Rot wiellager geluid

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Rot wiellager geluid

Post by cees V8 »

Sinds een paar maanden neemt tijdens het rijden met een snelheid van boven de 40 km het grommende lager geluid steeds meer toe aan de linker voor kant. Het is een 2002 Silverado 4wd duramax. In de vaste overtuiging dat het het wiellager was heb ik deze vervangen, jammerlijk zonder het gewenste resultaat. Boven de 120 is het of de russen komen en onder die snelheid is het ook niet leuk. De altijd meedraaiende kruiskoppeling (en) zijn zo te voelen goed. De transfer case zou het nog kunnen zijn, maar dat lijkt mij niet, want als ik er een aanhanger van 3500 kg achter heb en ik door een verkeersdrempel straat rij en dus door de aanhanger wat naarbeneden wordt gedrukt en dus ook wat opgetild, dan is het geluid bij inveren meer en bij uitveren is er bijna niets meer horen. Zou dit misschien door een band kunnen komen? BF Goodridge. Dat is niet het eerste waar ik aan denk. Heb namelijk al jaren deze banden en bevallen prima.

Mvg. Cees
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by Bromgabber »

Kan het niet het wiellager rechtsvoor zijn die stuk is?
Als je stuur tijdens het rijden dat de auto wat een kant op gaat hangen word het dan erger of minder?
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by FritsVrolijk »

Is het niet handiger je wielen ff op te krikken en je lagers gewoon te controleren
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by Bromgabber »

Waarschijnlijk permanente 4x4, meestal kan je ze dan slecht beoordelen.
Of op 4 potjes zetten en de wielen laten draaien maar dat kan nog wel eens mis gaan :D
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by cees V8 »

Idd, als je stuurt veranderd het geluid enigsinds. Ik heb hem op 4 blokken op een heftruck opgepakt maar durf niet harder te gassen dan 30 km op de snelheidsmeter. Als ie der afstuiterd dan heb je een zaakje. Zowel 2x4 als 4x4 in/uitgeschakeld maar niets te horen. Heb geen reserve wiel om band te proberen. Alle lagers voelen okeej
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by muddy bandit »

cees V8 wrote: Mon Oct 23, 2017 8:29 pm .... De altijd meedraaiende kruiskoppeling (en) zijn zo te voelen goed...
Zo te voelen... is dat alleen gecontroleerd op speling of ook op het werkelijk soepel functioneren?
Ik heb al zat drooggelopen kruisstuklagertjes meegemaakt die voelbaar spelingvrij waren, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook soepel konden draaien.
Blijft altijd een leuk zoekplaatje bij permanente 4WD, los gooien en controleren (uitsluiten) is de juiste werkwijze tenzij je gewoon wilt wachten tot er echt iets aan gort draait.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by cees V8 »

Is 2x4 totdat ik um inschakel. Maar je hebt gelijk. Dingen uitsluiten. De beide korte voor- aandrijvingsassen zijn aan alle 2 de zijden voorzien van condoom. Dus ff kruisje bekijken gaat niet zo maar.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by muddy bandit »

Als ik me niet vergis is de vooras van de 2002 Silverado onafhankelijke wielophanging met homokineten in de assen tussen dif en naaf i.p.v. met kruisstukjes, en wordt de 4WD elektrisch ingeschakeld op het dif... in dat laatste geval zou het ook nog wel eens kunnen zijn dat dat aansturingspotje op je voordif wat blijft hangen waardoor er wat tandjes langs elkaar heen ratelen.

Eventueel kun je de voorste aandrijfas (tussen bak en dif) er eens tussen uit halen om die alvast uit te sluiten, kun je gelijk controleren of het uitgaande baklager en het pignonlager van je voordif nog spelingvrij is.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by cees V8 »

Klopt, alhoewel je manueel en elektrisch schakeling type hebt. Deze is elektrisch. Het geluid is absoluut lager achtig en en geen tandenpoets geluid. Kan een rotte homokineet een bijna constant geluid produceren? Ik weet niet beter dat die juist in bochten harder beginnen te "praten"
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by cees V8 »



Dit kan in ieder geval ook een probleem zijn of worden.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by gert »

is het verschil in geluid er ook als je zonder aanhanger over drempels rijdt?
dan veert je auto ook in en uit, en is het dan erger bij in of uit veren?
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by cees V8 »

Zonder aanhanger is de beweging natuurlijk heftiger en idd is het minder bij alleen de auto over een drempel.

Maar ff wat anders. Ik rookte een set banden per jaar op op de achteras. Dat kwam door een no slip detroit locker van eaton. Paar jaar terug eronder laten schroeven maar dat ding is zo onk dat je in elke bocht stuiterde. 2 weken geleden een ander type erin gezet en eindelijk de oude heerlijke rijeigenschappen terug. Maar moet nu nog wel nieuw rubber achter hebben. Net een lekke band achter en rij naar m'n bandenboer en leg hem mijn rot lager geluid voor en hij mee naar de auto en denkt het te hebben gevonden. Hij denkt dat het het slijt patroon van de voor banden is. Zou kunnen ik heb namelijk 2 maanden geleden 6000 km rechtuit gereden op de autobahn en eigenlijk is het in die periode ontstaan. Nu gaat ie a.s. maandag wat proberen en meteen vers rubber op de achteras zetten. Als dat het is ben ik blij. Vanmiddag bij ff stevig een bocht nemen hoorde ik toch duidelijk verandering in geluid. Ongeveer 50 km per uur.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by gert »

vreemd afgesleten banden kunne ook een raar geluid maken inderdaad.
maar dat verklaart niet het verschil in geluid tijdens in/uitveren.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Rot wiellager geluid

Post by Bromgabber »

Tijdens het in-/uitveren of bochten werk vervormd de band ook en de stand ten opzichte van het wegdek.
Dus ja dat kan verandering geven in geluid.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Rot wiellager geluid

Post by Jeroen_Sp »

En de banden van voor naar achteren leggen en achter naar voren. Als het geluid zich dan verplaatst weet je dat het aan de banden ligt.
Post Reply