Pluskabel

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Pluskabel

Post by Collector »

Vraagje, zoals mijn pluskabel nu loopt gaat deze vanaf de dynamo naar de startmotor en daarvandaan naar de accu.
Nu zit mijn dynamo best dicht bij de accu en als ik deze rechtstreeks aansluit dan loop ik niet te knoeien met een lange pluskabel die langs de headers moet lopen .
Op het schema zie je dat het normaal aangesloten zit zoals in het rode cirkeltje, en ik wil het zoals de blauwe lijn en het blauwe cirkeltje doen.
In mijn optiek moet dat kunnen zo maar ik hoor graag of iemand weet waarom ze dat zo gemaakt hebben bij mijn wagen.
grtz Jeroen

Image
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Pluskabel

Post by Bromgabber »

Lijkt mij geen probleem, aangezien hij alleen vertakt bij de startmotor.
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Pluskabel

Post by jobnu »

Let op. Vaak zit er een soort zekering tussen of in de kabel verwerkt. Voor als je een echte grote kortsluiting krijgt.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Pluskabel

Post by Collector »

jobnu wrote: Thu May 10, 2018 3:07 pm Let op. Vaak zit er een soort zekering tussen of in de kabel verwerkt. Voor als je een echte grote kortsluiting krijgt.
Dat is nou het vreemde eraan, er zit nks aan of tussen, er loopt een dikke kabel van de accu naar de startmotor en daarop zit de kabel die naar de dynamo loopt.
Zit met 2 huge ass kabels die dicht langs me headers lopen, volgens mij kan ik er 1 elimineren als ik die van de dynamo naar de accu trek.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Pluskabel

Post by Wilf »

Als ik die tekening zie zie ik een stippellijntje. Dat zou een fusible link kunnen zijn.

Een dikke kabel van je accu naar startmotor is belangrijk voor het starten, een laadkabel van de dynamo rechtstreeks naar je accu is fijn voor het bijladen. Wat dat betreft is je idee perfect.

Je zou een grote zekering kunnen plaatsen uit veiligheidspunt in de laadkabel van dynamo naar accu. Bijvoorbeeld 50A of 75A, beetje afhankelijk van je verbruikers.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Pluskabel

Post by Collector »

Wilf wrote: Fri May 11, 2018 6:07 pm Als ik die tekening zie zie ik een stippellijntje. Dat zou een fusible link kunnen zijn.

Een dikke kabel van je accu naar startmotor is belangrijk voor het starten, een laadkabel van de dynamo rechtstreeks naar je accu is fijn voor het bijladen. Wat dat betreft is je idee perfect.

Je zou een grote zekering kunnen plaatsen uit veiligheidspunt in de laadkabel van dynamo naar accu. Bijvoorbeeld 50A of 75A, beetje afhankelijk van je verbruikers.
Stippellijntje heb ik gemaakt wilf !
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Pluskabel

Post by Wilf »

Ok :D
Post Reply