Graag zou ik advies hebben over het volgende probleem dat ik heb met mijn 54-er Chevrolet 3100 truck.
Ik heb een 3-bak met gietnummer 591815, three on the tree.
- Opschakelen van neutraal naar 1 gaat vlekkeloos.
- Doorschakelen van 1 naar 2 totaal niet. Wat ik ook probeer de tanden van de bak happen in elkaar.
Tussen gas, extra koppelen, laag toeren, hoog toeren.
- Opschakelen van 2 naar 3 gaat vlekkeloos.
Terugschaken gaat d.m.v. dubbel-clutchen erg goed.
Maar is deze bak niet gesynchroniseerd?
Wel heb ik al gemerkt dat er op het stangenstelsel erg veel speling zit. Dit ga ik als eerste aanpakken. Zou dit ook het probleem kunnen zijn?
Graag jullie mening en of opmerkingen,
Wout
Chevrolet 3-bak problemen
Re: Chevrolet 3-bak problemen
Die stangen moeten goed afgesteld staan, mag zeker niet al te veel speling opzitten.
Probleem zal wel van die speling komen.
Probleem zal wel van die speling komen.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Chevrolet 3-bak problemen
Dat denk ik ook, deze bakken zijn iedergeval wel gesynchroniseerd
Re: Chevrolet 3-bak problemen
Gaan we eerst alle speling uit het stangenstelsel halen.
Daarna zou ik dus kunnen schakelen zonder dubbel-clutchen.
Gaan we aan werken!
Zijn er in Nederland bedrijven die zo een bak kunnen reviseren?
Iemand een adres?
Daarna zou ik dus kunnen schakelen zonder dubbel-clutchen.
Gaan we aan werken!
Zijn er in Nederland bedrijven die zo een bak kunnen reviseren?
Iemand een adres?
Re: Chevrolet 3-bak problemen
Kleine update, bijna alle speling uit de stangen. Vandaag de olie uit de bak afgetapt, helaas wat metaalschilfers... ook de achterste seal lekt wat kwam ik achter bij het los maken van de kruiskoppeling.
Nu mij vraag: de bak zit aan het koppelingshuis vast met vier bouten. Als ik een krik onder de bak zet, daarna de bouten verwijder. Kan ik de bak dan zo los trekken. En hoe ver moet de bak ongeveer naar achter voordat ik ‘los’ ben.
Wout
Nu mij vraag: de bak zit aan het koppelingshuis vast met vier bouten. Als ik een krik onder de bak zet, daarna de bouten verwijder. Kan ik de bak dan zo los trekken. En hoe ver moet de bak ongeveer naar achter voordat ik ‘los’ ben.
Wout
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Chevrolet 3-bak problemen
Ja kan zo los. Uiteraard heb je de torque tube ook los gemaakt en de kruisoppeling ook ? Let op de tonnetjes van de kruiskoppeling als die er af vallen komen de naald lagers eruit. Aantal cm in de torque tube zit een keerring die de bak olie en achteras olie uit elkaar houd.
Re: Chevrolet 3-bak problemen
En ondersteun de motor want als je verrotte motorsteunen hebt dondert t zooitje er zo uit.
Re: Chevrolet 3-bak problemen
En als je de TT toch los hebt is het een goede gelgenheid om de keerring minst te inspecteren of gelijk te vervangen, zo vaak heb je hem niet los. Ook de torque ball seal & cup is nu een goed moment. Zeker als je ooit voornemens bent de truck te verlagen want dan kunnen de oliën zich gaan vermengen bij een slechte keerring.