Metaalsterkte ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
cees V8
Posts: 130
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Metaalsterkte ?

Post by cees V8 » Tue Oct 24, 2017 10:14 pm

Koud gewalst of getrokken, is altijd sterker. En vierkant is het sterkst. Diverse staalkwaliteiten zijn te krijgen maar worden dan onbetaalbaar. S 235 is het "gewone" staal, vroeger aangeduid als fe 370 en nog eerder aangeduid als staal 37. Blank is in de regel hoogwaardiger dan zwart. RVS is een slechte warmtegeleider en zet ook nog eens veel uit. Het is er wel maar dan voor de grotere portemonnee.

User avatar
mercury1970
Posts: 3732
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Metaalsterkte ?

Post by mercury1970 » Wed Oct 25, 2017 5:56 pm

Thanks, ben al met kokers aan het stoeien !

hanver
Posts: 69
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Metaalsterkte ?

Post by hanver » Thu Oct 26, 2017 1:27 pm

Ik ben akkoord met cees V8 hierboven, behalve dat vierkant ALTIJD het sterkst is.
Het hangt er van af welke krachten en in welke richting deze op de buis komen.
Een vierkante buis van zelfde wanddikte en zelfde buitenafmetingen zal bijna altijd sterker zijn dan een ronde buis.
Reden is hiervoor simpelweg dat er meer staal/materiaal moet vergebogen worden (vierkante buis van 25x25mm weegt meer per lopende meter dan buis diam. 25mm met zelfde wanddikte).
Om bijvoorbeeld torsie krachten op te vangen is een ronde buis sterker, denk maar aan je cardanas.

Er is een reden waarom bij racewagens voor rolkooien enkel ronde buizen toegestaan zijn. Omdat tijdens een crash men bijna onmogelijk kan voorspellen welke krachten en in welke richting zullen ontstaan. Gewicht speel hier natuurlijk ook een rol (zie hierboven).
Bekomend kan men makkelijker een ronde buis in allerlei bochten laten plooien (wat bvb nodig is bij rolkooi), terwijl je bij vierkante buizen enkel (makkelijk) op de vlakken kan buigen.

Post Reply