Ontsteking recurve

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
User avatar
Nick_nl
Posts: 1073
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Ontsteking recurve

Post by Nick_nl » Tue Nov 28, 2017 10:33 am

Ik ben opzoek naar een bedrijf om mijn Delco punten verdeler te voorzien van een nieuwe ontstekingscurve.
Met alleen de veertjes aanpassen krijg ik het niet goed genoeg.
Als het lukt in de omgeving Maastricht / Roermond.

User avatar
Jeroen_Sp
Posts: 2392
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Ontsteking recurve

Post by Jeroen_Sp » Tue Nov 28, 2017 10:52 am

slotjes zijn te berekenen en op te lassen zodat je de maximale vertraging omlaag krijgt. Ik heb dat destijds voor mijn lincoln ook gedaan. Scheelde veel in de loop van de motor (wel op lpg)

User avatar
Nick_nl
Posts: 1073
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Nick_nl » Tue Nov 28, 2017 11:01 am

Mijn probleem is juist dat er niet voldoende voor ontsteking in lijkt te zitten. Deze verdeler moet 22 graden mechanisch hebben, maar dat haal ik niet.

gert
Posts: 2782
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by gert » Tue Nov 28, 2017 12:14 pm

ik zou dat niet aan een bedrijf overlaten, tenzij je een specialist weet die een verdeler kan testen.
je kan dat heel simpel zelf doen door gewoon een extra gebruikte verdeler uit elkaar te halen ,en de maximale vervroeging aanpassen door
de aanslagnokjes iets weg te slijpen met een dremel, de veertjes aanpassen, en mischien meteen nieuwe lagerbusjes erin.
om het perfect te doen , buiten de auto, moet je een verdeler tester hebben, die zijn er niet veel meer.
misschien dat Wander er nog een heeft, dan zou hij het kunnen doen.
of anders eerst op de motor monteren en met de afstellamp afregelen.

User avatar
Nick_nl
Posts: 1073
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Nick_nl » Tue Nov 28, 2017 12:59 pm

Klopt, ik ben Idd opzoek naar iemand met een verdeler test bank.

MotiV8
Posts: 974
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by MotiV8 » Tue Nov 28, 2017 5:49 pm

Neem ff contact op met Wander https://www.specialpartz.com/
Die heeft een recurve apparaat.

User avatar
Nick_nl
Posts: 1073
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Nick_nl » Wed Nov 29, 2017 9:04 pm

Dat heeft hij jaren gelede verkocht begreep ik juist.
Wel een andere tip gekregen, dus even kijken hoe en wat. Ander kan ik altijd nog een andere verdeler kopen. Kost voor GM meestal de wereld niet.

Corp
Posts: 4597
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Corp » Wed Nov 29, 2017 10:18 pm

Een andere verfeler heeft ook niet de juiste curve. Zelf stellen is de beste optie

User avatar
Nick_nl
Posts: 1073
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Nick_nl » Fri Dec 01, 2017 1:38 pm

Dan gaan we het zelf proberen. ☺️

gert
Posts: 2782
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by gert » Fri Dec 01, 2017 1:49 pm

is niet moeilijk, als je maar een goed leesbare strook met graden verdeling op je krukaspoelie plakt, dan kun je heel makkelijk de vervroeging aflezen met de lamp en een toerenteller.
alleen als je een chevrolet motor hebt, wordt het lastig om de verdeler er steeds uit te halen als je wat wilt veranderen,
bij ford en mopar is dat een stuk makkelijker

Corp
Posts: 4597
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Corp » Fri Dec 01, 2017 2:02 pm

lekker oldschool met een vijltje.

Als je je verdeler op vol centrifugale uitslag hebt bij 36 graden op zegge 3000 toeren, waar kom je stationair uit?
Met de veertjes kun je alleen de curve sneller of langzamer laten inkomen, de totale mogelijke vervroeging zit hem in het ovale gay, bij de te weinig vervroeging moet je m oplassen, bij teveel uitvijlen,

Hoeveel vacuum maakt de motor maximaal? Hier wat nummers voor 16 graden adv units bij verschillende vac waarden, paj die die het beste bij jouw cruise/stationair vacuum past
P/N |ID# |Starts @ “Hg |Max Adv (Distr. Degrees @ “Hg.)
VC680 B1 8-11 8 @ 16-18
VC700 B3 8-10 11.5 @ 19-21
VC1415 M1 6-8 10 @ 13-15
VC1420 M2 5-7 11 @ 16-17
VC1650 B12 8-10 10 @ 15-17
VC1725 B18 8-10 12 @ 13-16
VC1740 A5 6-8 12 @ 15-17.5
VC1755 A7 8-10 12.5 @ 18-20.5
VC1804 B24 6.5-8.5 10 @ 12-14
VC1805 M13 6-8 12 @ 14.5-15.5
VC1807 B25 5-7 8 @ 13-15
VC1808 B26 5-7 8 @ 11-13
VC1809 B27 5-7 9 @ 10-12
VC1812 B30 5-7 12 @ 11.75-14

User avatar
Nick_nl
Posts: 1073
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Nick_nl » Fri Dec 01, 2017 9:19 pm

Bedankt voor de tips, ik heb een instelbare vacuüm doos. Deze, https://www.summitracing.com/parts/crn-99601-1. Dus de vacuüm vervroeging is in te stellen en te maximeren.
36 graden heb ik nog niet gehaald. Wat wel opvalt is dat ik rustig per 250 rpm de vervroeging kan aflezen. Bij 2500 schiet de motor opeens heel snel in toeren omhoog naar 3000.

User avatar
Speedy18
Posts: 568
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: Ontsteking recurve

Post by Speedy18 » Sun Dec 03, 2017 5:23 pm

In Weert zit iemand met een ontstekingstestbank....

Post Reply