Motor temperatuur.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
User avatar
Bromgabber
Posts: 2812
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Motor temperatuur.

Post by Bromgabber » Wed Mar 21, 2018 9:38 pm

Kort samengevat,
Is rond de 200/210 Fahrenheit een normale temperatuur voor een 305, stationair draaiend?

En de langere versie:
Ben leuk bezig geweest met de Caprice en zijn 305 uit 1980.
Was toch bezig dus meteen het koelsysteem aangepakt.
Nieuwe radiateur dop, thermostaat 195 Fahrenheit, slangen, waterpomp.
Ook is er een andere inlaat etc opgekomen.
Wel nog de originele dikke radiateur.
Ook een elektrische 16inch koelvin is er op gekomen, rechtstreeks op de radiateur en ''zuigend''.

Met warm draaien (in de schuur, graadje of 5˚C) om te kijken of de koelvin zijn werk deed ging hij keurig aan, maar de temperatuur meter gaf na een tijdje stationair draaien ongeveer 200/210 aan.
Met een beetje gas geven en weer los zie je wel wat zakken en wat stijgen.

Alle slangen zijn warm, kachel is ook warm en voldoende koelvloeistof aanwezig.
Slangen ook niet te lang vast houden met de hand, zegmaar richting heet.

Oftewel klinkt dit normaal?
Naar mijn idee wat aan de hoge kant, zeker nu het nog niet warm is buiten..

Kan niet helemaal zeggen hoe warm hij word maar het metertje staat op het kleine streepje voor de 220. (niet waar de wijzer nu staat)

Image

User avatar
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 12976
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Motor temperatuur.

Post by BigBlockMopar » Wed Mar 21, 2018 10:15 pm

Leen of 'Get yourself' een lasertemperatuur-meter en wijs het ding op diverse motordelen om uit te vogelen hoe warm alles nu echt een beetje wordt.
Even testen op een waterkoker om te zien of de laser-tempmeter ook de juiste waarde aangeeft.
Zo kan je ook de dashboard-meter enigszins controleren op juistheid.

De low cr 318 in m'n Dodge Dart krijgt het koelwater niet warmer dan 150-160°F. En dat is met 3/4 van de radiateur afgedekt en een 180°F thermostaat.
Weet wel dat de ene thermostaat de andere niet is.
Sommigen laten bij een kleine opening al meer koelwater doorstromen dan anderen, naarmate ze helemaal open gaan bij de aangegeven waarde.

chevystan67
Posts: 1371
Joined: Thu Jan 17, 2008 8:51 pm

Re: Motor temperatuur.

Post by chevystan67 » Wed Mar 21, 2018 10:20 pm

let er niet zo vaak op. maar de mijne staat zeg maar zoals deze nu staat en ook stock 305je

User avatar
Chevclassic
Posts: 18
Joined: Thu Jul 09, 2015 7:22 am

Re: Motor temperatuur.

Post by Chevclassic » Thu Mar 22, 2018 7:29 am

Als de schaalverdeling evenredig is het eerste stuk, dan komt dat toch redelijk overeen met je thermostaat? Kleine streepje voor de 220 geeft dan 190 aan.

gert
Posts: 2915
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Motor temperatuur.

Post by gert » Thu Mar 22, 2018 11:11 am

controleer je tempvoeler eens in kokend water, en kijk wat je meter dan aangeeft, dan weet je wat over de juistheid ervan.

MotiV8
Posts: 1017
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Motor temperatuur.

Post by MotiV8 » Thu Mar 22, 2018 7:52 pm

Nieuwe thermostaten "out of the box" zijn nog wel eens kapot. Ik had er laatst alweer eentje. Zo bij de automat vandaan en zo veel te laat opengaan met alle gevolgen van dien.
uiteindelijk weer een andere gehaald bij dezelfde automat met exact dezelfde specs & hetzelfde merk...... en die deedt het wel naar behoren.

Laser thermometers kosten geen drol meer tegenwoordig : http://www.caprimasters.com/winkel/acce ... ermometer/

gert
Posts: 2915
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Motor temperatuur.

Post by gert » Thu Mar 22, 2018 8:38 pm

geen drol.....maar ook geen betrouwbaarheid waarschijnlijk.

User avatar
Roger
Posts: 118
Joined: Wed Mar 18, 2015 6:55 pm

Re: Motor temperatuur.

Post by Roger » Fri Mar 23, 2018 7:14 pm

Wel nog de originele dikke radiateur.

misschien enigszins verstopt / dicht geslibt ?
dit was iig bij mij de oorzaak destijds van het hoog oplopen van de temp , na de thermostaat vervangen te hebben
( en inderdaad de eerste nieuwe thermostaat was niet in orde dus die ook weer vervangen)
visco koppeling vervangen, was ook niet de oorzaak enz enz

User avatar
Bromgabber
Posts: 2812
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Motor temperatuur.

Post by Bromgabber » Fri Mar 23, 2018 9:26 pm

BigBlockMopar, dat is inderdaad wel een idee.
Ik heb er eentje op mijn werk, van een redelijk merk.
Gaan we eens proberen.

Chevystan67, mijnes is niet helemaal standaard.
Andere inlaat en nokkenas, maar dat zou weinig moeten uitmaken.

Chevclassic, inderdaad is dat het mooie van zon meter, het is een beetje schatten hoeveel graden hij is..
Maar tussen 190 en 210 lijkt het.

Gert en MotiV8, kan ik ook nog proberen inderdaad.
Had het idee dat hij voorheen minder aangaf.
Maar dat was ook met een andere thermostaat, wel zelfde openingstemp.

Roger, zou kunnen.
Heb alles 2jaar terug denk ik los gehad en doorgespoelt.
Radiateur voelt wel aan beide kante warm en het middenblok word wel kouder.
Alle slangen worden ook warm.

Oftewel ik ga eerst maar is rijden en kijken welke temperatuur hij dan blijft.
Anders thermostaat vervangen, want ik heb er nog eentje liggen.
In de tussen tijd ook maar even met het lasertje spelen en de tempvoeler in heet water gooien.
Ik kan iedergeval zo gaan rijden mits de temperatuur niet hoger oploopt.

Bedankt voor het mee denken ;)

Corp
Posts: 4842
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Motor temperatuur.

Post by Corp » Sat Mar 24, 2018 10:06 am

De thermostaat geeft de minimum operationele temperatuur. Niet het maximum. Enige inefficiëntie of capaciteitsproblemen en de temp loopt verder op. Dat gezegd... ik vind 210 niet overdreven hoog. Die smog motoren zijn bedoeld om zo warm te lopen en fan schakelaars van 220f zijn geen uitzondering.

User avatar
Pavement Pounder
Posts: 7890
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Motor temperatuur.

Post by Pavement Pounder » Sat Mar 24, 2018 11:02 pm

Weet ook dat je fan langzamer draait stationair en als de fan geen shrout heeft dan koelt ie alleen de plek waar de fan zit en niet erom heen.

Post Reply