Motor aanpassen.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Bromgabber
Posts: 3056
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Motor aanpassen.

Post by Bromgabber »

Ik heb een 1980 Caprice station met een 305 en th350 er achter.
Alles standaard, met rochester quadrajet.
Nou ben ik eigenlijk altijd bezig met standaard spul vandaar mijn vragen.
Ik heb een nokkenas gevonden inclusief distributieset, hydraulische stoters, klepveren en klepseals.
Nokkenas gegevens:
In:275º uit:275º, valve lift beide .445.
Gaat dit uberhaupt werken met een standaard blok en een Edelbrock performer inlaat met de rochester quadrajet?
Kan de nokkenas geplaatst worden met de oude nokkenas lagers of is dat af te raden?
Hoe zit het met het inlopen van de nokkenas?
Standaard nokkenas kwam ik deze gegevens van tegen:
In 202º uit 206º, valve lift .404 en .415.
Ben nieuwsgierig, nog niks besteld ;)
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Renev »

Corp zal je daar alles over kunnen vertellen maar heb je echt een 305 of een 307 ??
Bromgabber
Posts: 3056
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Bromgabber »

305 ;)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Corp »

Appels en peren

Vergelijk seat durations en/of advertised

275/275 is seat
202/206 @050 advertised.

Dat gaat dus niet. Heb je de volle specs van t ding dat je op oog hebt incl de Lca (lsa) separatie. Evt icl of °advance en overlap

Die lift dat lukt wel. Rond de .450 lift stopt de kop toch met meer flowen dus verder openen heeft weinig nut hoewel het langer rond max flow zweven wel wat voordeel heeft je zit met de pressed studs en speling met klepgeleider dus .500 is net te doen met juiste veer/retainer.

Dit is een summit kopie vd edelbrock perforner nokkenas. Stuk goedkoper

https://www.summitracing.com/parts/sum-k1102

Best een aardig dingetje voor een 305.

Je zou iets meer int dur kunnen nemen met een pietsje meer lift. T zal wel wat onrustiger lopen onderin maar niet veel.

De k1103 is een stukje groter en gezien t een laag compressie smog motor is zou ik het niet doen. Was t nou een opgebouwd ding met bijv l98 corvette d poort alu koppen met 56cc kamers dan was ik daarvoor gegaan. .

Kk1102 cheap off the shelf. Distributiesetje erbij en klaar.

Een 275/275 op .450 zal wel willen alleen een beetje meer uitlaat dan inlaat werkt wat beter op deze motoren.

Welke nokkenas was het precies?
Bromgabber
Posts: 3056
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Bromgabber »

Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Nick_nl »

Houd er rekening mee dat de opgegeven toerental range voor een 350 is een deze nokkenas zal in een 305 scherper zijn en dus een hogere range hebben.
waarom stuur je niet eens een mailtje naar een paar nokkenas leveranciers met de exacte gegevens van je motor, bak en achteras. Dan kunnen zijn daarop een goed advies geven gebaseerd op je wensen.
je moet wel eerlijk zijn. Dus als je 100% straat gebruik wil moet je dat ook aangegeven.
Zo ben ik aan mijn nokkenas gekomen. En deze wordt ook geadviseerd voor een 305.

http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1981

Klinkt niet echt spannend, maar werkt prima ☺️
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Corp »

3x zo duur. Ik wist t wel.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Corp »

Die lunati heeft een scherpere nok. Om het even gelijke adv maar kortere seat. Merk je niet heel veel van. Ligt in dezelfde range.
Bromgabber
Posts: 3056
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Bromgabber »

Corp wrote: Wed Dec 20, 2017 11:49 am 3x zo duur. Ik wist t wel.
Klopt, maar distributieset etc zit erbij.
Maar die ik gevonden heb zou dus moeten functioneren in mijn auto?
Maar de Edelbrock performer inlaat met daarop de standaard rochester quadrajet heeft wel zin maar weinig invloed?
En anders nog de uitlaat aanpassen mocht ik meer uit het blok willen halen.
Bromgabber
Posts: 3056
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Bromgabber »

Nick_nl wrote: Wed Dec 20, 2017 10:34 am Houd er rekening mee dat de opgegeven toerental range voor een 350 is een deze nokkenas zal in een 305 scherper zijn en dus een hogere range hebben.
waarom stuur je niet eens een mailtje naar een paar nokkenas leveranciers met de exacte gegevens van je motor, bak en achteras. Dan kunnen zijn daarop een goed advies geven gebaseerd op je wensen.
je moet wel eerlijk zijn. Dus als je 100% straat gebruik wil moet je dat ook aangegeven.
Zo ben ik aan mijn nokkenas gekomen. En deze wordt ook geadviseerd voor een 305.

http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1981

Klinkt niet echt spannend, maar werkt prima ☺️
Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn.
Zal is op hun website rond kijken ;)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Corp »

Wat kost die die je gevonden hebt? Distributie kost geen drol. Summit huismerk is zelfde als trick flow.

Zo'n split pattern is mooier. Single pattern is ouderwets nostalgia
Bromgabber
Posts: 3056
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Bromgabber »

Ongeveer €332 incl verzenden.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Corp »

En invoer en belasting?
Bromgabber
Posts: 3056
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Bromgabber »

Ohjaa, dat komt er natuurlijk ook nog bij, €111,24..
Best bedrag erbij.
Via Summit alleen de nokkenas K1102 set, €155 met alles betaald.
Volgens mij heb ik nog pakkingen en een distributieset liggen..

Als ik die erin zet, heb ik dan nog te maken met inlopen van de nokkenas?
Moeten de nokkenaslagers vervangen worden of is dat niet perse nodig?
Klepveren is ook geen must?
Heeft een Edelbrock performer inlaat ook nog zin als ik die er op zet?

Alvast bedankt voor de info, dan kan ik binnenkort het een en ander bestellen ;)
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by BigBlockMopar »

Een nieuwe nokkenas met lifters moet ingelopen worden.
De nokkenaslagers zijn 37 jaar oud. Je weet pas zeker hoe gaar ze zijn als je ze kan bekijken/opmeten.
Maar als je deze lagers wil vervangen dan 'moet' voor het mooie eigenlijk de motor eruit.
Je komt dan al snel dichtbij een volledige revisie want als je ene doet vraag je je af waarom niet het andere ook.
Dat lijkt mij zo'n suf blokje niet waard.

In zo'n lomp hok als een Caprice wagon hoort mijn inziens ook iets groters onder de kap te liggen. :)
Post Reply