Hoge toeren naar groot onderhoud
Hoge toeren naar groot onderhoud
Hoi ik ben al even bezig met men chevrolet blazer S10 een groot onderhoud te geven.
Het einde leek gisterenavond in zicht maar na een toerje van 5 km was ik niet zo positief.
De wagen maakt immers hoge toeren, voor die wil overschakelen naar een hogere vitesse (soms heb ik de indruk dat die zelfs niet wil overschakelen).
Voorheen schakelde die rond 3000 a 3500 toeren nu gaat die tot 4000 toeren en hoger voor die pas wil overgaan naar een volgende vitesse
(Ik duw de gas helemaal niet hard in, dus ik vraag niet voor een "sportief" rijgedrag).
Bovendien heb ik de indruk dat die gaat stilvallen als ik hem in stilstand even laat draaien voor 2 a 3min.
Ik dacht eerst dat de hoge toeren kwam omdat ik in Drive zat te rijden en niet in Overdrive, maar ook in overdrive herkende ik hetzelfde gedrag.
Niet continue maar toch frequent.
Wat is er veranderd:
Vervangen
- Motor olie en motorfilter 5w30 kroon
- benzine filter
- boite olie en filter ATF Dexon II Catrol
- diff olie (voor en achteraan) 80W90 GL5 Kroon
Er zijn nog enkel andere dingen gebeurd maar die zijn volgens mij niet relevant:
- PCV klep vervangen, luchtfilter op gehad, transfer case olie vervangen,
De benzine filter kan het niet zien gezien de wagen ook het gedrag kent wanneer hij op LPG draait.
iemand die dit probleem herkent? advies
Thx
Het einde leek gisterenavond in zicht maar na een toerje van 5 km was ik niet zo positief.
De wagen maakt immers hoge toeren, voor die wil overschakelen naar een hogere vitesse (soms heb ik de indruk dat die zelfs niet wil overschakelen).
Voorheen schakelde die rond 3000 a 3500 toeren nu gaat die tot 4000 toeren en hoger voor die pas wil overgaan naar een volgende vitesse
(Ik duw de gas helemaal niet hard in, dus ik vraag niet voor een "sportief" rijgedrag).
Bovendien heb ik de indruk dat die gaat stilvallen als ik hem in stilstand even laat draaien voor 2 a 3min.
Ik dacht eerst dat de hoge toeren kwam omdat ik in Drive zat te rijden en niet in Overdrive, maar ook in overdrive herkende ik hetzelfde gedrag.
Niet continue maar toch frequent.
Wat is er veranderd:
Vervangen
- Motor olie en motorfilter 5w30 kroon
- benzine filter
- boite olie en filter ATF Dexon II Catrol
- diff olie (voor en achteraan) 80W90 GL5 Kroon
Er zijn nog enkel andere dingen gebeurd maar die zijn volgens mij niet relevant:
- PCV klep vervangen, luchtfilter op gehad, transfer case olie vervangen,
De benzine filter kan het niet zien gezien de wagen ook het gedrag kent wanneer hij op LPG draait.
iemand die dit probleem herkent? advies
Thx
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
In de bak gooi ik altijd D3. Heb je de rembanden toch wel opnieuw gesteld?
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
Wat voor modeljaar? Vacuum modulator slsngetje eraf?
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
@ boyanka je gebruikt dus dexron III ipv Dexron II?
Wat die rembanden betreft dat moet ik even opzoeken wat dat inhoud.
Ik ben nogal een leek als het komt op de details en de samenhang van acties ^^
@ het gaat hier om een Blazer S10 van 1988.
Wat die rembanden betreft dat moet ik even opzoeken wat dat inhoud.
Ik ben nogal een leek als het komt op de details en de samenhang van acties ^^
@ het gaat hier om een Blazer S10 van 1988.
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
@ corp, als ik het goed voor heb is dit hetgeen waar ik naartoe moet gaan.
Dat betekent concreet dat ik de pan opnieuw moet aflaten?
Of kan ik bij mijn bouwjaar het slangetje van buitenaf checken?
Kan het zijn dat er te veel olie in de transmissie zit of te weinig?
ik moet eerlijk zijn dat een duidelijke aflezing zoals de man in het filmpje niet echt aan de orde is.
en ik al een vermoeden had dat er te weinig transmissie olie inzat...
Misschien dat nog even checken.
Dat betekent concreet dat ik de pan opnieuw moet aflaten?
Of kan ik bij mijn bouwjaar het slangetje van buitenaf checken?
Kan het zijn dat er te veel olie in de transmissie zit of te weinig?
ik moet eerlijk zijn dat een duidelijke aflezing zoals de man in het filmpje niet echt aan de orde is.
en ik al een vermoeden had dat er te weinig transmissie olie inzat...
Misschien dat nog even checken.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
88 is een th700r4 geen vacuum modulator en geen mogelijkheid om rembanden af te stellen.
Hoogst waarschijnlijk is de tv kabel afstelle
Ing versprongen. Peilen is erg belangrijk, warme draaiende motor in P.
Stok helemaal afvegen en dan mischien met een wit doekje goed meten. Te veel of te weinig olie is niet goed.
Hoogst waarschijnlijk is de tv kabel afstelle
Ing versprongen. Peilen is erg belangrijk, warme draaiende motor in P.
Stok helemaal afvegen en dan mischien met een wit doekje goed meten. Te veel of te weinig olie is niet goed.
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
@ pavement pounder, interessante post nu weet ik meteen welke boite ik heb steken mercie.
Ik ga dit vnv opnieuwbekijken.
nog een detail het is een 4WD 2.8L TBI OHV 6cyl. zit hier dan ook die th700r4.
Uit persoonlijke interesse is dit basiskennis voor jou of hoe weet jij dat die boite, geen vacuum modulator en geen rembanden inzitten?
Ik ga dit vnv opnieuwbekijken.
nog een detail het is een 4WD 2.8L TBI OHV 6cyl. zit hier dan ook die th700r4.
Uit persoonlijke interesse is dit basiskennis voor jou of hoe weet jij dat die boite, geen vacuum modulator en geen rembanden inzitten?
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
Om zeker van de zaak te zijn check : http://www.monstertransmission.com/Iden ... 106-1.html
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
Alle bakken hebben een remband en alleen enkele Fords zijn af te stellen.
Overdrive bakken van GM hebben geen vacuum modulator.
Overdrive bakken van GM hebben geen vacuum modulator.
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
Dodge is ook gewoon af te stellen
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
@ Pavement Pounder : thanks voor de tip. Dit was zeker in de goeie richting.
Ik had inderdaad een 700R4 transmissie, en hiermee wist ik exact hoeveel olie er in hoorde.
Ik heb wat olie bijgevuld en de TV-kabel bij geregeld.
Hij schakelt beter nu maar ik ben nog niet 100% overtuigd.
Dit kan echter in men hoofd zitten.
Hij hoort te schakelen
1 -> 2 rond 15 a 20 MPH
2 -> 3 rond 25 a 30 MPH
3 -> 4 rond 65 a 75 MPH
Maar schakelt in mijn geval vooral naar de hoge kant toe
1 -> 2 op 20 a 25MPH
2 -> 3 rond 30 a 35 MPH
3 -> 4 rond 75 a 80 MPH
In overdrive verspringt hij relatief snel terug naar 4.
En dit terwijl ik de gas niet overdreven hard induw.
Ik test het nog eens met een frisse kop
De buitenmantel van de TV-kabel komt eigenlijk amper nog uit de beugel, maar ik heb een klik gehoord dus volgens mij is de reset goed verlopen. De kabel hangt niet slap maar veel spanning staat er ook niet op, maar wat ik er van opzoek hoort het zo.
Als er toch nog mensen zijn die tips kunnen geven.
Altijd welkom
Thx
Ik had inderdaad een 700R4 transmissie, en hiermee wist ik exact hoeveel olie er in hoorde.
Ik heb wat olie bijgevuld en de TV-kabel bij geregeld.
Hij schakelt beter nu maar ik ben nog niet 100% overtuigd.
Dit kan echter in men hoofd zitten.
Hij hoort te schakelen
1 -> 2 rond 15 a 20 MPH
2 -> 3 rond 25 a 30 MPH
3 -> 4 rond 65 a 75 MPH
Maar schakelt in mijn geval vooral naar de hoge kant toe
1 -> 2 op 20 a 25MPH
2 -> 3 rond 30 a 35 MPH
3 -> 4 rond 75 a 80 MPH
In overdrive verspringt hij relatief snel terug naar 4.
En dit terwijl ik de gas niet overdreven hard induw.
Ik test het nog eens met een frisse kop
De buitenmantel van de TV-kabel komt eigenlijk amper nog uit de beugel, maar ik heb een klik gehoord dus volgens mij is de reset goed verlopen. De kabel hangt niet slap maar veel spanning staat er ook niet op, maar wat ik er van opzoek hoort het zo.
Als er toch nog mensen zijn die tips kunnen geven.
Altijd welkom
Thx
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
Goed de instrukties lezen inderdaad over het afstellen. Het kijkt zeer nauw
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
blijkbaar komt het nauw.
Nu de instructie voor het afstellen van de TV-kabel kan ik niet anders of nauwer uitvoeren.
Het is drukken op het"D-vormige"' 'asje' tot de buitenmantel naar achteren springt.
Vervolgens "D" lossen,
en de valve verdraaien tot de max stand (hier hoor ik de klik).
Ik heb dit 2 maal herhaald en het gaf steeds hetzelfde resultaat.
Of doel je op iets anders?
Nu de instructie voor het afstellen van de TV-kabel kan ik niet anders of nauwer uitvoeren.
Het is drukken op het"D-vormige"' 'asje' tot de buitenmantel naar achteren springt.
Vervolgens "D" lossen,
en de valve verdraaien tot de max stand (hier hoor ik de klik).
Ik heb dit 2 maal herhaald en het gaf steeds hetzelfde resultaat.
Of doel je op iets anders?
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Hoge toeren naar groot onderhoud
Nee, is presies goed.