wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

Hallo,

pas ben ik met pech komen te staan, Ik was onderweg met mijn 1989 Ford F-350 4x4 7.3 IDI Diesel, een mooie tocht, 900 km terwijl ik 60MPH reed, op 2000rpm merkte ik dat ie af en toe 200 rpm meer draaide, en dan weer terugviel naar 2000rpm.
Veel later tegen het einde van de tocht gebeurde dat regelmatiger. het was een gewichtig stel, net over de 5 ton.
Ik heb helemaal geen indicatoie gehad dat er iets warm zou lopen, geen wijzers die in een rood vlak terecht komen, geen luchtjes die op hete onderdelen of olie duiden, niets van dit alles.
topsnelheid 60/65 Mph, en op een gegeven moment begint bij het optrekken het langer te duren voordat ie overschakelt, gasgeven, rpm loopt op tot 3000/3500 voordat ie naar de volgende versnelling schakelt. zo reed ik 3 minuten, en toen ik stopte zag ik een rookwolk in de koplampen, en ineens rook ik hete olie!
Ik stap uit, en zie olie op straat stromen!?

enkele dagen later toen ik mijn truck weer thuis had, laat ik olie aflopen via de koelleiding aan de bak (een monster nemen) voor de kleur/geur etc.
hier kwam een beetje uit, donkerrood (dezelfde kleur als in de tussenbak.) ruikt niet verbrand, en zie geen deeltjes in de olie, schoon.
Ik denk dat de kleur komt door ouderdom, omdat iedezelfde kleur heeft als in de tussenbak.

daarna zoek ik de aflaatschroef aan de convertor, en laat nog 6 liter atf olie af, hier zie ik wel aluschilfertjes op de bodem.

wat zou hier aan de hand kunnen zijn? en waar kan ik in NL of Dld losse onderdelen voor een E4OD bestellen?

grt, Bart
Bromgabber
Posts: 3056
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by Bromgabber »

Koppelomvormer defect misschien?
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

niemand anders een idee?
en waar zou ik eventueel onderdelen kunnen krijgen?
ik heb het al geprobeert bij enkele bedrijven in NL, GB, D. chevy is geen probleem, of dodge, maar ford...kennen ze niet.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by boyanka »

Dan vraag ik me af welke bedrijven je in Nederland gemaild hebt
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

daar zijn ook bedrijven bij die de E4OD dus niet kennen, en wel willen reviseren, maar als je met iemand belt die zelf aangeeft dit of dat te doen zonder dat je het daar over gehad hebt, krijg je wel meer vertrouwen in zo iemand.
maar nog steeds heb ik niet gehoord wat daar nu gebeurt kan zijn???

er zal hier toch wel iemand rondhangen die deze bak, en/of met deze symptomen kent?

het zou toch zonde zijn als je een bak helemaal laat reviseren terwijl je misschien alleen met een filter en een pakking klaar zou kunnen zijn?
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by hemi »

https://www.debakmakker-shop.nl/
Heb je deze man al gesproken?
Ik ken hem verder niet maar hij heeft onderdelen voor jouw bak.
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

Mooi, zal er eens kijken. merci
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by hemi »

Als je zin en tijd heb zou je dan een foto van je Ford willen posten?
Ik ben wel benieuwd hoe dat ding eruit ziet.
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

Kun je me even helpen hoe dat hier gaat? since het photobucket debacle heb ik niets meer met foto's gedaan.
Pavement Pounder
Posts: 7962
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by Pavement Pounder »

Eerste simptomen klinken naar de lockup die er in en uit gaan. 200 rpm.
Harde overschakelen is meestal slip in de bak en de ecm voert dan de lijndruk op.
Alles wijst wel in de richting van de converter. De e4od staat er wel bekent om electrische storingen in de solenoid pack in de bak.
Onderdelen in NL zijn te krijgen bij tpe in Utrecht, evren Googlen.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by hemi »

Pavement Pounder wrote: Fri Apr 20, 2018 2:07 pm Eerste simptomen klinken naar de lockup die er in en uit gaan. 200 rpm.
Harde overschakelen is meestal slip in de bak en de ecm voert dan de lijndruk op.
Alles wijst wel in de richting van de converter. De e4od staat er wel bekent om electrische storingen in de solenoid pack in de bak.
Onderdelen in NL zijn te krijgen bij tpe in Utrecht, evren Googlen.

De bakken van Ford waren in 1989 al elektrisch?
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by hemi »

busbart wrote: Fri Apr 20, 2018 1:03 pm Kun je me even helpen hoe dat hier gaat? since het photobucket debacle heb ik niets meer met foto's gedaan.


Ik zelf gebruik dropbox maar je hoeft geen moeite te doen hoor.
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

@ Hemi, ja daar heb ik het bewijs van in de truck zitten. ik zal toch iets moeten nu die ^%%#$@ niet meer werkt omdat ze $$$$ willen zien!?
net even gekeken, maar dropbox is geloof ik niet het juiste om hier foto's te laten zien?
Pavement Pounder
Posts: 7962
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by Pavement Pounder »

1989 kwam de eerste e4od op de markt.
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

Precies, en met de zoekackties die ik nu gedaan heb nu ik die panne heb, ben ik erachter gekomen dat dat een soort van "test" was.

eerst tekenen ze wat, dan proto bouwen, dan testen op fabrieksterrein en teststands, en als dat allemaal wel wat lijkt, gooien we de eerste exemplaren op de markt. (verkopen in nieuwe auto's) en aan de hand van hoeveel we er terugkrijgen voor garantie kijken we wel wat we er verder mee doen. (doorontwikkelen, versterken.)

het schijnt zelfs zo te zijn dat er in/na '95 een E4OD Mk2 (of 2.0) verschenen is die niet al die kinderziekten meer heeft. HHmmmm, balen! (dat ik nog met de Mk 1 versie zit...)
Post Reply