koppen vervangen gmc 6.0 LQ4

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
User avatar
421safari
Posts: 172
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

koppen vervangen gmc 6.0 LQ4

Post by 421safari » Fri Oct 06, 2017 7:42 pm

Betreft een 2003 GMC Yukon XL 2500 4wd met 6.0 LQ4, leeggewicht waarschijnlijk 2800+kg, 3.73 overbrenging. Aangezien de kleppen/zittingen behoorlijk ingesleten/verbrand zijn (auto is omgebouwd naar lpg) moet er het e.e.a. gebeuren om hem weer netjes te laten lopen en rijden.

mogelijkheid #1: nieuwe lpg voorbereide koppen (#317) van nederlandse leverancier. Voordeel is dat ze er binnen paar dagen kunnen zijn. Prijs ~800/st

mogelijkheid #2: gelijk ook e.e.a. wat meer pit geven en een ander type koppen (#243), zoals bv deze: http://www.texas-speed.com/p-1391-prc-s ... heads.aspx, met daarbij andere (nnbs/tbss) intake, airaid intake tube en nokkenas (bv: https://www.texas-speed.com/p-4925-texa ... shaft.aspx Deze koppen zijn echter niet voorzien van geharde klepzittingen. (Ze zijn bij TSP nu aan het uitzoeken of ze dat ook kunnen leveren.)

Om er zeker van te zijn dat er links of rechts geen half werk gebeurt, liever niet over een paar jaar weer nieuwe koppen nodig.., wat moet er precies gewijzigd worden om zo'n kop lpg bestand te maken? Alleen geharde klepzittingen? of meer? Hoe gehard is gehard genoeg?

Als ze bij TSP niet in staat zijn om geharde te leveren, zou het financieel zin hebben om een revisie bedrijf hier de TSP koppen van geharde zittingen te laten voorzien?

Zijn er bedrijven in nederland die een vergelijkbare #243 kop kunnen leveren als TSP? (tegen enigszins concurrende prijs)


Aangezien er primair op lpg gereden wordt, en er bij ons thuis om de hoek een pomp met relatief goedkope 98 zit (98+ sowieso redelijk goed verkrijgbaar in de buurt) zou ook de compressie een tik opgevoerd kunnen worden. Is nu 9.5:1, tuner (blackbear) zegt 11.5:1 doenbaar zolang maar niet vol gas op 98. Dat lijkt me echter wat gortig. Wat zou een redelijke compressie ratio zijn uitgaande van LPG en tenminste 98?

Corp
Posts: 4580
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: koppen vervangen gmc 6.0 LQ4

Post by Corp » Fri Oct 06, 2017 7:50 pm

241 heb ik nog wel. Zelfde als 243 alleen iets grotere kamers

Gaat de tuner uit van pon? Hier is t namelijk ron (mon + pon)/2

User avatar
421safari
Posts: 172
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: koppen vervangen gmc 6.0 LQ4

Post by 421safari » Sat Oct 07, 2017 11:40 am

dank voor het aanbod :) maar voor zover ik zo snel kan vinden zijn er toch wel wat kleine verschillen tussen #241 en #243:
Hands down the LS6 head flows better than the LS1 due to the runner volumes and the smaller combustion chambers!

LS6 heads are refined and improved LS1 heads, basically:

- Intake runner volume increased to 210cc vs. 200
- Exhaust runner volume increased to 75cc. vs 70
- Combustion chamber is smaller at 64.45 cc vs 66.67
- Compression ratio is higher at 10.5:1 vs. 10.1:1
- "D" shaped exhaust ports vs round

If you mill the deck on the LS6 head 0.030" you will get 11.1:1 compression.

Flow #'s (Stock heads @ 28") Head vs Lift

Head/.200/.300/.350/.400/.450/.500/.550/.600

LS1 / 137/ 187/ 207/ 223/ 228/ 237/ 242/ 243

LS6 / 156/ 204/ 225/ 243/ 257/ 268/ 275/ 278

In short smaller and more efficient combustion chamber allows quicker burn times, requires less ignition timing resulting in higher torque.
Voor zover ik weet hebben de 317 koppen D shape ports.

Ik heb de tuner op het verschil tussen US en EU octaangetal gewezen en uitgelegd hoe EU/VS zich tot elkaar verhouden (RON, MON, AKI etc). Zet bij onze getallen er ook steeds EU achter. Voor nu ga ik er even vanuit dat dat voldoende is ;)
Last edited by 421safari on Sat Oct 07, 2017 3:12 pm, edited 2 times in total.

User avatar
Nick_nl
Posts: 1071
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: koppen vervangen gmc 6.0 LQ4

Post by Nick_nl » Sat Oct 07, 2017 12:23 pm

Is het geen idee nieuwe nieuwe koppen te kopen?
Trickflow, gm performance AFR en nog een aantal hebben ook aftermarkt nieuwe koppen.
Je kan dan de onbewerkte kopen en deze hier laten doen.

User avatar
421safari
Posts: 172
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: koppen vervangen gmc 6.0 LQ4

Post by 421safari » Sat Oct 07, 2017 12:41 pm

bij originele GM onderdelen geen (of tenminste stuk minder) gezeur bij TuV vanwege geen ABE e.d. :holy:

vandaar dat er (voor nu) ook de stock uitlaat onder blijft en geen headers e.d.

User avatar
Nick_nl
Posts: 1071
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: koppen vervangen gmc 6.0 LQ4

Post by Nick_nl » Sat Oct 07, 2017 2:09 pm

owja, daar heb ik even niet aan gedacht.
Dan is een bewerkt origineel ogende kop misschien een betere keuze.

User avatar
421safari
Posts: 172
Joined: Wed Feb 04, 2004 1:29 am

Re: koppen vervangen gmc 6.0 LQ4

Post by 421safari » Sat Oct 07, 2017 4:59 pm

Bij een nederlands kenteken had ik me er ook minder druk over gemaakt. Duitsers en papiertjes.. origineel heeft echter geen papier nodig :D

Zal maandag eens vragen aan de NL leverancier van de 317's of ze ook 243/799 kunnen leveren. Evt met porting. Iemand nog suggesties voor alternatieve NL adressen voor 243 koppen, al dan niet geport, met geharde zittingen?

Maar er van uitgaande dat #243 koppen bij hen tenminste hetzelfde (en waarschijnlijk meer) kosten dan de #317's is het waarschijnlijk toch het meest economisch de TSP koppen te nemen en hier van geharde klepzittingen te laten voorzien.

Aanraders voor een goed adres (liefst in het noorden, Groningen, Drenthe, Friesland) voor het monteren van geharde klepzittingen?

Qua compressie, uitgaande van origineel:

4.0" bore
3.622" stroke
6.098" rod length
71.06cc chamber volume
6.7cc piston dish volume
9.24" deck height
0.006-7" piston above deck
(weet niet wat top ring down is en of/hoe het hier van belang is?)

pakking bore 4.01" en dikte 0.051"

en deze http://www.diamondracing.net/tools/ calculator kom ik op 59cc voor ~11:1 CR. Met ~0.006" per cc is dat ~0.0327" vlakken.

Qua nokkenas leek mij de texas speed stage 2 high lift truck, LSA112, een geschikte kandidaat. (alternatief stage 2 low lift of stage 1 low lift)

Gaat dat kunnen passen qua PTV clearance? (De motor zit nog in de auto en zuigers wisselen of bewerken stond niet echt op het programma) Zo niet, wat zou nog wel kunnen?

Ik lees ook dat het beter zou zijn een dunnere pakking te nemen en minder van de kop te vlakken voor een betere quench?

Met een cometic van bv 0.027" zou dat nog slechts 0.0087 vlakken betekenen. Heeft zo'n dunne pakking echter nog nadelen?

Gaat bij een dergelijke hoeveelheid van de koppen vlakken (of gebruik van dunnere pakking) de intake nog goed aansluiten?

Post Reply