fluid drive issue

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
jan hermans
Posts: 7
Joined: Sun Oct 02, 2016 3:40 pm

fluid drive issue

Post by jan hermans »

Mijn DeSoto 1949 geeft heel af en toe een harde knal als hij automatisch van zijn 3 naar zijn 4 doorschakeld. Alle andere keren doet hij het bijna geruisloos, maar heel af en toe geeft hij een harde klap. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet jan
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: fluid drive issue

Post by Wilf »

Er is hier in NL zeer weinig kennis en kunde van deze bakken dus pas in ieder geval op bij bedrijven. Als je zelf handig ben: koop als je hem nog niet hebt een Werkplaatshandboek. Ik heb er volgens mij nog eentje liggen. Verder: kijk op deze website: http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... /cover.htm

Op de imperial club site staan meer fluid drive manuals en troubleshoots.

En nu het antwoord op je vraag: de fluid drive werkt electrohydraulisch dus een goede electrische verbinding is belangrijk. Ook moeten alle relais goed functioneren. Dus: controleer de massa van de bak en de bedrading naar de relais.

Neem dit niet verkeerd op: Weet je hoe je moet rijden met de Fluid drive? Dat is namelijk anders dan elke andere bak:

Je zet de versnellingsbak altijd in de 3. Altijd. Behalve als je achteruit moet. Je gebruikt het koppelingspedaal alleen om te veranderen van R naar 3 of 3 naar R. De 1 gebruik je eigenlijk helemaal nooit. Overschakelen doe je door in de 3 het gas los te laten als je ergens boven de 15MPH rijdt. Laat je gas helemaal los. De motor moet dan snel terugvallen tot stationair maar niet stallen. Dat wordt ook electrisch gestuurd. Als de bak klaar is met schakelen geef je weer gas. Het is niet zo snel maar dat hoort bij deze versnellingsbak. Het koppelingspedaal gebruik je dus ook nooit.

Als je dit doet en deze problemen aanblijven is er waarschijnlijk iets mis met het synchronisatiesysteem. Probeer dan juist wel eens een paar keer te schakelen door je gas los te laten én je koppeling in te trappen om te kijken of het probleem er dan nog is.

Overigens moet er in de versnellingsbak (M8 uit mijn hoofd) 10W motorolie. Die heb ik ook nog staan trouwens. Ik heb zelf een ‘49 Chrysler en ‘50 DeSoto gehad met de fluid drive semi’s.
Post Reply