erin, ontstekingsonderdelen controleren en waar nodig vervangen, benzineleiding doorspoelen en waar nodig vervangen, benzinefilter vervangen of plaatsen, benzinetank controleren (liefst ook verwijderen en uitspoelen), liefst ook een nieuwe brandstofpomp of reviseren als dat mogelijk is. Dan starten en afstellen (vacuüm en ontsteking en kleppen als dat moet) en er mee rijden tot het niet meer gaat, mits je al in het begin ergens niet verder bent gekomen omdat bijvoorbeeld de compressie te slecht is.

Of de Roadkillmanier maar dan moet je gesponsord worden door Jegs en een team achter je hebben voor de vele stops met pech onderweg :D
Post Reply