Vraagje over auto's met carburateur (starten d.m.v.)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Vraagje over auto's met carburateur (starten d.m.v.)

Post by Eelke »

Hoi allen,

Ik verwacht zeer binnenkort in het bezit te zijn van een Cadillac Coupe DeVille uit 1977. Deze auto start d.m.v. een carburateur, wat wellicht geen verassing is voor jullie.

Echter, voor mij ( bj 1993 :) ) is dit wel nieuw. Ik heb begrepen dat er dan gestart dient te worden door te 'pompen' met het gaspedaal in combinatie met de sleutel naar de start-stand te brengen.

Is dit altijd het geval? Iemand vertelde me net namelijk weer dat dit alleen nodig is bij auto's die slecht starten.

Zou iemand mij hier meer over kunnen vertellen?

Alvast bedankt!
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Vraagje over auto's met carburateur (starten d.m.v.)

Post by hanver »

Heb al verscheidene wagens gehad met carburateur zowel met manuele, automatische als geen choke.

Zonder choke is het zeker pompen, en dan nog beetje met gaspedaal spelen tot hij blijft draaien (geen aanrader btw).
Als er een choke opzit, zou ik zeggen dat je bij de meeste wat moet pompen, hoe langer hij heeft stilgestaan, hoe meer.
Ik heb er ook al gehad die gewoon starten zonder pompen zoals een op injectie (zelf na eind stil te staan), maar dat was eerder uitzonderlijk.

Wat ik meestal doe:
1 dag stilgestaan, eenmaal pompen en dan starten
weekje stilgestaan, stuk of 5 keer pompen en starten
maandje of langer stilgestaan, 10 keer pompen en starten (herhalen indien nodig)

Je zal wel snel leren uit ondervinding wat jouw wagen nodig heeft om te starten :)
Liever wat meer pompen en minder lang doorstarten om het circuit niet teveel te belasten.
Pompen bij een warme motor wel niet doen, anders verzuipt ie. Als hij dan niet wil aanslaan heb je wat anders aan de hand
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Vraagje over auto's met carburateur (starten d.m.v.)

Post by silentchaos »

Als'ie lang heeft stilgestaan trap ik altijd even het gaspedaal 2 keer tot de bodem in zodat de carburateur vol zit met benzine. Dan gewoon starten zonder gas te geven. Als hij niet aanslaat kan je altijd proberen een beetje gas bij te geven.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Vraagje over auto's met carburateur (starten d.m.v.)

Post by Wilf »

Met mechanische choke moet je sowieso 1 keer het gaspedaal intrappen zodat het fast idle-palletje door zwaartekracht naar beneden kan vallen. Doe je dit niet dan kan de chokeklep wel goed staan maar blijft de motor alsnog niet goed lopen (of valt uit zodra je hem in versnelling zet).

Niet gelijk aanslaan is overigens bij lang stilstaan niet erg; de olie heeft dan iets meer tijd om druk op te bouwen.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Vraagje over auto's met carburateur (starten d.m.v.)

Post by muddy bandit »

Is net als met vrouwen... dus allemaal een eigen gebruiksaanwijzing waar je zelf even achter moet komen wat het beste werkt.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Vraagje over auto's met carburateur (starten d.m.v.)

Post by BigBlockMopar »

Als je zelf van '93 bent moet inderdaad altijd voorzichtig zijn als je er eentje van '77 probeert...

Maar dat buitengelaten, al die primitieve "benzine"-problemen verdwijnen geheel als de auto naar verwachting gewoon op LPG loopt.
Dan is 1 keer een pompje geven voldoende om het snel-stationair mechaniek in werking te laten treden.
Ik hoop ook niet dat er 'verassingen' optreden. Verrassingen hou je altijd wel een beetje...
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Re: Vraagje over auto's met carburateur (starten d.m.v.)

Post by Eelke »

Bedankt allen voor de reacties. Heb nog even contact gehad en de verkoper gaat een klein instructiepapiertje meegeven. Volgens mij is het allemaal niet zo spannend.
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Re: Vraagje over auto's met carburateur (starten d.m.v.)

Post by Eelke »

BigBlockMopar wrote: Mon Jul 31, 2017 8:39 pm Als je zelf van '93 bent moet inderdaad altijd voorzichtig zijn als je er eentje van '77 probeert...
Uhmm.. hoe moet ik dit opvatten? Haha
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: Vraagje over auto's met carburateur (starten d.m.v.)

Post by camaro rs »

Eelke wrote: Tue Aug 01, 2017 7:15 pm Uhmm.. hoe moet ik dit opvatten? Haha
Op een oude fiets........................................
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Vraagje over auto's met carburateur (starten d.m.v.)

Post by silentchaos »

camaro rs wrote: Wed Aug 02, 2017 7:52 am Op een oude fiets........................................
Tenzij ze lekke banden heeft :D
Post Reply