Motor aanpassen.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
User avatar
Bromgabber
Posts: 2752
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Bromgabber » Wed Dec 20, 2017 10:43 pm

Dat is zeker waar, maar de complete revisie heb ik geen zin in.
Want dan wil ik er toch een paar liter meer bij onder de kap ;)
Vandaar dat ik een nokkenas als betaalbare oplossing zag.
Plus dat als het slaagt ook een soort voldoening geeft.

User avatar
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 12939
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by BigBlockMopar » Wed Dec 20, 2017 11:02 pm

Als je huidige oliedruk nog goed genoeg is bij warme motor dan hoef je je in eerste instantie niet zo druk te maken om de nokkenaslagers.
Bij zo'n "klein" motortje is het vooral zaak om te focussen op koppel. Meer cylinderdruk bij lage toeren.
Bij het (te ver) omhoog 'schroeven' van de nokkenas-duratie komen al snel andere zaken kijken zoals betere klepveren en mogelijk een andere koppelomvormer in de transmissie. Daarnaast verleg je het werkgebied van de motor ook naar een hoger toerental, met soms een verlies aan koppel bij lagere toeren als gevolg.

Corp
Posts: 4724
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Corp » Thu Dec 21, 2017 8:01 am

Exact. Daarom een conservatief ding.
Nokkenaslagers hebben op een sbc niet veel te lijden. Zou me er geen zorgen over maken.

Eigenlijk is elke cent die je in een 305 steekt jammer geld

User avatar
Bromgabber
Posts: 2752
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Bromgabber » Thu Dec 21, 2017 9:45 pm

We gaan wat proberen met de nokkenas die jij door stuurde Corp.
Kijken of het bevalt ;)

Corp
Posts: 4724
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Corp » Fri Dec 22, 2017 4:52 pm

Succes. En plof t ding vol met assembly lube. Ik spuit ze in met mokykote 321 glijvlak spray. Nog nooit verlepte nokkenas gehad. Na half uur variëren tussen 2500 en 3500rpm olie eraf verse erin en trappen.
Last edited by Corp on Fri Dec 22, 2017 8:25 pm, edited 1 time in total.

FritsVrolijk
Posts: 1270
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by FritsVrolijk » Fri Dec 22, 2017 8:22 pm

Veel plezier met bouwen Gabber


Ben benieuwd naar je kunsten :)

User avatar
Bromgabber
Posts: 2752
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Bromgabber » Tue Jan 16, 2018 9:24 pm

Spullen in huis, mooi bezig in de vrije uurtjes.

Nou vroeg ik mij alleen af is het verstandig om de hydraulische klepstoters in een bak met olie te leggen (1 dag) voor ik ze erin plof?
Of juist niet doen en gewoon eerst starten zonder ontsteking?

Volgens mij heb ik ze toen bij een Ford 400 er ''leeg'' ingestopt en gewoon gestart en tikken stopte na een paar tellen.

FritsVrolijk
Posts: 1270
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by FritsVrolijk » Tue Jan 16, 2018 9:45 pm

ik zeg in de olie die handel


En waar blijven de plaatjes Gabbert :D

User avatar
Bromgabber
Posts: 2752
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Bromgabber » Tue Jan 16, 2018 9:52 pm

Zo boeiend zijn foto's van oud roestig ijzer toch niet? ;)
Zal de telefoon meenemen de schuur in voor wat foto's als het interessant word.

FritsVrolijk
Posts: 1270
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by FritsVrolijk » Tue Jan 16, 2018 9:53 pm

Altijd leuk toch project blok reviseren Ben benieuwd leuk om te doen ook :thumbs:

Corp
Posts: 4724
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Corp » Wed Jan 17, 2018 7:59 am

Olie erop
Nokkenas lube zit erbij als t goed is. Contactvlak en nok volsmeren

User avatar
Bromgabber
Posts: 2752
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Bromgabber » Tue Jan 23, 2018 1:34 pm

Van te voren eerst de oliedruk gemeten, die was naar wens.
Vervolgens begonnen met uit elkaar trekken, maar meerdere bouten van het inlaat spruitstuk zaten vast gerot..
Inmiddels deze eruit gekregen met geduld en beleid.
Spruitstuk is eraf, als het even mee zit is vanmiddag de nokkenas eruit.
Distributieketting leek ook wel aardig ruimte op te zitten, kon best wat aan de krukas draaien voordat de rotor mee draaide.
Maar daar komt toch een nieuwe op net als waterpomp en kachelslangen.

En omdat Frits Vrolijk wordt van foto's ;)

Image
Image

FritsVrolijk
Posts: 1270
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by FritsVrolijk » Tue Jan 23, 2018 3:58 pm

Leuk dat het vordert ben benieuwd hoe hij Motortje straks loopt

Denk dat het helemaal goed gaat komen je mag trots op jezelf zijn :thumbs:

MotiV8
Posts: 990
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by MotiV8 » Tue Jan 23, 2018 6:46 pm

Dus het onderblok laat je onaangeraakt.... Krukas + lager inspectie, hooft en drijfstang Lager speling met plasticgauge, zuigerspeling, het zal allemaal wel..
Nokkenaslager inspectie, who cares...

Vergeet iniedergeval niet je nieuwe nokstok uit te klokken met een klokmeter. Dat is dus niet op tijd zetten op de merktekens maar op tijd zetten met de klokmeter. Op merkteken kan hij er rustig 8 graden naast zitten. Zie beschrijving & specificatie bij je nieuwe nokstok.

Doe gelijk even met je nieuwe lifters je pre-load meten en stellen.
Tuurlijk kan je ook negeren maardan had je wellichtgoedkoper je blok gewoon kunnen schilderen en een Edelbrock PK sticker kunnen plakken.

Corp
Posts: 4724
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motor aanpassen.

Post by Corp » Tue Jan 23, 2018 7:16 pm

Preload stel je gewoon na 0 lash. Verstelbare kleppentrein dus weinig te meten. Zat travel in de plunjer. .010 resterend is meer dan zat. Denk ook niet dat hij kleppentrein geometrie checkt en stoterstanglengte. T is ook geen high end. Edelbrock past zonder nadenken.

Met een niet instelbare timingset kun je wel meten maar wat ga je eraan doen? 8 graden is wel heel veel. Soms zie je wel een graad of 2 maar veel meer heb ik nog niet gehad maar slijpfout is er zo.

Post Reply