wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by cees V8 »

Lock up schakelt toch pas in boven een bepaalde snelheid? Bijvoorbeeld 80 km per uur of in een bepaald toerental gebied? Of pendeld het toerental bij elke versnelling en snelheid?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by Pavement Pounder »

In zijn 4 en doorgaans bijna meteen als ie in 4 gaat. Dat ksn soms al bij 65 zijn ofzo
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

Cees, je hebt gelijk, de lock up komt in (als ik het goed heb zo uit m'n hoofd)boven de 45Mph.

wat ik gisteravond ook ergens las, is dat deze bak nogal gevoelig is voor signalen vanaf de achter(rem)lichten, ook met de warning aan wil dat nog wel eens een signaal geven waardoor de lock-up wil uitschakelen geloof ik.
raar, want toen die 200rpm variaties begonnen bij mij, remde ik niet, en had ook niet de knipperlichten aanstaan????
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by cees V8 »

Tja, elektrisch....daar kunnen zoveel klachten door ontstaan en bijna allemaal veroorzaakt door slecht contact of een slechte aarde strip. En je kunt je scheel zoeken. Een remedie is alle aarde aansluitingen blank schuren en met vet weer in elkaar schroeven. Nou heb je wel enorm veel van die aarde plaatsen aan een auto. Dus een flinke klus.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by Pavement Pounder »

Meestal de remlichtschakelaar is het euvel.
Niet de achterlichten hoor
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

van de andere kant, en ik weet niet of dat mogelijk is, had ik het gevoel dat die lock-up echt op het kantelpunt stond?
dat de oliedruk (ik denk tenminste dat dat zo werkt?) precies zo laag was, dat de lock-up twijfelde, in-uit, in-uit, in-uit.
Ik weet ook niet of er een mogelijkheid is om die oliedruk op te peppen, zodat ie de lock-up gewoon FERM vasthoud of in de "in" stand, of in de "uit" stand?
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

Pavement Pounder wrote: Sat Apr 21, 2018 10:58 am Meestal de remlichtschakelaar is het euvel.
Niet de achterlichten hoor
Wat zou je dan hieraan kunnen veranderen dat dit niet meer gebeurt?
Ik heb nl het idee dat deze schakelaar alleen de remlampen laat branden?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by Pavement Pounder »

Als je rijd en in lockup, en je dan moet remmen dan mo et ie uit lockup anders gaat ie bokken/stoten. Tik masr eens met linkervoet rempedaal zacht aan als je 100 rijd.
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

sorry, ik ga voorlopig nergens heen met m'n truck, niet voordat m'n automaat gerepareerd is... :-(((
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by Pavement Pounder »

Wat was de reden van de lekkage ?
Ondat hij lekte gaan de platen slippen en als nood ingreep gaat de computer de lijndruk verhogen tegen het slippen.
Wat dus inhoud minder slip en verder doortrekken in de versnellingen. Volkomen normaal.
Fix de lekkage en breng de olie op niveau. Vervang dan het remlicht schakelaar. Geheid dat het is.
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

even kijken of ik je begrijp, dat de lekkage via de keerring is die aan de converter zit? dat veroorzaakt de ontkoppeling/koppeling van de TConverter en dus de 200 rpm variatie?, en op het laatst (als misschien het olieniveau al zover gezakt is) dat bij het vanuit stilstand optrekken de motor doorloopt naar 3000/3400 rpm en dan pas doorschakelt (terwijl ie daarvoor normaal gesproken niet boven de 2000rpm uitkomt?) zou dan aan het verhogen van de lijndruk liggen?

Ik ben benieuwd, als dat zo is ben ik blij, dan hoef ik nl niet de bak weg te brengen voor een dure revisie.
als het goed is worden volgende week onderdelen opgestuurd (keerring en filter) en dan zullen we het zien!
dat zou super zijn!
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by Pavement Pounder »

Oh de keerring voor lekt als een gek ?
Dan is die er uit gesprongen en moet de bak naar achteren om die te vervangen. De lockup doet waarschijnlijk moeilijk omdat de remlicht schakelaar niet goed is. De hoge toeren met schakelen komt wasrschijnljk door te weinig olie.
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

eerlijk gezegt weet ik dat nog niet zeker. zoals ik al beschreef in de eerste post hierboven, stopte ik bij een kruising, zag een rookwolk in de koplampen, en rook ineens hete (niet verbrande!) olie en zag olie over de straat lopen.

aan de buitenkant van de transmissie zat olie tot op 2/3 hoogte vanaf onder, en aan de binnenkant was de converter helemaal droog, maar er zat wel olie aan de binnenkant huis.

daaruit concludeer ik dat het niet de vent is, die schijnt helemaal bovenop te zitten, aan de buitenkant.
maar omdat de binnenkant van het alu huis v/d transmissie nat is, en niet de converter, denk ik dat het de keerring is.
maar dat zal ik pas echt zien als de bak uitgebouwd is.
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: wat kan er hier aan de hand zijn E4OD

Post by busbart »

zo, bak uitgebouwd, keerring vervangen, is niets aan te zien anders als dat ie grijs is, siliconen, niet eens hard of beschadigt???
vervangen, boel weer samen/onder gebouwd, gevuld proefgereden, en nu blijkt ie een geluid te maken bij het wegrijden, dat ophoud als ie bijna op snelheid is, ik heb de indruk dat het de tconverter is, maar ik heb weinig zin de bak en transfer case uit te bouwen, tc te vervangen, inbouwen en er achter te komen dat het toch weer iets anders is, de tconverter is na een proefritje van 500m bloedheet, heft 4 uur nodig om zover af te koelen dat ik daar de olie af durfde te laten zonder je kluifjes te branden. iemand enig idee?
Post Reply