welke benzine

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

welke benzine

Post by grandmaster n »

Hoi,

Kennis van me heeft net een Chevrolet uit 1934 gekocht met de 3.4 straight six motor.
Wie weet welke benzine daar in moet?
Super? Lood toevoegen? Of iets anders?
Ik neem aan dat euro 95 niet goed is?


gr
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: welke benzine

Post by Wilf »

Ik tank 95 en voeg LVV later toe. Ethanol voorkom je toch niet.
sjanbob
Posts: 308
Joined: Wed Sep 28, 2005 2:40 pm

Re: welke benzine

Post by sjanbob »

Bij mij gaat er altijd alleen euro 98 van BP er in want daar schijnt de minste Ethanol in te zitten.
Euro 95 met Loodvervanger zou eventueel ook kunnen.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: welke benzine

Post by Wilf »

Als je daar op zoekt kom je alleen hearsay van andere fora en clubs tegen. Op de bp site lees ik er niks over. Alleen dat er additieven inzitten die je motor reinigen en smeren. Enige pdf van BP over geen ethanol in 98 die ik online vind stamt uit 2006 en is in het Engels, dat zegt dus niks over 2018 in EU/NL.

Ik heb mijn originele benzinepomp gebypassed en de carb gereviseerd met een ethanolresistente kit. De tank blijft een risico alsmede oude rubberen leidingen en papieren filters. Gewoon blijven inspecteren en alles blijven gebruiken.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: welke benzine

Post by MotiV8 »

Ethomix toevoegen aan je brandstof gaat de schadelijke gevolgen van ethanol tegen en houd je benzine in iedergeval 2 jaar houdbaar ( zelf getest)
Ethanol E10 bestendige benzineleiding gebruiken. De gangbare automaterialen slangen vertonen binnen een jaar al schade door de ethanol.

Hier een artikel: http://www.caprimasters.com/ethanol-in-de-benzine/
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: welke benzine

Post by grandmaster n »

Allemaal bedankt voor de antwoorden.
Ethanol is dus een vrij agressief goedje, We gaan kijken naar eventuele lekkages.
Maakt het niet uit dat de auto uit 1934 is? Kan gewoon Euro 95 of 98 in met loodvervanger?

gr
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: welke benzine

Post by boyanka »

Zo hoog mogelijk octaan
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: welke benzine

Post by Nick_nl »

Misschien moet je dit topic eens lezen.
https://www.fordbarn.com/forum/showthre ... &showall=1
Mbt de bouwjaren komt het wel overeen.
De echte jaren 30 benzine was lang niet zo goed als de huidige benzine.
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: welke benzine

Post by grandmaster n »

Topic gelezen en ook nog lopen speuren op internet.
Blijft een beetje onduidelijk of er nu wel of niet lood in de benzine zat (ethyl).....
Wel duidelijk is het lagere octaangehalte.
Bedankt voor het meedenken.

gr
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: welke benzine

Post by RobDodge »

Je kan de ethanol er ook uitfilteren!
Op youtube staan legio filmpies hoe je dat kan doen. ;)
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: welke benzine

Post by MotiV8 »

RobDodge wrote: Sat Feb 10, 2018 9:40 am Je kan de ethanol er ook uitfilteren!
Op youtube staan legio filmpies hoe je dat kan doen. ;)
Tuurlijk, koop eerste ff 4, 20 liter jerrycans, 3 om te vullen bij de pomp en 1 om de gefilterde benzine in over tegieten... ( hou je er steeds 1 leeg over..om de volgende in over tegieten..)
Ga ik even uit van de gemiddelde tank inhoud van je ride. Mijn F250 heeft een 80 liter tank dus een jerrycannetje meer of minder..
Hou je netto van de 60 liter met de huidige gemiddelde 7% ethanol die in de benzine zit een 56 liter over
Niet teveel morsen anders heb je nog meer verlies..

Hebben we het nog niet over de tijd die je er mee bezig bent, ach je hebt waarschijnlijk toch niets beter te doen...
Oja vergeet niet een passende jerrycan snuit bij de betreffende jerrycan set te kopen. Daar zit ondderling nogal wat verschil tussen met lekkage en knoeiboel tot gevolg.

Doe mij dan maar gewoon die tank vullen bij de pomp, scheutje Ethomix erbij en door rijden naar de volgende tankstop. Anders word dat ritje naar het buitenland wel een uitdaging als ik eerst moet gaan filteren...

Voordeel van Ethomix, houd je benzine ook brandbaar langer als 2 jaar. ( zelf getest met en zonder..). Dus kan je de tank gewoon vol wegzetten met Euro95.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: welke benzine

Post by Nick_nl »

MotiV8 wrote: Sun Feb 11, 2018 5:54 pm Voordeel van Ethomix, houd je benzine ook brandbaar langer als 2 jaar. ( zelf getest met en zonder..). Dus kan je de tank gewoon vol wegzetten met Euro95.
Hier ben ik eigenlijk niet echt van onder de indruk.
Aug/Sept r 2016 heb ik mijn tank voor het laatst vol gedaan met Begische 98er niks van toevoeging en het start er nog steeds prima op.
Daarvoor het zelfde grapje met 5 jaar oude benzine, liep er nog best goed op.
En vocht ben ik niet tegen gekomen in de vlotterbakken / tank.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: welke benzine

Post by boyanka »

Bij mij zit de benzine er ook al jaren in en hij doet het er nog steeds op
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: welke benzine

Post by RobDodge »

MotiV8 wrote: Sun Feb 11, 2018 5:54 pm Tuurlijk, koop eerste ff 4, 20 liter jerrycans, 3 om te vullen bij de pomp en 1 om de gefilterde benzine in over tegieten... ( hou je er steeds 1 leeg over..om de volgende in over tegieten..)
Ga ik even uit van de gemiddelde tank inhoud van je ride. Mijn F250 heeft een 80 liter tank dus een jerrycannetje meer of minder..
Hou je netto van de 60 liter met de huidige gemiddelde 7% ethanol die in de benzine zit een 56 liter over
Niet teveel morsen anders heb je nog meer verlies..

Hebben we het nog niet over de tijd die je er mee bezig bent, ach je hebt waarschijnlijk toch niets beter te doen...
Oja vergeet niet een passende jerrycan snuit bij de betreffende jerrycan set te kopen. Daar zit ondderling nogal wat verschil tussen met lekkage en knoeiboel tot gevolg.

Doe mij dan maar gewoon die tank vullen bij de pomp, scheutje Ethomix erbij en door rijden naar de volgende tankstop. Anders word dat ritje naar het buitenland wel een uitdaging als ik eerst moet gaan filteren...

Voordeel van Ethomix, houd je benzine ook brandbaar langer als 2 jaar. ( zelf getest met en zonder..). Dus kan je de tank gewoon vol wegzetten met Euro95.

Ik tik hier alleen dat het kan!

En wat ik de hele dag doe.. Gaat je geen flikker aan :D :thumbs:
Post Reply