Dynamo / Spanningsregelaar vraag

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
apmain
Posts: 101
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Dynamo / Spanningsregelaar vraag

Post by apmain » Mon May 14, 2018 10:51 am

Hallo,

Voor mijn Dodge Sportsman Camper uit 1976 heb ik een probleem met het bij laden van de accu via de dynamo.
Tijdens het rijden wordt de accu niet bijgeladen. Nu heb ik het volgende gedaan:

- Externe Spanningsregelaar vervangen
- AM meter doorgelust omdat deze nog al een stuk gaan. Het idee is om wel weer een nieuwe VDO amp meter te plaatsen
- Massa kabel van dynamo naar de externe spannings regelaar
- Massa kabel van externe spanningsregelaar naar - pool van accu

Dit had helaas niet het gewenste effect.......

Toen heb ik via google het e.e.a. uitgezocht en kwam ik er achter dat:
1: in het dashboard zit een lampje die gaat branden als voertuig op contact maakt via sleutel
Het lampje moet dan gaan branden en als voertuig gestart wordt dan zou het lampje weer uit moeten gaan.
Als het lampje brand wordt de dynamo bekrachtigd (dynamo starter) en ontstaat er een magnetisch veld waarna het de accu bij laadt.

Ik weet niet hoet dit lampje genoemd wordt maar kwam wel termen tegen zoals; Charging (warning) light en Ignition light.

Nu is het lampje echter bij mij stuk en heb het lampje al vervangen maar geen effect.
echter weet ik ook niet met zekerheid te zeggen of die het juiste lampje is.
Er staat wel stroom op draad wanneer voertuig op contact staat dus wellicht een breuk in de massa draad?

https://rennlist.com/forums/928-forum/6 ... xed.html#8


2: Een andere methode is om voertuig meer toeren te laten maken (3000 rpm) om het magnetisch veld van de dynamo te activeren.
Deze methode heb ik kunnen testen en werkt en heb gelukkig dus een manier om de accu bij te laden.

3: De dynamo vervangen door eentje met een interne spanningsregelaar zoals je hier kan lezen
https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo/dynamo.htm
https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo2/dynamo2.htm
https://www.wee200.nl/w200_tips/13-8V/13-8V.htm

Dit is wellicht de volgende stap om dit uit te voeren


Nu is mijn vraag of iemand bekend is met het lampje?
en of ik dat op een andere manier kan plaatsen bijvoorbeeld op een Field aansluiting van dynamo of de Externe Spanningsregelaar?

Alvast bedankt
Albert

User avatar
JaapMopar
Posts: 147
Joined: Mon Dec 19, 2011 7:24 pm

Re: Dynamo / Spanningsregelaar vraag

Post by JaapMopar » Mon May 14, 2018 4:14 pm

318 blok? Gewoon een dynamo met interne spanningsregelaar plaatsen. Ik heb er een van een Volvo 940 op zitten, 100A. dikke kabel van dynamo naar de accu en los kabeltje naar lampje op dashboard. Kon er bij mij zonder aanpassingen op ;)

apmain
Posts: 101
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Dynamo / Spanningsregelaar vraag

Post by apmain » Mon May 14, 2018 7:48 pm

Klopt het is een 318

Had al eerder van volvo dynamo gehoord.
Hoe zwaar moet die dan zijn hoeveel ampere?

MotiV8
Posts: 990
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Dynamo / Spanningsregelaar vraag

Post by MotiV8 » Mon May 14, 2018 8:05 pm

Interne spaningsregelaar of niet, die dynamo zal toch eerst geactiveerd moeten worden door dat lampje ( aansluiting D+ op de dynamo ).
Anders gaat het nog niet werken, ongeacht welke dynamo je ook gebruikt.

Of zelf even een nieuw lampje knutselen tussen je eigen dynamo. + accu ( over het contact) naar lampje - lampje naar D+ op dynamo.

apmain
Posts: 101
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Dynamo / Spanningsregelaar vraag

Post by apmain » Mon May 14, 2018 8:25 pm

De dynamo die er nu op zit heeft dus een externe spanningsregelaar met 2 draden die naar de dynamo gaan naar die Field aansluitingen. Verder heb ik nog een uitgang schroefdraad met de output.
Geen idee hoe ik het lampje op de manier er tussen moet hangen. Tenzij het gewoon om een aantal verbruikers die stroom verbruiken als de camper op contact staat.

Ik heb een aantal gauges die bij contact de lampjes van gaan branden maar kan dat te licht zijn om de dynamo te activeren?

Post Reply