Electrische fan schakelaars
Electrische fan schakelaars
Goede morgen,
ik heb 2 electrische fan's in mn auto en die gaan beide tegelijk aan wat nogal veel herrie geeft.
Nu zag ik dat ze bij special parts een schakelaar verkopen met een high / low temp echter zijn er verschillende temp varianten te koop maar ik weet niet welke ik nodig heb.
Kan iemand op het forum mij een advies geven ?
Het betreft een Chevrolet 350
Link naar de website met de schakelaars:
https://www.specialpartz.com/c-3195691/ ... hakelaars/
alvast bedankt
Albert
ik heb 2 electrische fan's in mn auto en die gaan beide tegelijk aan wat nogal veel herrie geeft.
Nu zag ik dat ze bij special parts een schakelaar verkopen met een high / low temp echter zijn er verschillende temp varianten te koop maar ik weet niet welke ik nodig heb.
Kan iemand op het forum mij een advies geven ?
Het betreft een Chevrolet 350
Link naar de website met de schakelaars:
https://www.specialpartz.com/c-3195691/ ... hakelaars/
alvast bedankt
Albert
Re: Electrische fan schakelaars
dat is de winkel van Wander.
waarom bel je hem niet even?
waarom bel je hem niet even?
Re: Electrische fan schakelaars
1 in de kop en de ander op de inlaat of thermostaat maken en dan verschillende temp kiezen. Klaar
Re: Electrische fan schakelaars
Bedankt voor de reacties en ik zal Wander wel even contacten.
@Corp ik ben eigenlijk benieuwd bij welke temp de fan aan moet gaan
@Corp ik ben eigenlijk benieuwd bij welke temp de fan aan moet gaan
Re: Electrische fan schakelaars
In de cilinderkop bij 185f tot 195f is een nette temp. Het us daar warmer dan in de test van het koelsysteem en daarom ook HET metpunt voor een primaire ventilator.
Je zou een 165f kunnen gebruiken als je vindt dat het allemaal te warm wordt. Let wel. De meeste fabrieksschakelaars schakelen boven de 200F en dat us helemaal geen probleen. Ik heb het idee dat de meesten iets al snel te warm vinden. In koud en kil nederland te warm maar prima in bijv. arizona. Vreemd toch
Je zou een 165f kunnen gebruiken als je vindt dat het allemaal te warm wordt. Let wel. De meeste fabrieksschakelaars schakelen boven de 200F en dat us helemaal geen probleen. Ik heb het idee dat de meesten iets al snel te warm vinden. In koud en kil nederland te warm maar prima in bijv. arizona. Vreemd toch
Re: Electrische fan schakelaars
thanks voor toelichting dus als ik het goed begrijp dan zou ik een temp sensor/schakelaar (in het blok bij de bougies) moeten hebben voor de
- lage temp van 165F (74 gr) (een fan)
- hoge temp van (200F (93 gr) (beide fans)
- lage temp van 165F (74 gr) (een fan)
- hoge temp van (200F (93 gr) (beide fans)
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: Electrische fan schakelaars
Zou deze erop zetten kun je alles zelf regelen
https://www.ebay.co.uk/itm/Aeroline-Cap ... 1438.l2649
https://www.ebay.co.uk/itm/Aeroline-Cap ... 1438.l2649
Re: Electrische fan schakelaars
Waardeloos zo'n stift die je door het koelblok drukt. Gewoon met inschroefbare sensor nemen.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: Electrische fan schakelaars
Oke dan vergeet ik hem ook thanks
Maar deze gaat je slang in maar zal het zelfde prul zijn
Maar deze gaat je slang in maar zal het zelfde prul zijn
Re: Electrische fan schakelaars
Ik heb ook nog even een email naar special partz gestuurd en waar het op neer komt is dat de sensor/schakelaar temp waardes een paar graden hoger moeten zijn dan die van de volledig open thermostaat voor een optimale werking van koelsysteem.
Re: Electrische fan schakelaars
Sterker nog. Als je rijdt.. due normale bedrijfstemperatuur... dan moeten de vemtilatoren niet aan. Ze zijn er enkel voor koeling als er te weinig rijwindkoeling is.
Onzinnige aftermarket rommel erop. Nodeloos gecompliceerd of zo uit een cv ketel gesloopt (capillair systeem). Gebruik gewoon gm weatgerpack schakelaars.
Goedkoop en super betrouwbaar massa schakelend. Fan via contact (zodat de fan na uitzetten motor niet blijft draaien door heat soak in motor en je accu leegtrekt) schakelen. Klaar.
Je hebt 2 types (let op schakelaar geen sensor. Lijken op elkaar maar niet t zelfde)
De weatherpack en die met mushroom connector net als knock sensor. Ik heb zelf altijd weatherpacks. Jet verkoopt die (niet heel goedkoop)
Bijv
GM 3053190 ON @ 200'F, OFF @ 185'F
Connector is 12102621
Dat is t mushroom type
Dan voor de 2e fan een originele van een corvette if camaro tpi. Die dingen gaan pas bij 210 of 220f.
Bedrijfstemp tussen 185 en 200 is goed. Kouder is alleen slechter voor de motor.
Onzinnige aftermarket rommel erop. Nodeloos gecompliceerd of zo uit een cv ketel gesloopt (capillair systeem). Gebruik gewoon gm weatgerpack schakelaars.
Goedkoop en super betrouwbaar massa schakelend. Fan via contact (zodat de fan na uitzetten motor niet blijft draaien door heat soak in motor en je accu leegtrekt) schakelen. Klaar.
Je hebt 2 types (let op schakelaar geen sensor. Lijken op elkaar maar niet t zelfde)
De weatherpack en die met mushroom connector net als knock sensor. Ik heb zelf altijd weatherpacks. Jet verkoopt die (niet heel goedkoop)
Bijv
GM 3053190 ON @ 200'F, OFF @ 185'F
Connector is 12102621
Dat is t mushroom type
Dan voor de 2e fan een originele van een corvette if camaro tpi. Die dingen gaan pas bij 210 of 220f.
Bedrijfstemp tussen 185 en 200 is goed. Kouder is alleen slechter voor de motor.
Re: Electrische fan schakelaars
oh je doet dan 2 losse sensoren/schakelaars ipv eentje
Re: Electrische fan schakelaars
juist, dan heb je ook nooit dat als er storing in 1 zit dat je helemaal niks meer hebt
Re: Electrische fan schakelaars
daar heb je wel een punt..
Heb nu een schakelaar van zo'n setje in het blok gedraaid en die zal denk ik rond de 185 aan gaan en bij 170 weer uit
Dat is dan beetje de standaard temperatuur maar dan moet ik even opzoek naar een andere plek maar volgens mij heb ik niet zoveel opties om een schakelaar in te draaien.
Heb nu een schakelaar van zo'n setje in het blok gedraaid en die zal denk ik rond de 185 aan gaan en bij 170 weer uit
Dat is dan beetje de standaard temperatuur maar dan moet ik even opzoek naar een andere plek maar volgens mij heb ik niet zoveel opties om een schakelaar in te draaien.
Re: Electrische fan schakelaars
thermostaathuis! Heb er misschien nog wel 1 liggen met een schakelaar of een draadbus voor schakelaar. Kan evt ff kijken.