Choke verzuipen etc.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Choke verzuipen etc.

Post by Bromgabber »

Inmiddels lekker aan het rijden geweest met de Chevy.
Alleen blijft het aanslaan met koude en warme motor wat vervelend.

Als de motor koud is, elektrische choke in werking duurt het even voor hij aan slaat.
Niet bizar een seconde of 5, als hij dan aanslaat valt hij daarna weer uit.
Moet dan vol gas houden om hem weer aan te laten slaan en loopt dan stotterend omdat hij verzopen is.
Na een paar tellen loopt hij dan weer netjes.

Als ik dan op een bestemming ben en met b.v. een half uurtje weer weg wil gaan, moet ik een keer pompen en een beetje gas houden voor hij aanslaat.
Laat ik gas los valt hij uit, duurt wel een 2/3 minuten voor dat hij stationair wel gewoon blijft lopen.

Ook als ik een versnelling inschakel vanuit stilstand zakt hij best wel in toeren in.

Wat ik zelf al geprobeerd heb,
- de idle mixture screws versteld tot de max vacuum (17inHG), gemeten op het T-stukje bij de ontsteking.
Werd het niet echt beter van, leek eerder meer te verzuipen.
- CO% en Lambda afgesteld tot hij mooi liep en het lambda getal rond de 0,97 zat.
Werd het slechter, moest ik 2 keer pompen om hem lopend te krijgen en wakker houden met een beetje gas.

Choke is fabrieks af niet afstelbaar.

Wat er veranderd is, voorheen deed hij het wel goed.
Koud 1x pompen starten, aanslaan en prima lopen.
Zit andere nokkkenas is (iets wilder, niet bizar) RPM performer inlaat en de standaard Quadrajet.
Gaat om een 305 uit 1980.

Misschien ben ik gewoon dom bezig, of zie ik iets over het hoofd.
Hopelijk ziet iemand wat ik verkeerd doe ;)
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Choke verzuipen etc.

Post by Bromgabber »

Bedenk me net alleen dat ik het kleine terugslag veertje uit het brandstoffilter had gehaald omdat die toen een keer dicht bleef staan.
Die ga ik zoieso vervangen, dan zal hij wat sneller aanslaan waarschijnlijk.
Verwacht dat de andere problemen daar niet door veranderen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Choke verzuipen etc.

Post by Corp »

Q jet choke is wel verstelbaar. 3 schroefjes lossen en plastic huisje draaien

Starten met choke moet zonder pompen. 1x rustig pedaal helemaal in voor high idle cam en dan starten. Indien niet start paar pompjes en dan weet langzaam naar grond voir high idle.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Choke verzuipen etc.

Post by Bromgabber »

Corp wrote: Fri May 25, 2018 10:45 am Q jet choke is wel verstelbaar. 3 schroefjes lossen en plastic huisje draaien
Ivm bouwjaar is deze met pop/klink nagels vastgezet.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Choke verzuipen etc.

Post by Corp »

Uitboren en parkertjes erin
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Choke verzuipen etc.

Post by Bromgabber »

Dat was ook mijn idee inderdaad ;)
Maar, zoals ik het begreep is het verdaaien van dat deel alleen voor de tijd van het choken?
Plus dat het mij niet logisch lijkt dat ik na de veranderingen ineens veel meer of minder moet choken..
Maar goed, proberen is uiteraard de beste optie.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Choke verzuipen etc.

Post by Corp »

Heb je genoeg voorontsteking?
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Choke verzuipen etc.

Post by Bromgabber »

Vacuum vervroeging los, slang afgedopt.
Stationair 6graden voorontsteking, vacuum weer aangesloten gaat hij nog vroeger.
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Choke verzuipen etc.

Post by Renev »

Mag gerust iets meer zijn 10-12 graden
Post Reply