Metaalsterkte ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
User avatar
mercury1970
Posts: 3732
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Metaalsterkte ?

Post by mercury1970 » Sun Oct 15, 2017 7:44 pm

Wat is sterker qua doorbuigen: Buis 60-2 mm of koker 60-60-2 ?
Na zoeken vind ik de Wx 8682mm3 voor de koker en Wx 5114 mm3 voor de buis.
Mag ik hieruit concluderen dat een koker altijd steviger is ? :?:
Het moet een constructie worden die de achteras weerhoud om te "kantelen" en tevens dient als een gedeelte v/h uitlaatsysteem, dus moet hol zijn.

User avatar
Collector
Posts: 858
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Metaalsterkte ?

Post by Collector » Sun Oct 15, 2017 8:32 pm

Iets wat warm word is makkelijker te buigen, daar ook over nagedacht ?

User avatar
Nick_nl
Posts: 1051
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Metaalsterkte ?

Post by Nick_nl » Sun Oct 15, 2017 9:09 pm

De sterkte van het materiaal is pas van belang als je de belasting weet. Trek, druk, torsie etc.
Voor eenvoudige berekeningen kun je de vergeet mij nietjes gebruiken. Al moet ik eerlijk bekennen dat juist dit vak niet mijn sterkste kant was.

User avatar
mercury1970
Posts: 3732
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Metaalsterkte ?

Post by mercury1970 » Sun Oct 15, 2017 9:59 pm

@Collector: het gaat om het laatste gedeelte v/d uitlaat; die wordt niet zo heet dat ik daar rekening mee moet houden. (hoop ik)
@ Nick: ik weet niet wat de kracht is waarmee die achteras kantelt, denk dat mijn beste optie is om het zo sterk mogelijk te maken met de ruimte die ik heb. Uitlaat is 60 mm, kan dat stuk uiteraard dikwandig maken......

boyanka
Posts: 2673
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Metaalsterkte ?

Post by boyanka » Sun Oct 15, 2017 10:18 pm

Buis is sterker. Maar hangt er van af of het gelaste buis/koker is en of het warmgewalst of getrokken is. Beetje kwaliteits verschil zeg maar. Tevens heb je dan ook nog de materiaal soort. Dus pisbak ijzer van 37 of je neemt iets degelijkers

User avatar
Mercury
Posts: 195
Joined: Wed Mar 03, 2004 3:56 pm

Re: Metaalsterkte ?

Post by Mercury » Mon Oct 16, 2017 7:18 am

Bij buiging gaat het om de maximale "vezelafstand" dat is allerbij 60, een koker heeft meer materiaal op 60. Maar moet dan geen kreukje hebben, dat is het voordeel van een buis, die is door zijn ronde vorm zeer sterk. Ik zou gaan voor buis.

Hoe wordt de constructie? Het lijkt dat je het op trek wilt belasten.

User avatar
mercury1970
Posts: 3732
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Metaalsterkte ?

Post by mercury1970 » Mon Oct 16, 2017 1:49 pm

Ik heb een Jaguar achteras onder de Cougar, die zit in een plaatstalen kooi en die hele kooi wil kantelen omdat ik de originele beugel die dit tegengaat niet heb en betwijfel of ik die eronder krijg.
Het idee is om in de kooi, aan elke kant een stuk dikwandige buis te lassen, die aan de achterzijde dmv een flensverbinding een lange buis wordt gemonteerd.
Die lange buis krijgt een bevestiging om die vast te maken aan het achterste bladveerbevestigingspunt, waardoor je dus twee lange armen monteert aan die kooi, waardoor die (hopelijk) niet meer wil/kan kantelen.
Omdat ik buis gebruik wil ik die tevens gebruiken om de uitlaatgassen weer aan de achterzijde van mijn auto te laten uitkomen; die heb ik nu noodgedwongen voor de achteras met een zijpijp op mijn banden staan blazen en dat klinkt niet fijn..... :cry:
Snap ? :D

Wilf
Posts: 9967
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Metaalsterkte ?

Post by Wilf » Mon Oct 16, 2017 2:07 pm

Uitlaatgassen zijn naast heet ook vol van vocht, zuren en andere metaalaantastende stoffen. Ik weet niet of ik dat door dragende delen zou willen afvoeren.

Heb je nu Flowmaster 40 of vergelijkbaar onder de auto, want dan snap ik wel dat je gek wordt. :D

User avatar
Mercury
Posts: 195
Joined: Wed Mar 03, 2004 3:56 pm

Re: Metaalsterkte ?

Post by Mercury » Mon Oct 16, 2017 4:36 pm

Ik kan het mij niet helemaal visualiseren, maar het lijkt op een panhard bar of een 4-link?
Die zijn allebei op trek. Let op draaipunten en onmogelijke constructies (op slot zetten).

User avatar
mercury1970
Posts: 3732
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Metaalsterkte ?

Post by mercury1970 » Mon Oct 16, 2017 5:57 pm

@Wilf: mijn uitlaatgassen kun je over de longen nemen; LPG :)
@Mercury: een beetje als een omgedraaide kruiwagen; bak is achteraskooi en de handvaten, de uitlaat/anti kantel-buis.

Corp
Posts: 4541
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Metaalsterkte ?

Post by Corp » Mon Oct 16, 2017 7:13 pm

Je kunt toch ook een zwaar overmaatse koker gebruiken. Daar dan de uitlaat doorheen steken

boyanka
Posts: 2673
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Metaalsterkte ?

Post by boyanka » Mon Oct 16, 2017 9:19 pm

Uitlaat er doorheen? Is dan weer een verzwakking door de warmte input

Corp
Posts: 4541
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Metaalsterkte ?

Post by Corp » Mon Oct 16, 2017 10:47 pm

Huh wat? Je kunt de pijpen er tich doorheen steken en de constructie zelf geen deel vd uitlaat maken. Wat hitteband er omheen of van dat vuurvaste spul voor kachels... dan rammelt t ook niet

Zie...


https://photos.app.goo.gl/zuyyDLtj5a4kFB0y1


https://photos.app.goo.gl/UvbQJQttI4WZSOIp1

Corp
Posts: 4541
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Metaalsterkte ?

Post by Corp » Mon Oct 16, 2017 10:48 pm

Huh wat? Je kunt de pijpen er toch doorheen steken en de constructie zelf geen deel vd uitlaat maken. Wat hitteband er omheen of van dat vuurvaste spul voor kachels... dan rammelt t ook niet

Zie...


https://photos.app.goo.gl/zuyyDLtj5a4kFB0y1


https://photos.app.goo.gl/UvbQJQttI4WZSOIp1

User avatar
mercury1970
Posts: 3732
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Metaalsterkte ?

Post by mercury1970 » Tue Oct 17, 2017 8:42 am

Dat is idd een mooie oplossing, alleen bij mijn constructie is de afstand vanaf de kooi tot het bevestigingspunt ongeveer een 70 cm.
Daarom lijkt het me handiger om een holle constructie te maken waar de uitlaatgassen doorheen kunnen.

Post Reply