Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Elroy
Posts: 103
Joined: Thu Nov 02, 2017 8:05 pm

Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by Elroy »

Hallo, ik (Elroy) heb sinds 10 dagen een Camaro.
Ik zie dat ik de olie ( welke schoon er uit ziet en er nu 1 jaar in zit) moet bijvullen. De vorige eigenaar weet alleen dat hij er waarschijnlijk Quaker olie in heeft gedaan maar kan mij niet vertellen welke.
Mijn vraag is of iemand weet of dit goeie olie is voor een v8 blok, en of ik daar andere ( synthetische) olie kan bij doen. Ik rij op benzine en lpg, weet niet of dat iets uit maakt?
Op google lees ik veel over minerale olie voor oudere auto's en dan soms 20w 50 of hoger? Mijn blok zweet ook een beetje, misschien is dat een rede voor deze hogere waarde olie?
Maar goed, zou graag een tip ontvangen.
Alvast dank! TCB
Elroy
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by SRB12 »

Merk is mij onbekend, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is.
20W50 is hele dikke olie, zorgt voor een hogere oliedruk als het blok slijtage heeft. In principe zou een 10W40 moeten voldoen. Ik weet niet of dit blok flat tappet of roller rocker is, in het Nederlands roller of sleper denk ik? Bij roller maakt het niet zoveel uit, maar bij flat tappet cams wordt een olie met hoger zinkgehalte aangeraden tegen slijtage.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by cees V8 »

Quaker wordt hier in Nederland vaak gezien als een olie boven de oliën. Maar naar mijn mening een gewoon goed olie merk. Ik ben het eens met SRB12, een goede 10W40 olie is prima. Tegenwoordig kun je meer oliën mengen dan vroeger. Vaak zijn er ook half synthetische / half minerale oliën in de handel. Zelf denk ik dat er geen slechte olie bestaat, zolang die maar voldoet aan de keurmerken b.v. API enz. Maar vaak verversen super voor je motor.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by Corp »

Of je haalt alle olie eraf en doet er gewoon verse in? Een gereviseerd blok dat zweet, waar lekt het dan? kleppendeksels? carter? krukas? Kruken pakkingen???
Elroy
Posts: 103
Joined: Thu Nov 02, 2017 8:05 pm

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by Elroy »

Goeden morgen,
Bedankt zover voor de antwoorden. Learning all the time! Roller of sleper is een nieuw begrip voor mij, ga dat eens opzoeken. Mijn kennis is redelijk basis/ matig ik zag op de brug dat de onderkant van het blok vet was met olie dus noem ik dat maar even zweten.
Blok is 2015 of begin 16 er uit geweest en toen is er door Ron Kroonder een revisie gedaan. Weet dat hij een begrip is in de Stockcar racing en van alles met motoren doet. Voor de aankoop van mijn Camaro heb ik hem gebeld om te vragen of het klopte dat hij idd deze revisie heeft gedaan en dat klopte. Heb hem een mail gestuurd over de olie, wacht nog op antwoord. Maar rijden de meeste nu met mineraal of syntetische olie?
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by Jeroen_Sp »

Hoeveel is het verbruik? Want dat zal vast niet alleen door het lekken komen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by Corp »

weet je de motor specs niet van kroonder?
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by mercury1970 »

Als een motor gereviseerd is naar de standaard specificaties, dan moet er in wat ze voorschreven vroeger voor die motor en dan denk ik aan 20W50.
Bij mijn toendertijd revisieblok, werd mij geadviseerd om er 20W50 in te schudden.
Met meer ZDDP zou altijd goed zijn met een Non-Rollernokkenas.
Elroy
Posts: 103
Joined: Thu Nov 02, 2017 8:05 pm

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by Elroy »

Heb geen specs er bij gekregen, ik rij nu elke dag met mijn auto dus 10 dagen en heb ong. 150 km er mee gereden. Zie nog niet echt verschil op de "ik-weet-niet-hoe-je-PEILSTOK-schrijft" alleen dat het nog net genoeg is. Heb nu nog steeds niet bij gevuld omdat ik nog steeds twijfel wat ik er bij kan gooien. Denk dat ik er maar even syntetische olie 15w40 bij doe??
Mvg Elroy
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by Bromgabber »

Ik heb in mijn chevy 10w40 halfsyntheet.
Ander oud ding wat ik heb staat zit 20w50 mineraal in omdat dat blok niet helemaal top is.
Misschien verstandig om een olie te nemen met A5/B5 classificatie?
Heeft een hogere uitpers kracht.
Elroy
Posts: 103
Joined: Thu Nov 02, 2017 8:05 pm

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by Elroy »

Nogmaals dank voor de reakties, ik zie wel dat er heel wat meningen zijn over zo iets simpels als olie. Ik heb dhr Kroonder gesproken en kon volgens hem er wel een mineraal bij doen, later maar helemaal nieuwe olie.
Ik zoek ook nog nieuwe deuren voor mijn Camaro 1975 maar zal wel even naar een andere topic gaan.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by BigBlockMopar »

mercury1970 wrote: Fri Nov 03, 2017 11:13 am Als een motor gereviseerd is naar de standaard specificaties, dan moet er in wat ze voorschreven vroeger voor die motor en dan denk ik aan 20W50.
Bij mijn toendertijd revisieblok, werd mij geadviseerd om er 20W50 in te schudden.
Met meer ZDDP zou altijd goed zijn met een Non-Rollernokkenas.
Je denkt toch zeker niet dat ze er in de fabriek al varkensvet in gooiden ofwel? :)
Een netjes gereviseerde motor moet zonder problemen op een 10 of 15w30 olie kunnen lopen.

Elroy wrote: Fri Nov 03, 2017 2:26 pm Nogmaals dank voor de reakties, ik zie wel dat er heel wat meningen zijn over zo iets simpels als olie.
You haven't seen nothing yet... :!: :lol:
Er zijn maar heel weinig yanken-rijders die met synthetische olie rondrijden.
Quaker is gewoon een bekend olie-merk.
Gewoon bijvullen met minerale olie is prima.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by Corp »

Ik rij alles volsyntheet..
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by Wilf »

Belangrijker dan merk is dat je het op tijd vervangt. Appelstroop (20w50) zou ik niet doen. Ik zou na een jaar gewoon lekker nieuwe olie en filter steken en dan 10w40. Maar inderdaad, zoveel mensen zoveel meningen (al maak ik wel een schifting in wiens mening het meest zou vertrouwen en dat is in dit topic zeker corp z’n mening).

Maak na het verversen de carterpan goed schoon en vervang bij het verversen de koperen (of nylon) sluitring van de aftapplug. Dan af en toe onder de auto kijken of je kan traceren waar het lek vandaan kan komen.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Welke olie in mijn Camaro 1975, small block gereviseerd 2016

Post by FritsVrolijk »

Synthetische olie is ook beter geen mens die dat kan ont kennen


Dus als je blok verder goed is zou ik dat er ook in meuken
Post Reply