lambda sensor locatie

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

lambda sensor locatie

Post by Nick_nl »

Een vraag over een lambda sensor, wat is de juiste plek voor deze?
Ik kom erg veel verschillende afstanden tegen tov de uitlaatklep. soms 40 inch, soms 26 inch soms een meter achter de collector.
Het gaat om een atmosferische sbc 283 met nu nog de rams horn spruitstukken.
Het is een bosch LSU 4.2 en zal tijdelijk gebruikt worden voor de carburateur afstelling en dan afgedopt worden.

Bedankt, Nick
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: lambda sensor locatie

Post by Corp »

Ligt eraan wat voor 1. Nbo2 wbo2 en bij nbo2 verwarmd of niet.

Nbo2 in de collector wb02 flink stuk erachter uvm oververhitting. Nbo2 heeft juist de warmte nodig ok de zirbonia permeabel voor o2 te maken.

Wbo2 kan ook slecht tegen thermische schok door water in uitlaat bij koude start. Beide neerwaards monteren zodat water eraf loopt. Beste is om wbo2 te schakelen via temp sensor of tijdsrelauis zodat heater pas aangaat als t water uit de uitlaat is. Zo gaan ze veel langer mee (en geen enkele aftermarket heeft dat... heel slecht). Bijv tijdrelais op oliedruk geschakeld en niet op contact.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: lambda sensor locatie

Post by Corp »

Oh wbo2 dus. Dikke 20 tot 40cm na collector recht omhoog. Of iig zo hoog mogelijk
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: lambda sensor locatie

Post by Corp »

Tijdelijk gebruik kun je t van schakeling vergeten
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: lambda sensor locatie

Post by Nick_nl »

Het is idd een WBO2.
Op dit moment is nog niet echt een collector aanwezig als bij headers, er zitten nog gewoon de spruitstukken op.
Zelf denk ik aan ongeveer 1 meter vanaf de kop naar beneden. Dan kan ik nog juist de sensor omhoog plaatsen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: lambda sensor locatie

Post by Corp »

die hebben ook een collector, waar de 4 stukken samen komen.
Post Reply