Valvetrainnoise.....

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

Heb mijn nokkenas vervangen door een Lunati Voodoo 61001; 0.483" lift inlaat, 0.499" lift uitlaat (at 0.050" tappet lift)
Duration is 213 degrees inlet en 219 degrees outlet, met de bijbehorende klepveren, De Rate van de veren is 270Lbs/Inch en ik heb het vermoeden dat het "gekletter" hier vanaf komt, zou dat kunnen ?
Dus dat de veren met zo veel meer kracht sluiten dat het geluid maakt ?
Verder heb ik rollertip rockers erop en na opmeten een set kortere stoterstangen.
De klepspeling wordt origineel bij de 351W "geregeld" door een borgmoer die je gewoon aan moet knoeren en de lifter doet de rest..... we hebben uitgerekend dat je na het bereiken van zero lash, de moer nog 3/4 turn aangedraaid worden om in het midden v/d liftertravel te zitten, uiteraard worden de moeren met een contramoer geborgd; na controle is gebleken dat ze niet verlopen en o ja, de studs zijn pressin en komen niet uit de kop.
Heb met het stellen v/d kleppen de "matching cilinderpair-methode" gebruikt; als je weet wat de pairs zijn, b.v 6 en 1, dan moet de uitlaatklep van cil. 6 op full lift staan, dan kun je uitlaatklep v/d cil. 1 stellen en hetzelfde met de inlaatklep.
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by hanver »

Is hydraulic flat tappet, dus zou niet zoveel lawaai mogen maken als een solid cam.
Springrate van 270 is voorgeschreven voor jouw nokkenas, dus daar zit je wel goed.
Met je 3/4 turn zit je ook goed volgens mij, sommige nemen ook 1/2 als ik mij niet vergis.

Is misschien een domme vraag maar omdat je nu meer lift heb (neem ik aan) en ook nieuwe? tuimelaars gestoken hebt, raken deze niet lichtjes je kleppendeksel/olieschild?
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

De klepdeksels zijn hoog en ik heb nergens iets kunnen vinden van aanlopen of sporen van enige wrijving.....
Wat me wel opvalt is als de klep dicht staat en de tuimelaar dus enige vrije slag heeft, ik de tuimelaar best goed kan bewegen vanwege de sleeptuimelaar constructie waar Ford voor heeft gekozen.
Zelfs geprobeerd de tuimelaarmoer niet af te stellen maar gewoon aanknoeren, dan nog kan ik die tuimelaar zijdelings bewegen.
Maar bij de vorige setup (milde Edelbrock) met standaard stoterstangen en standaard tuimelaars, dat maakte minder geluid, vandaar dat ik aan de veren dacht.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by BigBlockMopar »

mercury1970 wrote: Thu Aug 31, 2017 9:35 am Verder heb ik rollertip rockers erop en na opmeten een set kortere stoterstangen.
meetfout?
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

Waarom meetfout ?
Het mooiste patroon kregen we uiteindelijk met een stoterstang die uit mijn hoofd een 2 mm korter was.....
Door de hogere lift vergeleken met de vorige nokkenas, zag je met de originele stoterstangen dat de klepsteel bijna aan de buitenste rand bediend werd.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

Niemand ?
Ook geen gelijkende ervaring met een Chevy motor, die hebben origineel ook zo'n halfbolvormige bodem in hun tuimelaars, Corp ?
Waar kan dit geluid vanaf komen ?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by boyanka »

Ik neem aan dat je stoters op druk komen en niet dicht blijven zitten. Dan denk ik toch ook dat de stoterstangen te kort zijn. Kijk je tuimelaars eens na om uit te sluiten dat ze gescheurd zijn en laat de motor eens draaien zonder klepdeksels om uit te sluiten dat de stoterstangen niet krom zijn
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by BigBlockMopar »

Als 3/4e slag het midden vd liftertravel moet zijn, dan zou bij nog 3/4e slag de klep open moeten gaan.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

Bedoel je nu dat ik te diep zit met die 3/4 slag ? Met een halve slag maakt de kleppentrein net zo veel geluid, daarom dacht ik dat het geluid niet aan de preload ligt......
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by David - 71 camaro »

we hebben uitgerekend dat je na het bereiken van zero lash, de moer nog 3/4 turn aangedraaid worden om in het midden v/d liftertravel te zitten,
Bedoel je dat ie in de gesloten stand in het midden zit (contactpunt)? Dan zit ie niet goed - hij moet eroverheen zitten om over het midden te verplaatsen naar de andere kant en weer terug bij het sluiten. Dan pas krijg je een afdruk in het midden.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by Corp »

Controleer of de tuimelaars nergens tegenapan lopen.

Je zou lash caps kunnen gebruiken om de geometrie goed te krijgen met langere stoterstañgen.

Als het goed is heb jij die positive stop studs/moeren. Dat is niet verstelbaar dus hoe kun je dan 3/4 na 0 lash zetten. Wat je moet doen is een verstelbare stoterstang erin. De bende op 20lbs aantrekken en dan met de stoterstang 0 lash op dr stoter zoeken. Dan ff checken welk draad t stellende deel vd stang heeft en uitrekenen met de spoed hoeveen je bij moet draaien voor de juiste lifter preload. Jij gebruikt methodes van verstelbare en niet verstelbare systemen door elkaar. Is er geen polylock conversie te krijgen? Isky enz zouden dat moeten hebben.

De ideale geometrie geeft bij mid lift een tuimelaar haaks op de klepsteel
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

Ik heb idd de positive stop studs, omdat Polylocks moeilijk te krijgen zijn 5/16 draad en dat ze waarschijnlijk niet laag genoeg te draaien zijn omdat ze tegen de verdikking aanlopen v/d positive stud, heb ik gekozen voor een moer met een contramoer, zo kan ik wel de valvelash instellen en borgen met de tweede moer.
De valvegeometry is naar mijn mening niet de geluidsbron; het gekletter is echt storend als de motor goed op temperatuur is en dan met name al vanaf 2000 rpm.
Maat van mij denkt dat het het geluid kan zijn van het sluiten v/d kleppen (sterkere veren en iets agressiever verloop v/d nokkenas), als dat zo zou zijn, waarom hoor ik het dan veel erger als de olie warm is dus dunner ?
Andere theorie is dat de zijdelingse speling die de tuimelaars hebben vanwege de halfbolvormige bevestiging en het ontbreken van guideplates......
maar ook hier is de temperatuur van weinig invloed; koud amper hoorbaar en heet goed hoorbaar, dus deze twijfel ik ook aan.
Toen las ik iets over collapsing lifters als de olie te dun wordt, of het oliepeil te laag is......
Maar ik heb al jaren 20W50 in dit blok, dus te dun kun je dit niet noemen en het oliepeil is op niveau, kan nog iets hoger, maar dit likt mij ook een
dead end.
Misschien eens een oliedrukmeter aanschaffen en daarmee hopenlijk weer iets uitsluiten.

Samenvattend het geluid wordt beinvloed door de dikte v/d olie, dan zit je toch al snel bij de lifters.... maar allemaal ?
Het was een splinternieuwe set van Lunati die bij de nokkenstok zaten, blijft niet eenvoudig.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by Corp »

Sterkere veren maakt weinig uit... t sluiten van de klep zit in het nokprofiel. Vaak zat hydr nokkenassen gebruikt met een aggressiever profiel en nooit geluid erbij gehad. Zou ook niet mogen.

Ik denk toch dat de tuimelaar ergens tegenaan loopt of de lifter preload klopt niet. Waarom probeer je niet de fabroeksopstelling? Neem aan dat je geen andere koppen etc hebt dan zou de std stoterstang moeten werken

Wat betreft temp en geluid. Warme toleranties zijn anders dan koude.. of groter of kleiner afhankelijk van de locatie van de speling.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

Thanks Corp, ik ga nogmaals de preload stellen (of idd de fabrieksafstellig), eea staat hier mooi in beschreven:
https://www.centuryperformance.com/valv ... edure.html
Kun je je vinden in dat artikel ?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by Wilf »

Mijn eerste yank had ik altijd gewone olie in, liep altijd mooi en sterk, toen op aanraden van mensen op dit forum 20w50 gaan gebruiken en sindsdien begonnen de lifters te tikken (meteen vanaf oliewissel). De natuurkunde erachter weet ik ook niet maar dikkere olie hoeft dus niet per sé beter / niet tikken zijn.
Post Reply