Vraagje, zoals mijn pluskabel nu loopt gaat deze vanaf de dynamo naar de startmotor en daarvandaan naar de accu.
Nu zit mijn dynamo best dicht bij de accu en als ik deze rechtstreeks aansluit dan loop ik niet te knoeien met een lange pluskabel die langs de headers moet lopen .
Op het schema zie je dat het normaal aangesloten zit zoals in het rode cirkeltje, en ik wil het zoals de blauwe lijn en het blauwe cirkeltje doen.
In mijn optiek moet dat kunnen zo maar ik hoor graag of iemand weet waarom ze dat zo gemaakt hebben bij mijn wagen.
grtz Jeroen
Pluskabel
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Pluskabel
Lijkt mij geen probleem, aangezien hij alleen vertakt bij de startmotor.
Re: Pluskabel
Let op. Vaak zit er een soort zekering tussen of in de kabel verwerkt. Voor als je een echte grote kortsluiting krijgt.
Re: Pluskabel
Dat is nou het vreemde eraan, er zit nks aan of tussen, er loopt een dikke kabel van de accu naar de startmotor en daarop zit de kabel die naar de dynamo loopt.
Zit met 2 huge ass kabels die dicht langs me headers lopen, volgens mij kan ik er 1 elimineren als ik die van de dynamo naar de accu trek.
Re: Pluskabel
Als ik die tekening zie zie ik een stippellijntje. Dat zou een fusible link kunnen zijn.
Een dikke kabel van je accu naar startmotor is belangrijk voor het starten, een laadkabel van de dynamo rechtstreeks naar je accu is fijn voor het bijladen. Wat dat betreft is je idee perfect.
Je zou een grote zekering kunnen plaatsen uit veiligheidspunt in de laadkabel van dynamo naar accu. Bijvoorbeeld 50A of 75A, beetje afhankelijk van je verbruikers.
Een dikke kabel van je accu naar startmotor is belangrijk voor het starten, een laadkabel van de dynamo rechtstreeks naar je accu is fijn voor het bijladen. Wat dat betreft is je idee perfect.
Je zou een grote zekering kunnen plaatsen uit veiligheidspunt in de laadkabel van dynamo naar accu. Bijvoorbeeld 50A of 75A, beetje afhankelijk van je verbruikers.
Re: Pluskabel
Stippellijntje heb ik gemaakt wilf !Wilf wrote: ↑Fri May 11, 2018 6:07 pm Als ik die tekening zie zie ik een stippellijntje. Dat zou een fusible link kunnen zijn.
Een dikke kabel van je accu naar startmotor is belangrijk voor het starten, een laadkabel van de dynamo rechtstreeks naar je accu is fijn voor het bijladen. Wat dat betreft is je idee perfect.
Je zou een grote zekering kunnen plaatsen uit veiligheidspunt in de laadkabel van dynamo naar accu. Bijvoorbeeld 50A of 75A, beetje afhankelijk van je verbruikers.