Stuurinrichting Chevy Van

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
huubvoogd
Posts: 25
Joined: Mon Aug 24, 2015 6:25 pm

Stuurinrichting Chevy Van

Post by huubvoogd »

Hallo allemaal!

Een hele poos geleden heb ik mijn Chevy Van onfortuinlijk tegen een boom tot stilstand gebracht. Sindsdien ben ik hem aan het repareren, maar we lopen tegen een probleempje aan.

Korte uitleg; beide chassisbalken waren krom, waarvan we er één rechtgeperst hebben, degene waar het stuurhuis aan vast zit, was helaas niet te repareren, die hebben we dus moeten vervangen. We hebben een stuk balk van een andere bus afgezaagd en willen die tegen het stuk aanpassen waar de oude zat (dit stuk hebben we weggezaagd). Nu is dat allemaal prima maar blijkt dat na het aansluiten van het stuurhuis de aansluiting met de kolom niet meer past.

Nu willen we dit oplossen maar we weten niet precies hoe. We vragen ons af of er ergens in die aansluiting iets in te korten is. Ik hoop dat de fotos genoeg duidelijkheid scheppen..

Heeft iemand één of misschien meerdere tips? Alvast bedankt!😬

Foto’s: https://1drv.ms/f/s!AnQQ4V-EDfodr3LNhBvrT16bQn6n
jelmoer
Posts: 298
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Stuurinrichting Chevy Van

Post by jelmoer »

Is het niet gewoon een schuifstuk wat je verder moet inschuiven?
huubvoogd
Posts: 25
Joined: Mon Aug 24, 2015 6:25 pm

Re: Stuurinrichting Chevy Van

Post by huubvoogd »

jelmoer wrote: Wed Feb 21, 2018 12:45 pm Is het niet gewoon een schuifstuk wat je verder moet inschuiven?
Hi Jelmoer!

Thanks voor je reactie. Sinds 1981 heeft het schuifstuk niet meer bewogen, die zit dus wat vast. Ik ben nu met kruipolie een poging aan het doen die inderdaad in te schuiven!

Groetjes!
Chucky
Posts: 3468
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: Stuurinrichting Chevy Van

Post by Chucky »

Je hebt wel de goede balk gekocht van het juiste bouwjaar?
Ik zie in je post iets van 1981 staan en je laat plaatjes zijn van een stuur inrichting van minimaal 1983 en jonger. Tot en met 1982 stond de stuurkolom in lijn met het stuurhuis daarna is inderdaad het stuurhuis rechtop gezet en de stuurkolom onder een andere hoek gezet waardoor er 2 kruiskoppelingen zijn gebruikt om de boel weer aan elkaar te knopen. Just saying!

succes,
Bromgabber
Posts: 3056
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Stuurinrichting Chevy Van

Post by Bromgabber »

Wat Chucky typt lijkt mij wel een aardige verklaring ervoor.
Als ik de hoek zie die het kniestuk moet maken van af het stuurwiel gezien is dat aardig richting haaks, wat mij niet bevorderlijk lijkt..
Anders kan je het deel wat ''denk ik'' schuiven kan nog inkorten met een slijptol en een lasapparaat.
Misschien dat het dan werkt.
Is dit wel het stuurhuis wat bij de bus zat?
Als die onder een andere hoek/afstand word geplaatst veranderd de stuur reactie op de wielen ook.
huubvoogd
Posts: 25
Joined: Mon Aug 24, 2015 6:25 pm

Re: Stuurinrichting Chevy Van

Post by huubvoogd »

Chucky wrote: Wed Feb 21, 2018 5:39 pm Je hebt wel de goede balk gekocht van het juiste bouwjaar?
Hi Chucky,

Ik denk inderdaad dat we van meerdere verschillende bouwjaren onderdelen samen aan het brengen zijn. Ik heb nieuwe foto’s toegevoegd, we hebben een nieuw tussenstuk gevonden, met die kruisjes, die wel in en uit te schuiven was. Hij zit dus in principe op zijn plek, maar de hoek is te scherp, waardoor de kruisjes elkaar raken. Kun jij aan de hand van de foto’s zien waar dit misschien aan ligt?

Hoor graag van je!
PS: balk is van een G30’er, bouwjaar waarschijnlijk begin 90..
Huub
Chucky
Posts: 3468
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: Stuurinrichting Chevy Van

Post by Chucky »

Hoi Huub,

Sorry voor de late reactie. Nee ik haal dat niet uit de foto's. Je hebt best kans dat er 2 verschillende uitvoeringen zijn gemaakt met die kruisjes.
Van welk jaar is jouw eigen bus en welk jaar was de donor bus.

Ik heb nog even tussen oude foto's zitten neuzen, ik heb ooit een 92'er gehad. Het stuurhuis staat rechtop maar de hoek van het verbindingsstuk is niet zo lomp haaks zoals jij het hebt. Heb je de balk wel op de juiste lengte afgeslepen en op de goede plek gelast?
huubvoogd
Posts: 25
Joined: Mon Aug 24, 2015 6:25 pm

Re: Stuurinrichting Chevy Van

Post by huubvoogd »

Chucky wrote: Sat Mar 10, 2018 8:57 pm Hoi Huub,

Sorry voor de late reactie. Nee ik haal dat niet uit de foto's. Je hebt best kans dat er 2 verschillende uitvoeringen zijn gemaakt met die kruisjes.
Van welk jaar is jouw eigen bus en welk jaar was de donor bus.

Ik heb nog even tussen oude foto's zitten neuzen, ik heb ooit een 92'er gehad. Het stuurhuis staat rechtop maar de hoek van het verbindingsstuk is niet zo lomp haaks zoals jij het hebt. Heb je de balk wel op de juiste lengte afgeslepen en op de goede plek gelast?
Hey Chucky,

Over late reacties gesproken..

Ik heb achteraf, zo bleek, een stuk afgezaagd bij een G30 uit 95, dus compleet anders dan die van onze G20. We hebben een nieuw stuk afgezaagd van een goede donor en het zit allemaal prachtig op zijn plek!

Hij loopt ook weer, nu nog de electra, grondlak en lak en de raam erin, en we kunnen weer!!
Bedankt voor het meedenken!

Groetjes!
Chucky
Posts: 3468
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: Stuurinrichting Chevy Van

Post by Chucky »

Mooi!!!

De grote fout die bij Chevy vans gemaakt wordt: van 1970 t/m 1995 past allemaal geen probleem. Nou niet dus!! Er zijn in de loop der jaren heel wat veranderingen geweest aan die bussen. En veel is niet zomaar uitwisselbaar met elkaar.
Post Reply